Už ne jen pár regálů, ale rovnou celá prodejna. Vedení rakouského obchodního řetězce Billa se rozhodlo jít vstříc veganským zákazníkům a v centru Vídně ve čtvrtek otevřelo první supermarket svého druhu, kde živočišného původu není vůbec nic.

Zato však první veganská pobočka Billy s příznačným názvem Pflanzilla (z německého pflanzlich – rostlinný) láká zákazníky na více než dva a půl tisíce čistě rostlinných výrobků, a to na prodejně s rozlohou dvou set metrů čtverečních nacházející se na prestižní vídeňské ulici Mariahilfer Straße. V regálech přitom vedle ovoce, zeleniny a dalších veganských produktů zákazníci najdou také náhražky masa, masných výrobků a mléčných produktů, mražené zboží, nápoje nebo také veganské pečivo.

„Jsme přesvědčeni, že novým konceptem plníme důležité potřeby zákazníků a zároveň přispíváme udržitelnému a vědomému stravování. Rostlinné stravování má podle nás velký potenciál, a to nejen pro naše zákazníky, ale také pro životní prostředí,“ okomentoval otevření první veganské pobočky Marcel Haraszti, CEO skupiny Rewe, do které Billa spadá.

Billa
Foto BILLA/REWE Group

Koncept vznikl na základě vlastního výzkumu Billy, který ukázal, že čtyřicet šest procent Rakušanů v poslední době snížilo spotřebu živočišných produktů. Ve skupině lidí ve věku mezi osmnácti a devětadvaceti lety pak údajně více než čtvrtina nejí maso vůbec.

„Otevření první stoprocentně rostlinné prodejny Billa ve Vídni svědčí o rostoucím zájmu z řad spotřebitelů. Na něco takového si v České republice budeme muset ještě několik let počkat,“ uvedla pro Forbes mluvčí tuzemské pobočky organizace ProVeg Eva Hemmerová.

Také obchody v Česku ale podle ní stále častěji zařazují rostlinné produkty mezi běžný sortiment. Podle průzkumu společnosti FMCG Gurus z dubna letošního roku vzrostl počet Čechů omezujících konzumaci živočišných produktů od konce roku 2020 o deset procent. Až třicet devět procent české populace se tak řadí mezi vegany, vegetariány či takzvané flexitariány, konzumující maso spíše výjimečně.

„Nejčastěji uváděným důvodem omezování konzumace masa je názor, že nejíst maso je zdravější. Dále jsou to obavy o životní prostředí či snaha o zlepšení životních podmínek zvířat, ale také třeba hubnutí nebo rostoucí cena masa,“ vysvětluje Hemmerová. Za masové náhražky utratili Češi podle dat Euromonitoru v loňském roce 1,14 miliardy korun, přičemž na druhém místě jsou rostlinná mléka s částkou přes půl miliardy.

Veganskému trendu se zároveň nebrání ani další značky. Už před dvěma lety rozšířil svoji tuzemskou nabídku o nemasové burgery fastfoodový řetězec Burger King a začátkem roku začala vyrábět rostlinné náhražky masa a sýrů také česká společnost Emco, která se do té doby zaměřovala zejména na výrobu cereálií.

Ačkoli má veganství, vegetariánství i flexitariánství ve společnosti vzestupnou tendenci, brzdit ho mohou vyšší ceny za rostlinné náhražky. Tím spíš v době, kdy roste inflace a výrazně zdražují také potraviny.