Ať se nám to líbí, nebo ne, máme k sobě s Němci a Německem ještě blíž, než si často myslíme. O důvod víc, proč je namístě sledovat, co se v Německu děje. Ekonomika, byznys, politika i kultura. Vše důležité, zajímavé i bizarní. Pravidelně z pera redakční germanofilky Pavly Francové v jejím sloupku s názvem Alles Gute.

Jako u nás. Skoro

Německem hýbe aféra poslanců vládní unie CDU/CSU, kteří brali „provize“ za dohození státních zakázek s rouškami a respirátory. Dva poslanci tak měli získat až desítky milionů korun. Po velkém tlaku opustili poslanci Georg Nüßlein i Nikolas Löbel své strany a Löbel navíc složil i poslanecký mandát.

Oba se k získání odměny za obchod s rouškami přiznali, podle informací magazínu Spiegel ovšem aféra nekončí jen u nich a do špinavých obchodů je zapojeno politiků víc. Pro vládní CDU a jejího nového šéfa Armina Lascheta je to bolestná zpráva. O víkendu se totiž rozjíždí „supervolební rok“ se zemskými volbami v Bádensku-Württenbersku a Porýní-Falci.

Kvůli zajištění větší transparentnosti se přitom teprve nedávno spolková vláda dohodla na vytvoření registru lobbistů – volně přístupné databáze, do níž se budou muset přihlásit profesionální lobbisté před tím, než navážou kontakt s politiky. Jestli to ale ochrání i před malou domů, keine Ahnung.

Ne/otevíráme

Další vlna mírného uvolňování lockdownu v Německu se rozjíždí. V oblastech, které jsou nejméně zasažené pandemií a mají týdenní průměr pod 50 nových případů na sto tisíc lidí, mohou pro omezený počet lidí otevřít obchody a muzea. Současně tam může začít fungovat sport, byť jen na vzduchu a pro méně než deset lidí.

Tam, kde je situace horší, jsou však podmínky přísnější – do obchodů se člověk musí například objednat na konkrétní čas, aby se nepotkal s dalšími zákazníky.

Německo zároveň od tohoto týdne nabízí každému jeden antigenní test týdně zdarma a v maloobchodech se rozjel prodej domácích testů. A zdá se, že se na domácí šťourání Němci těšili. Například Aldi měl během chvíle vyprodáno a obrovský zájem neustál ani e-shop Lidlu.

Ve východním hledáčku

Německo získalo jedno nechtěné prvenství – je nejoblíbenějším cílem dezinformací ruských médií. Ty o dění v Německu od roku 2015 na veřejnosti rozšířily více než sedm set lživých informací, pomluv a fám. Jak vyplývá z analýzy Evropské unie, žádná jiná evropská země nebyla pod takovým útokem, u druhé Francie to bylo jen něco málo přes tři sta případů.

Vysvětlení přitom nelze hledat jen ve velikosti a ekonomické síle Německa. Spíše prý spočívá v ochotě části německé politiky naslouchat Rusku, která je tradičně vyšší než u jiných zemí. Situace navíc v posledních týdnech nabírá na obrátkách, Berlín za to vděčí například své pomoci ruskému opozičníkovi Alexeji Navalnému.

Okřídlený vlak

Bude to lepší pro všechny. Lufthansu, Deutsche Bahn, klima i lidi. Alespoň to tedy zmíněné společnosti tvrdí. O co jde? Letecká společnost Lufthansa zesiluje spolupráci s železničním dopravcem Deutsche Bahn. Cílem je nahradit nevýnosné vnitrostátní lety cestami vlakem.

Už dnes ostatně taková spolupráce funguje a je založena na rychlících ICE a jejich spojení na letiště ve Frankfurtu nad Mohanem, odkud lidé pokračují na svých cestách dál letadlem. Teď se má ale podstatně rozšířit ve smyslu více vlaků a méně letadel.

Od prosince navíc začnou jezdit i rychlovlaky Sprinter ICE, které nebudou stavět v menších městech a mají tak urychlit spojení mezi Berlínem, Hamburkem, Mnichovem a právě letištěm ve Frankfurtu, které by mělo díky této spolupráci růst. Letecké cesty po Evropě tak nebudou začínat na letištích, ale ve vlaku.

Nesmrtelný trabant

Kultovní dvouválec z duroplastu frčí. V Německu dává na frak i Tesle – jistě, co do počtu, ne rychlosti. Ačkoli se trabanty už třicet let nevyrábějí, za posledních deset let jich na německých silnicích paradoxně přibylo. Lidé jednoduše znovu registrují vozy, na které se jim dlouhá léta prášilo někde v kůlně. V provozu je tak v Německu aktuálně přes 38 tisíc trabantů.

Proti tomu modelů od Tesly brázdí německé autobahny a okresky jen 34 tisíc. Ovšem i slovutný Trabi to bude mít brzy asi spočítané. Aktuální statistiky ukazují na jednoznačný trend – aut v Německu stále přibývá, dneska jich je v provozu přes 48 milionů a v průměru tak vychází 580 aut na tisíc obyvatel.

Každé páté auto v Německu je přitom „lidové“. Volkswagen má s velkým odstupem nejsilnější pozici na trhu (přes 10 milionů vozů), následují ho Mercedes a Opel. Nejrychleji ale z top desítky na trhu roste Hyundai a (teď Achtung) Škoda! Máváme do Boleslavi.