Ať se nám to líbí, nebo ne, máme k sobě s Němci a Německem ještě blíž, než si často myslíme. O důvod víc, proč je namístě sledovat, co se v Německu děje. Ekonomika, byznys, politika i kultura.

Vše důležité, zajímavé i bizarní. Pravidelně z pera redakční germanofilky Pavly Francové v jejím sloupku Alles Gute.

Roboti na silnicích

Půjčovna aut Sixt rozjede ve spolupráci se společností Intel příští rok v Mnichově své služby s pomocí plně autonomních aut. Na začátku sice bude ve vozech stále ještě sedět řidič kvůli bezpečnosti, který může v případě nouze zasáhnout, jakmile to ale bude po právní stránce možné, autonomní auta už budou jezdit sama.

Sixt plánuje, že do pěti let stejný model spustí i v dalších pětadvaceti evropských městech. Po technologické stránce v tom prý už novému způsobu přepravy nic nebrání. Větší problém než technika je ale podle šéfa společnosti Alexandera Sixta regulace.

Zelený kerosin

Němci začali vyrábět první klimaticky neutrální kerosin na světě. A hned mají pro letecké palivo i prvního zákazníka: Lufthansu. Zelený e-kerosin, jak ho pojmenoval jeho výrobce Atmosfair, vzniká synteticky z vody a oxidu uhličitého při využití zelené energie z větrných elektráren. Oxid uhličitý pochází z bioplynového zařízení, které zpracovává potravinový odpad. Lufthansa si od toho prý slibuje, že létání bude zelenější.

To si zaplatíte

Doprava balíků z e-shopů ničí centra měst. Firmy by proto měly platit novou speciální daň. Požadují to alespoň němečtí představitelé vlivného Spolku měst a obcí.

Podle nich využívají velcí internetoví obchodníci jako Amazon infrastrukturu center měst pro své dodávky, ale nijak na jejich udržování nepřispívají. Měli by proto platit novou daň, která by byla odvislá od jejich obratu a ze které by se platily investice do údržby a rozvoje měst.

Povolební nejistota

Kdo bude příští německý kancléř, se pořád neví. Strana Zelených a liberálové z FDP, na kterých teď z velké míry rozhodnutí leží, nicméně alespoň oznámili, že do konce týdne by mělo být jasnější, s kým chtějí o budoucí koalici jednat dál.

Mezitím německá média analyzují výsledky voleb a hezky ukazují, koho například volí lidi v místech, kde se jezdí víc elektroauty. Ano, jsou to právě Zelení i FDP.

A současně v zemi rostou mezi milovníky rychlé jízdy také obavy, že jestli se nakonec vlády ujme sociální demokracie, na dálnicích v Německu se už nebude jezdit víc než 130 kilometrů v hodině.

Hledá se šofér

Mám auto, sháním řidiče. To je v krátkosti princip německého startupu Autonaut, který staví na hlavu systém spolujízd. Přes aplikaci se jednoduše najdou lidé, kteří mají stejnou cestu. Jen místo spolujízdy se z pasažéra stane šofér.

Majitel auta si může během jízdy odpočinout nebo se věnovat něčemu jinému než řízení a naopak řidič se dostane, kam potřebuje, a vyjde ho to levněji, než kdyby jel vlakem, autobusem nebo i kdyby jel s někým autem jako spolujezdec.

Autoři Autonauta věří, že nabídkou osloví hlavně pendlery a starší lidi, kteří nechtějí tolik řídit. A na druhou stranu doufají zaujmout i mladé, kteří jsou flexibilní, mají řidičák a chtějí ušetřit.