skip to main content
Brno Talks

Není nutné dělat všechno na koleni, říká Martin Březina o nájemní byrokracii

Brno Talks je seriál odlehčených rozhovorů s osobnostmi brněnského podnikání. Moravská metropole je plná inspirativních lidí, pod jejichž taktovkou vyrostl nejeden úspěšný byznys. A taky těch, kteří zvedají celý region svými činy v tichosti a zpovzdálí.

Martin Březina je spoluzakladatel firem UlovDomov, Ideální nájemce a tvůrce Chlapské zásilky, kterou rozjel v roce 2012 ještě na vysoké škole. Naučila ho fungovat v komerčním online světě a pak ji úspěšně prodal.

Dnes se s kolegy a týmem soustředí na finiš platformy Houmy, která za vás vyřeší věškerou nájemní byrokracii, neplatiče i opravy bytu. Těch spravuje třináct set.

Baví ho vaření a se svými téměř dvěma metry hrál dlouho florbal.

Reklama

Promítl se nějak do vašich firem loňský rok?

Byl to rok s hodně změnami na více úrovních. Vznikl obrovský tlak na management v řízení lidí a nebylo lehké pracovat z domu, protože nám chyběly osobní kontakty. Vyměnila se nám tak třetina týmu a covid také ukázal manažerské schopnosti. Zapůsobil jako takové vysvědčení. 

Jaká je teď situace a nálada na trhu?

Trh nájmů se změnil. Bydlení je životní potřeba, ale je to také důležité rozhodnutí. Prvním uzavřením se skokově snížila poptávka po novém bydlení, pak do toho vlítly volné byty z krátkodobých pronájmů, které byly najednou volné a jejich majitelé je začali pronajímat dlouhodobě.

To všechno způsobilo, že je najednou na trhu obrovské množství nabídek, které je třikrát větší, než býval obvykle dlouhodobý průměr třeba posledních pěti let. A to trvá doteď, nabídek je hodně a je to dost o ceně. Pronajímatelé mají velký problém byty obsadit.

Co je zásadní pro lukrativnost bytu?

Lokalita, vybavení a cena. Ale realitní trh nejde paušalizovat. Lokalita v Praze znamená dochozí vzdálenost od metra. Když je metro do pěti minut, je to úplně jiná hra. V Brně je to zase historické centrum. U Plzně naopak lokalita tak nehraje roli, tam dojedete všude autem. 

Vyhrávají nové, nebo starší byty?

To je od potřeby člověka, ani na tom tak nezáleží, jde spíš o lokalitu a jak to působí celkově, jestli u něj zaparkuje a zda má výtah. 

Co je váš nový projekt Houmy?

Stavíme intenzivně nástroj, kde dokážeme jednotlivé části pronajímání rozdělit, aby mohli lidé využít část našeho know-how. Bude online přes aplikaci a budeme pronajímatelům i nájemníkům nabízet třeba výpočet vyúčtování, například když nájemník odchází a potřebujete srovnat zálohy, což umíme udělat efektivně za majitele.

Houmy také zvládne generovat smlouvy, vzorové dokumenty, nebo řešit opravy, když vás třeba někdo vytopí. Díky Ideálnímu nájemci toho už hodně umíme a je škoda to nenabídnout i jako službu zvlášť, ať už váš byt spravujeme, nebo ne.

Věříte tedy, že Češi budou schopni nechat všechny tyto záležitosti na někom jiném?

Je to tak, růst služeb je vidět na všech stranách od barbershopů po uklízečky. Je to obecný trend ve společnosti, kdy hodnota času je mnohem větší a čím víc rostou mzdy, tím víc se lidé chtějí ve volném čase věnovat zábavě.

Reklama

Na Ideálním nájemci mě vždycky zajímalo, co děláte, když je byt nepronajatý?

Platíme ho ze svého a děláme všechno pro jeho obsazení, včetně dohody s majitelem o snížení ceny. Nejdéle jsme měli několik měsíců třeba čtyři pět nepronajatých bytů, ale je to spíš výjimka, kterou zvládneme.

Developeři budou pronajímat a ne prodávat

Co se za dobu od založení UlovDomov nejvíc změnilo?

Modernizace realitek, makléřů a celého odvětví, které šlo nahoru. Makléř byl bez kontroly a zkoušek úplně každý s vidinou provize a trh tratil na nízké profesionalitě. Sociální sítě a recenze pak makléře posunuly, to jim v marketingu pomáhá nejvíc, to je dnešní doporučení. Sítě daly makléřům zrcadlo a oddělily šikovné od těch druhých. 

Budou pronájmy růst i nadále?

Nájemních bytů bude víc a víc, tak jako na západě. Spousta developerů už nebude chtít byty striktně prodávat, ale bude je pronajímat. S tím přijde menší snaha dělat si všechno podomácku a na trh se dostanou i větší hráči s větším počtem bytů, které budou chtít místo rozprodání pronajímat. 

Proč budou developeři víc pronajímat, a ne prodávat?

Už se to děje a zejména proto, že nájemné tak moc narostlo, že pronájem už dává smysl, hodnota bytů roste. A pak tomu pomáhají služby, jako jsme my.

A nezvednou se tedy zase ceny pronájmů?

V krátkodobém výhledu jsem opatrný. Krom volných Airbnb bytů tady taky nejsou studenti, ti se vracejí až v září čili jestli se něco pohne, tak až v létě. Pak tady není spousta cizinců, kteří tu žili, ale odstěhovali se z Česka pryč domů na home office. Zvedl se i počet lidí, kterým vypadl příjem – ti se uchylují do spolubydlení.

V Praze jde cena za pronájmy dolů a v Brně také. Ten dlouhodobý vliv práce z domu se teprve uvidí, protože lidé si uvědomili, že nemusí sedět u počítače v centru Prahy, ale můžou být někde v přírodě v baráčku za městem. Z dlouhodobého hlediska ale věřím, že bydlení ve městě má svoje benefity a poroste. 

Co vás na vaší práci nejvíc baví?

Budovat a zhmotňovat vize, které šetří lidem čas a peníze. A pak tým, když vidím, jak se zde tvoří věci. Je super, když má výsledky, které jdou v ruku ruce s vaší vizí.

A tou je…?

Spoustu věcí si lidé v Česku dělají sami na koleni. Všichni jsme v tomhle vyrostli. Jenže to není nutné. A my to chceme přenést i do realitního trhu, chceme být jako autoservis, kde si dáte kafe a oni vám mezitím vymění kola. Máme obrovské zkušenosti a chceme narovnávat proces, být parťák pro obě strany v nájemním bydlení. 

Bydlíte ve svém, nebo v nájmu?

Ve svém.

A co vás nejvíc baví mimo práci?

Rád se vzdělávám ve filozofii a baví mě alchymie kolem vaření, jak správně poskládat ingredience. K pálivému přidat kyselé a tak.

Jak se hraje florbal s téměř dvěma metry, nebyla vám krátká hokejka?

Moje záda na to trpěla. Pravda, není to úplně pro vysoké lidi.

Reklama
Reklama