Fungování bez bankovních účtů si mnozí z nás už ani nedovedou představit. Chodí nám na ně mzdy, platíme jejich prostřednictvím nájmy, hypotéky, složenky i faktury.

Bankovní konta se stala natolik pevnou součástí našich životů, že ani jednotlivé finanční instituce již téměř nemají prostor k předhánění se ve výhodnosti svých produktů. U drtivé většiny bank je už samozřejmostí, že běžné účty pro fyzické osoby nabízí bez poplatků za vedení i všední transakce.

Podle čeho tedy vybrat ten nejlepší účet?

Napovědět může pravidelný žebříček analytiků firmy Scott & Rose, kteří pod značkou Finparáda monitorují nabídky peněžních společností již od roku 2011.

Jedničkou na trhu podle něj zůstává Tom účet Plus, který od poloviny loňského roku poskytuje Moneta Money Bank. Vedení konta a běžné bankovní operace včetně okamžitých plateb jsou v jeho případě zdarma. Stejně tak jako veškeré výběry z bankomatů, a to včetně těch cizích u nás i v zahraničí.

K prvenství Monetě dopomohla mimo jiné rozsáhlá síť poboček a bankomatů a také skutečnost, že mobilní aplikace Smart Banka se dle analýzy Finparády řadí k nejlepším na trhu.

Druhá příčka nově připadla Chytrému účtu od Raiffeisenbanky. Ten je rovněž jako v případě Monety veden zcela zdarma. Bez poplatku jsou všechny platby (i okamžité) a také výběry z vlastních i konkurenčních bankomatů. U „Raifky“ analytici oceňují největší progres v počtu nových funkcionalit ve smartbankingu během posledních let.

Na třetí pozici se umístila Air Bank s nově nabízeným Běžným účtem, který sjednotil původní Malý a Velký tarif. Klient platí pouze 35 korun za výběr z cizího bankomatu, případně může za měsíční poplatek 100 korun vybírat z cizích bankomatů neomezeně, a to u nás i v zahraničí.

Žebříček, který srovnává nejen běžné účty, ale i balíčky produktů a služeb bank, je tvořen na základě následujících kritérií:

  • cena/náklady na vedení běžného účtu
  • možnosti a nové technologie v rámci přímého bankovnictví
  • komplexnost nabídky účtu/banky
  • srozumitelnost ceníku/internetových stránek

Nicméně datově analytická společnost Scott & Rose letos metodiku pro hodnocení trochu pozměnila. Reagovala tak právě na dlouhodobý vývoj trhu, kdy je většina účtů momentálně takzvaně „bezpoplatkových“, a tudíž se příliš neliší.

Parametr sledující náklady na vedení účtu tak byl váhově ponížen z šedesáti na třicet procent. Větší důležitost než dříve (nyní třicet procent) naopak odborníci nově připsali kritériu úrovně přímého bankovnictví a moderních technologií.

Podrobnější informace o žebříčku, jeho předchozí podobu a dopodrobna rozepsanou metodiku najdete na stránkách Finparády.