skip to main content

Nepoznáte rozdíl, říká McDonald’s, který testuje rostlinné maso. Stojíme na prahu nové éry?

Už brzy se zřejmě naplno ukáže, jestli mají rostlinné náhražky masa skutečně šanci na úspěch. Po mnoha menších či ne tolik úspěšných pokusech se totiž do obchodu s bezmasým masem pustil jeden z největších hráčů na trhu rychlého stravování – společnost McDonald’s.

Ta právě na americkém trhu oznámila test svého rostlinného hamburgeru „McPlant“, který vytvořila společně s Beyond Meat. Burger je vyroben z ingrediencí, jako je hrách, rýže a brambory, a podává se v charakteristické sezamové housce s rajčaty, salátem, okurkami, cibulí, majonézou, kečupem, hořčicí a plátkem amerického sýra. A jak společnost uvádí: „Má ikonickou chuť hamburgeru McDonald’s, protože jím je.“

Testování bude probíhat v osmi restauracích po celých Spojených státech od 3. listopadu. Nicméně McDonald’s už tuhle placku na zkoušku zavedl i na několika mezinárodních trzích, včetně Švédska, Dánska, Nizozemska, Rakouska a Spojeného království.

Reklama

I tam je však vše na začátku a je příliš brzy na to, aby se dalo říci, jaký dopad tento výrobek bude mít na prodeje. Navíc se spotřeba rostlinného masa na jednotlivých trzích liší, takže jakékoliv předpovědi jsou obecně složité. Pokud však bude tahle zatěžkávací zkouška úspěšná, je zřejmě jen otázkou času, kdy se tenhle burger neburger dostane i do Česka, kde má firma také mimořádně silnou pozici.

Oznámení přichází poté, co společnosti McDonald’s a Beyond Meat v únoru 2021 oznámily tříleté strategické partnerství, v jehož rámci má společnost Beyond sloužit jako výhradní dodavatel placiček McPlant a případně i dalších rostlinných produktů, které mají suplovat i kuřecí a vepřové maso.

Zatím se zdá, že na tuhle nabídku častěji slyší mladší klientela z řad generace Z a mileniálů. Ostatně více než polovina lidí ve věku 24 až 39 let se označuje za takzvané flexitariány. To znamená, že si sice občas maso dopřejí, ale jinak se snaží jeho spotřebu výrazně omezovat.

A to se promítá i na tomhle novém, ale rychle se rozrůstajícím trhu. Objem prodejů rostlinných alternativ mléčných výrobků a masa v roce 2020 dosáhl už na 29,4 miliardy dolarů a do roku 2030 by se podle dnešních odhadů mohl zvýšit na 162 miliard dolarů. To by nakonec představovalo 7,7 procenta celosvětového trhu s bílkovinami.

Reklama

Působí to, jako kdybychom se dívali na rychlík, který se teprve pomalu rozjíždí. Rostlinné varianty masa již ostatně zaznamenaly první dílčí pokusy i u dalších fastfoodů, včetně firem jako Burger King, Carl’s Jr. a KFC.

Jenže se zdá, že zařazení bezmasého masa do stále nabídky zatím není tak snadné či výnosné, jak by si společnosti představovaly. Objevily se totiž už zprávy o oslabení prodeje Impossible Whopper od Burger Kingu a Beyond Chicken od KFC se zatím nepodařilo rozšířit po prvních testech na začátku roku 2020. Společnosti Dunkin‘ a Tim Hortons dokonce od rostlinné nabídky zcela upustily.

To však neznamená, že by se rostlinná kuchyně zastavila. Pizza Hut a Little Caesars do této kategorie právě vstoupily, zatímco mateřská společnost Pizza Hut Yum! Brands nedávno také podepsala strategické partnerství se společností Beyond Meat, v rámci kterého bude v příštích několika letech společně vytvářet exkluzivní produkty.

Bodem zlomu by však mohl být právě McDonald’s. Pokud jeho test dopadne dobře a fastfoodový gigant rozšíří dostupnost McPlantu, bude to pro rostlinné maso nepochybně znamenat obrovskou změnu. Protože rozsah sítě McDonald’s po světě jednoduše nesnese srovnání.

Navíc hypotetické rozšíření „bezmasa“ do celého řetězce McDonald’s by díky masovější produkci zřejmě podstatně zlevnilo náklady na jeho výrobu a pomohlo tak překlenout cenovou propast mezi živočišnými bílkovinami a klasickým masem. To je totiž jeden z hlavních problémů, který se s adaptací téhle novinky pojí. V současné době je například libra masa Beyond Meat přibližně o 1,50 dolaru dražší než libra hovězího.

Pokud by si navíc zákazníci mohli dopřát rostlinné maso v kterékoli z bezmála čtyřiceti tisíc poboček McDonald’s na celém světě, pravděpodobně by začali očekávat, že ho dostanou kdekoli, což by podnítilo ještě rychlejší zavádění této alternativy v celém odvětví. 

To vše jsou samozřejmě velká „kdyby“. To, co nyní sledujeme, je začátek testu. Navíc přidání nové položky do jídelního lístku bude náročné, protože mnoho restaurací McDonald’s se potýká s historickým nedostatkem pracovních sil. Pokud však poptávka po rostlinném mase skutečně existuje, očekáváme, že to McDonald’s zvládne.

Reklama
Reklama