Lucii Janauer se povedlo to, co by na zcela přesyceném trhu s dětským zbožím čekal asi málokdo: našla obří díru. A to nejen na českém, ale na celoevropském trhu. Ale nepředbíhejme.

Na začátku všeho stálo kontaktní rodičovství, s nímž se pojí i přesvědčení, že děti nepatří do samostatné postýlky, ale mají spát společně s rodiči v manželské posteli.

„Jenže u prvního syna došlo k pádu z manželské postele, jelikož ke společnému spaní nejsou v našich podmínkách postele přizpůsobené. Začala jsem následně hledat řešení, jak takovým situacím předejít. Ten správný produkt, tedy speciální zábranu k velké manželské posteli, se mi však podařilo objevit až o pár měsíců později,“ vypráví sympatická blondýnka a nyní už matka dvou malých dětí na rodičovské dovolené.

Lucie Janauer v průběhu svého hledání s velkým překvapením zjistila, že žádný takový produkt na českém trhu není a nic podobného nenašla ani v okolních evropských zemích. Nakonec vysněný výrobek objevila po delší rešerši na mimoevropském trhu (víc o výrobci nechce prozrazovat). Jenže cena za poštovné byla tak velká, že se rozhodla objednat rovnou ve velkém.

„Asi se ve mně proudil podnikatelský cit, říkala jsem si, že zábrany určitě v Česku prodám a že je škoda jich nekoupit víc,“ popisuje podnikatelka, která si jich od výrobce objednala rovnou šedesát. „Byl to risk, ale cítila jsem, že to vyjde,“ říká mi žena, která musela také přesvědčit manžela, že do této objednávky nainvestuje všechny vlastní naspořené peníze, které měla schované na rekonstrukci kuchyně.

Risk se vyplatil, po těchto postelových zábranách se totiž doslova zaprášilo. „Prodávala jsem je přes facebook ve skupině, kterou jsem si založila, a zmizely asi do měsíce,“ vzpomíná Lucie Janauer, kterou zájem rodičů o tuto pomůcku na takzvaný co-sleeping nadchl a řekla si, že si na tom postaví byznys.

„Podepsala jsem s dodavatelem exkluzivní smlouvu o výhradním zastoupení na evropském trhu a založila jsem si e-shop,“ vypráví mi dál, jak znovu riskovala. Ve smlouvě se musela totiž zavázat k odběru velkého množství produktů a samozřejmě potřebovala peníze.

S dítětem v šátku tak obcházela banky s tím, že má unikátní produkt a chce úvěr na podnikání. Nikdo jí však nevěřil, všichni chtěli vidět historii firmy, která neexistovala. „Říkala jsem si, vždyť mám skvělý produkt, copak to nikdo nevidí?“ směje se energická žena zpětně svému zápalu.

První stovky tisíc do startu podnikání jí tak nakonec půjčili přátelé a kamarádčina maminka. Postupně se k nim přidali i první skuteční investoři: Lucii Janauer nyní patří pětasedmdesát procent firmy, zbytek mají společníci. Podnikatelé Ivo Kramoliš a Matěj Turek do firmy vložili milion korun a patří jim nyní přes deset procent společnosti, další procenta získala později investiční společnost Eskalator, která do Monkey Mum nasypala 1,3 milionu korun.

A tak Lucie Janauer rozjela velký a rychle rostoucí byznys. Nezastavila ji ani koronavirová pandemie, během které svou firmu Monkey Mum (název Opičí matka odkazuje ke kontaktnímu rodičovství) založila.

E-shop spustila v srpnu 2020 a za rok 2020 vykázala obrat půl milionu korun. Za rok 2021 už to bylo 5,4 milionu, loni už firma vyrostla o 400 procent na obrat třiadvacet milionů. Za rok 2023 zatím prodala zboží za pětadvacet milionů korun a cílí na čtyřicet až šedesát milionů na konci tohoto roku. Zisk EBITDA nechce sdělovat, ale celou dobu podnikání prý měla nižší kladné výsledky.

Po třech letech podnikání má nyní Monkey Mum už 25 stálých pracovníků a sama Lucie Janauer ve firmě působí jako CEO a řeší všechny důležité záležitosti. „Pracuji hodně a občas je to s malými dětmi složité, ale ověřila jsem si, že nikdo mou práci neodvede tak, jak si představuji,“ krčí rameny podnikatelka, které téměř všechny vydělané peníze investuje zpět do firmy.

„Chceme nadále růst,“ vysvětluje Janauer, která speciální postelové zábrany dodává už do celé Evropy, což považuje za největší úspěch. A má v plánu zamířit také na americký trh. Většinu produktů dnes prodává do zahraničí: export tvoří pětašedesát procent celkového obratu.

Hlavní jádro jejího byznysu stále tvoří dětské zábrany: produkt přitom nechala už vylepšit a zdokonalit tak, aby odpovídal jejím požadavkům. Také zvedla jeho cenu, nyní stojí nejdražší zábrana 2290 korun. Ale navýšení ceny prý na prodej nemělo žádný vliv.

„Konkurence v Česku na poli dětských produktů je rychlá a objevily se firmy, které nabízejí podobné výrobky za lepší cenu, ale naše prodeje to nijak neovlivnilo, stále rosteme. Zákazníkům za naši cenu dodáváme adekvátní kvalitu,“ tvrdí devětadvacetiletá maminka, která kromě zábran prodává i další produkty pro děti, které jsou v souladu s kontaktním rodičovstvím a udržitelností: například různá nosítka a oblečení.  

Podnikat se Lucie Janauer naučila, jak sama říká, až v praxi během budování Monkey Mum, ale chytlo ji to natolik, že to prý rozhodně není její poslední projekt. „V hlavě mám několik dalších nápadů, které chci rozjet,“ líčí závěrem.