Jsou to tři roky, co si manželé Adéla Bódiová a Roman Blažek z krkonošského Vrchlabí založili vlastní firmu na vývoj a výrobu sportovního vybavení. Ne však jen tak ledajakou. Ta jejich vyrábí výrobky speciálně a pouze pro děti. A to proto, že na trhu nemohli najít žádné podle svých představ.

Jejich značka Beany od té doby zažívá strmý vzestup s třicetimilionovým obratem. O jejich vybavení je zájem už proto, že prodávají lyže, snowboardy a dětská kola, která patří mezi ta nejlehčí na trhu.

Beany totiž nedělá jen zmenšeniny výrobků pro dospělé, ale cíleně se zabývá vývojem produktů tak, aby byly co nejvíc uzpůsobené fyzickým potřebám a požadavkům dětí. Během své krátké existence už firma prodala přes dva tisíce lyží a šest tisíc snowboardů. A to nejen v Česku a na Slovensku, ale i v Německu.

Začalo to přitom zcela nevinně. „Známe se už od vysoké, ale nějak jsme se životně míjeli. Když jsme se ale před lety dali konečně dohromady a já odešla z velkoměsta za Romanem do Podkrkonoší, přemýšleli jsme, co bychom mohli dělat spolu,“ říká o začátcích firmy Adéla Bódiová.

Myšlenka začít s výrobou kvalitního sportovního vybavení pro děti vznikla tak, že Roman nemohl pro své dvě děti sehnat žádné výrobky, které by rodině zcela vyhovovaly. A stejně tak na tom byli i jejich přátelé.

„Když jsme pak hledali název firmy, řekli jsme dceři, ať zkusí něco vymyslet. Ona přišla s Beany a my si řekli, proč ne! Je to sice hučka na hlavu, ale to vůbec nevadí.“ dodává Bódiová.

Firma začala se snowboardy pro děti, a to i přesto, že je u nich podstatně složitější vývoj než u těch pro dospělé. Zásadní je totiž měkkost snowboardu.

„Pracujeme s jádrem, brousíme ho, speciálně musíme také ukládat lamináty, aby produkt zůstal měkký ve flexi a zároveň tvrdý v torzi. Pěnové dělat nechceme, protože by zase neměly dostatečné kvality při jízdě v oblouku,“ říká Bódiová.

Vydání Forbesu American Dream!

Podobné to podle ní bylo i u lyží, kde se rodině zase nedařilo sehnat celodřevěný výrobek v nějakém neotřelém designu. A tak se pustili i do jejich výroby. „Náš cíl je, aby se dítě dobře svezlo a snadněji učilo. Ostatně s dětmi a jejich kamarády konzultujeme i design. Často nás jejich názor i překvapí, třeba když byli vyloženě nadšení z našeho letošního nového modelu lyží s dost drsným designem s černožlutými lebkami,“ dodává.

Díky zavřeným obchodům se firmě podstatně zvýšil prodej přes e-shop. Tenhle podkrkonošský pár z toho ale radost má i nemá. Sice se jim mnohonásobně zvedla poptávka přímo od koncových zákazníků, ale spolu s ní od nich přišla také hromada dotazů.

„Prioritně chceme spolupracovat s prodejci, protože radit někomu neustále přes internet je složité a časově náročné. Naopak rádi spolupracujeme přímo s obchody, kde poradenství tvoří základní stavební kámen jejich práce a mají na něj potřebné lidské zdroje. To se o nás říct nedá, už jen proto, že jsme ve firmě jen tři,“ dodává Bódiová

Beany se totiž zabývá hlavně technologickým vývojem produktů a jejich designem. Samotnou výrobu nechávají na zkušených fabrikách.

„Zimní věci vyrábíme v čínské fabrice, kterou znám od otevření, protože jsem je tam učil lepit snowboardy. Je to skvělá fabrika, u které vyrábí třeba K2. Hodně ale řešíme přesun výroby do Česka nebo aspoň do Evropské unie, protože balancujeme mezi antidumpingovým clem, restrikcemi a mezistátními smlouvami. Je to tanec na ledě,“ říká Roman Blažek.

Pokud by firma vyráběla v Evropě, celní politika by odpadla, jenže většina evropských fabrik podle něj už zanikla. „Firem, které tohle umějí vyrobit, je dnes jako šafránu. A i když už opět vznikají nové společnosti, které staré dovednosti probouzejí k životu, je jich stále málo,“ dodává.

Sám se do výroby s manželkou pustit nechce, protože chce mít čas na vývoj, design a na rodinu. „Zažil jsem to před dvaceti lety se svou první značkou, která byla stejná srdcovka, jenže po letech se ze mě stal úředník. Na to, co mě opravdu bavilo, tedy výrobu a design, jsem už neměl čas,“ říká Blažek. 

Ten totiž v roce 2000 založil firmu AR Sport, pod kterou spadala značka Westige – jedna z prvních v republice na výrobu snowboardů. Rozjel taky první český e-shop se sportovním vybavením Snowboards.cz. Jeho firma měla síť obchodů po celé Evropě a čtyřicet zaměstnanců. Vyráběl tehdy pětatřicet tisíc kusů za sezonu.

Firmu však v roce 2015 prodal E-commerce Holdingu, který vlastní Jakub Havrlant, Daniel Křetínský a Patrik Tkáč. „Byl jsem tehdy první, koho koupili výměnou za dluhopisy, které budou vyplaceny až v roce 2024. Westige pak tři roky nazpět zanikla a dnes už nic nevyrábí,“ dodává Blažek.

Mladá vrchlabská firma se však neomezuje jen na zimní sporty a snaží se být inovativní i při vývoji dětských jízdních kol, která dokonce začínají být pro Beany byznysem číslo jedna.

Ultralehké kolo, se kterým přišli letos na jaře, trhlo všechna očekávání. Za necelý rok se ho prodalo přes pět tisíc kusů a dalších 15 tisíc už je předobjednáno pro příští sezonu.

„Lehké kvalitní kolo od velkých značek tady nebylo a tak to naše téměř nemá konkurenci. Celkově jsou tak čtyři menší značky v Evropě s podobným produktem, z Česka můžu zmínit třeba brněnský Rascal,“ říká Blažek.

Rozdíl je samozřejmě i v ceně. Zatímco těžší dětská kola se dají koupit už za dvě tisícovky, odlehčená Beany kola pro nejmenší, která váží 5,3 kilogramu bez pedálů, vyjdou zhruba na sedm tisíc korun.

„Existují samozřejmě i superlehká kola z karbonu za pětadvacet tisíc, ale touhle cenovou politikou jít nechceme,“ dodává majitel. Beany podle něj naopak chce být cenově dostupnou značkou a odlišovat se spíš tím, že sází jenom na děti a všechno vybavení navrhuje a konstruuje speciálně pro ně.

Sám Blažek je bývalý cyklista, který jezdil závodně sjezd a cross country, a tak přesně ví, o co jde. Na vývoji superlehkého kola, které není jen zmenšeninou toho dospělého, manželé pracovali dva roky a investice je přišla na 2,5 milionu.

A zjevně se vyplatila. „Chtěli bychom z Beany udělat celosvětový lovebrand a synonymum pro dětské kolo, včetně odrážedel, která teď chystáme,“ uzavírá Blažek.