Netflixu vyšla riskantní sázka na omezení sdílení hesel. Největší streamovací služba ho začala aktivně blokovat loni na jaře, ale uživatele s „půjčeným“ heslem to neodradilo – a spíš přimělo pořídit si vlastní předplatné.

Posledním důkazem jsou čísla z posledního kvartálu, kdy Netflixu přibylo rekordních více než třináct milionů nových předplatitelů. To se společnosti historicky v žádném čtvrtém čtvrtletí nepodařilo. Přírůstek výrazně překonal analytické odhady, očekávající 8,8 milionu předplatitelů.

Také tržby z posledního čtvrtletí roku 2023 byly nad očekávání vysoké, dosáhly 8,8 miliardy dolarů oproti předpokládané částce 8,5 miliardy. Čistý zisk 938 milionů dolarů však dřívějšímu odhadu 956 milionů těsně nedostál. 

Netflix oznámil výsledky v úterý po uzavření burzy, jeho akcie v reakci posílily o 8,5 procenta. Pokud zisky během středečního obchodování udrží, budou na dvouletém maximu. 

Kvartální přírůstky nových předplatitelů překonávají odhady už od loňského jara, kdy Netflix zavedl zákaz sdílení hesel ve zhruba stovce zemí včetně domovského trhu ve Spojených státech i Česka. Pokud chtějí tuzemští předplatitelé sdílet heslo mimo svou domácnost, musí si připlatit sedmdesát devět korun měsíčně za každého takového uživatele.

„Placené sdílení hesel je v tuto chvíli regulérní součástí našeho byznysu,“ uvedli zástupci Netflixu v posledním dopise akcionářům. „Zlepší to náš růst na mnoho let dopředu, nejen v roce 2024,“ dodal v rozhovoru po zveřejnění výsledků co-CEO streamovací platformy Greg Peters.    

Peters má za sebou první kompletní rok řízení firmy, na kterém se podílí i druhý co-CEO a zároveň šéf obsahu Ted Sarandos. Dvojice společně řídí největší streamovací službu od začátku loňského roku, co se z vedení po dvou dekádách stáhl spoluzakladatel Netflixu Reed Hastings.

Z hlediska tržeb a čistého zisku byl rok 2023 pro společnost nejúspěšnějším v historii, překonal i „pandemický“ rekord z roku 2021. Akcie Netflixu se však z prudkého propadu v roce 2022, kdy firma v prvním pololetí ztratila více než milion předplatitelů, zatím nevzpamatovaly. Jejich cena je stále zhruba o čtvrtinu nižší než poslední historické maximum.

Kromě zátahu na sdílení hesel firma na propad z roku 2022 reagovala zavedením nového předplatitelského modelu s reklamou, který je levnější než ostatní. Momentálně je k dispozici na dvanácti trzích, Česko mezi nimi není. Peters však naznačil, že další trhy budou přibývat.

„Máme spoustu prostoru k jeho rozšíření na všechny trhy, kde působíme,“ uvedl. Netflix s reklamou momentálně aktivně využívá 23 milionů uživatelů.

Kromě toho streamovací gigant standardní předplatné postupně zdražuje: loni zvedl ceny v USA, Kanadě, Velké Británii a Francii. Lze očekávat, že další země budou i v tomto následovat, ale zatím není známé kdy.

Zásadní změny provádí Netflix také ve své programové nabídce a čím dál víc se pouští do přímých přenosů. Pár hodin před oznámením posledních kvartálních výsledků společnost uvedla, že uzavřela desetiletou smlouvu s wrestlingovou organizací WWE a od ledna 2025 bude vysílat zábavnou show WWE Raw.

Kontrakt má hodnotu pět miliard dolarů a je zatím nejvýznamnějším krokem Netflixu směrem k živému vysílání. První přímý přenos odvysílal streamovací gigant teprve loni, kdy šlo o zhruba hodinové vystoupení komika Chrise Rocka.

Zázrak
Vydání Forbesu Zázrak

„Pokračujeme v investicích a experimentování s přímými přenosy. Bude to například nadcházející udílení cen Sdružení filmových a televizních herců nebo Netflix Slam, exhibiční tenisový zápas mezi Rafaelem Nadalem a Carlosem Alcarazem,“ uvedli zástupci platformy v dopisu akcionářům a akcionářkám.

Připomenuli také seriálové novinky, které se na platformě letos objeví. Diváci se mohou těšit například na třetí řadu romantického seriálu Bridgertonovi, druhou sérii Hry na oliheň, adaptaci čínského bestselleru Problém tří těles od showrunnerů Hry o trůny nebo nový seriál Gentlemen od režiséra Guye Ritchieho.