Měl by hájit pověst firmy, místo toho se před veřejností skrývá. Generální ředitelé společností, které se snaží vstoupit na burzu, obvykle často vystupují na veřejnosti, aby odvrátili útoky a hovořili o strategiích a vizích firmy. To však není případ zakladatele čínského oděvního gigantu Shein, nyní známého jako Sky Xu.

Rozhovory pro média neposkytuje vůbec a obecně je o něm k dispozici velmi málo informací. Proslýchá se, že ho v sídle společnosti neznají ani jeho vlastní zaměstnanci.

Ti, kteří o něm mluví, ho často nevykreslují v úplně lichotivém světle. Například se proslýchá, že v počátcích firmy oškubal dva své obchodní partnery, připomíná The Guardian. Legend je mnoho, faktů málo. Pojďme si zrekapitulovat ty, které máme k dispozici.


Firma tajemného čínského miliardáře se brzy pokusí o primární nabídku akcií na burze. Naráží však na odpor zákonodárců i spotřebitelů, kteří ji podezřívají z nucené práce v dodavatelském řetězci.

Čínská firma Shein se zaměřuje na rychlou módu. Podařilo se jí vyrůst zejména v době pandemie, kdy dosáhla své dosud nejvyšší tržní hodnoty sto miliard dolarů. Následný pokles tržeb stáhl hodnotu firmy na aktuálně odhadovaných 66 miliard dolarů.

Je to však stále více než například tržní hodnota oděvního impéria H&M (22,75 miliardy dolarů), i když stále méně než hodnota gigantu Inditex (152 miliard dolarů), který zahrnuje oděvní značky Zara, Pull & Bear, Bershka, Massimo Dutti, Stradivarius a Oysho.

Co však rozhodně nezaznamenalo pokles, jsou výdaje společnosti Shein na marketing. Podle odhadů trhu vynaložila platforma Shein v loňském roce na online marketing zhruba sto milionů dolarů. Velké množství peněz investuje především do reklamy prostřednictvím influencerů a celebrit, které na sociální síti TikTok přitahují hlavně mladší generace. Hashtag #Shein má na sociální síti 84,4 miliardy zobrazení.

Popularita společnosti v letošním roce stále roste, o čemž svědčí údaje o počtu stažení aplikace. Podle odhadů analytické platformy Statista dosáhla mobilní aplikace Shein v loňském roce 262 milionů stažení, což je výrazný nárůst oproti 68 milionům stažení aplikace v roce 2019.

V prvním čtvrtletí letošního roku byl Shein šestou nejstahovanější aplikací ve Spojených státech a ve Velké Británii se umístil na druhém místě, hned za svým čínským rivalem, platformou Temu.

Na Slovensku je v současné době nejstahovanější aplikací konkurenční Temu a druhé místo patří Sheinu. Obě aplikace mezitím zaplavují svět tunami levného oblečení.


Zakladatel společnosti Shein se původně jmenoval Xu Yangtian, později si změnil jméno na Chris Xu a poté na Sky Xu, důvod tohoto kroku však není znám. Neumí anglicky a sídlo společnosti Shein přesunul do Singapuru. Xu je jedním z nejbohatších mužů v Číně, ale je mnohem méně známý než například Jack Ma z Alibaby nebo Wang Chuanfu, který založil a řídí společnost BYD, předního světového výrobce elektromobilů.

Forbes odhaduje jeho majetek na přibližně jedenáct miliard dolarů. Sky Xu odmítá poskytovat rozhovory a na veřejnosti mluví jen zřídka, tedy kromě občasných citací z tiskových zpráv společnosti Shein.

Shein si dokonce najal bývalého investičního bankéře Bear Stearns Donalda Tanga a bývalého generálního ředitele SoftBank Group International Marcela Claureho, aby se stali externími tvářemi společnosti, píší Financial Times.

Přestože o muži, který stojí za e-shopem Shein, je v současnosti málo informací, poměry, z nichž pochází, byly zmapovány poměrně podrobně. Narodil se v průmyslovém městě Zibo v provincii Šan-tung na východním pobřeží Číny. Jeho matka i otec pracovali v místní textilní továrně.

Vystudoval mezinárodní obchod na univerzitě Qingdao. Školu dokončil krátce poté, co se Čína stala členem Světové obchodní organizace. Byl svědkem toho, jak se jeho rodná země kvůli levné pracovní síle a vybudované infrastruktuře stala továrnou na výrobky pro celý svět.

V té době si Sky Xu také uvědomoval možnosti, které mu internet nabízí ve světě podnikání. Pozoroval úspěch internetového tržiště Alibaba, které prodávalo levné čínské zboží čínským zákazníkům, ale on sám se snažil tento model uplatnit i za hranicemi Číny.

Do světa módy se na začátku nepouštěl. Nejdřív začal prodávat průmyslové výrobky a poté se přesunul ke spotřebnímu zboží. Začal s brýlemi a konvicemi, ale nakonec založil společnost SheInside, která prodávala levné svatební šaty nevěstám ve Spojených státech.

Nejprve si uvědomil, že může vyrábět levné svatební šaty v Číně a prodávat je v zahraničí, kde je po nich poptávka a jejich cena je řádově vyšší. Na druhou stranu v období kolem roku 2012 existovala na čínském trhu silná konkurence a působili zde dva giganti e-commerce: již zmíněná Alibaba a JD.com.

Dva roky po založení e-shopu zveřejnil Xu jeden z mála statusů na Facebooku, který zněl: „Společnost se rychle rozrůstá a má již padesát zaměstnanců!“

Společnost SheInside se později přejmenovala na Shein a rozšířila své portfolio o módu všeho druhu. S cenami dvou dolarů za tričko a sedmi dolarů za kalhoty získávala společnost Shein postupně nové zákazníky a podíl na trhu. Do roku 2021 tržní hodnota společnosti překonala globální značky, jako jsou H&M a Zara.

American Dream!
Vydání Forbesu American Dream!

V té době již společnost Shein otevřela pobočku ve Spojených státech a počet zaměstnanců rychle rostl až na dnešních deset tisíc. Podle analýzy spotřebitelského chování společnosti NielsenIQ má dnes jen ve Státech zhruba třetinový podíl na trhu s rychlou módou.

Společnost Shein investorům tvrdila, že má kouzelný recept, který kombinuje čínskou zdatnost v levné výrobě se sofistikovaným algoritmem, jenž dokáže předvídat změny módního vkusu spotřebitelů. Algoritmus má prohledávat sociální média a internetové prodejní stránky a chrlit nové nápady pro návrháře.

Trendové kousky se pak v malém měřítku vyrábějí v čínských textilních továrnách. Pokud se uchytí, začne se s masovou výrobou. A pod slovem masová se opravdu myslí obří množství textilu. Společnost Shein je schopna z výrobních linek vychrlit až dva tisíce nových kusů denně, odhaduje analytická platforma Daxue Consulting.

Od prvotního návrhu k sériové výrobě přitom uplynou pouhé dva dny, což je výrazné zrychlení výrobního cyklu ve srovnání s dvěma týdny, které potřebuje například Zara z portfolia Inditexu španělského miliardáře Amancia Ortegy. Rychlá móda se tak stává ultra rychlou a levná móda ultra levnou.

Sheinův raketový vzestup provázela pandemie. Ještě v roce 2018 měla společnost Shein tržby ve výši 1,3 miliardy dolarů. O čtyři roky později už dosahovala tržeb ve výši téměř 23 miliard dolarů.

Podle odhadů analytiků společnosti Bernstein vzrostl také čistý zisk společnosti Shein na dvě miliardy dolarů z loňských sedmi set milionů. Společnost Shein nyní působí ve 150 zemích po celém světě.

Její rychlý vzestup vyvolal kritiku praktik dodavatelského řetězce, nemluvě o dopadu takové masové výroby na životní prostředí.


Pokud chce společnost vstoupit na americkou burzu, neunikne přísnému dohledu regulačních orgánů, investorů a veřejnosti. Přesně to se stalo společnosti Shein. Americké úřady si na tuto platformu elektronického obchodu posvítily kvůli nevyhovujícím pracovním podmínkám u dodavatelů.

Americká Komise pro cenné papíry a burzu (SEC) odmítla doporučit kótování akcií společnosti Shein na americké burze kvůli obavám z pracovních praktik v dodavatelských řetězcích společnosti. Shein čelí obvinění, že čínská menšina Ujgurů je v jejích dodavatelských společnostech zneužívána k nucené práci.

„Pokud chce gigant rychlé módy Shein vstoupit na burzu ve Spojených státech, měl by americkým spotřebitelům dokázat, že výrobky této společnosti nepocházejí z nucené práce,“ uvedla ve svém prohlášení demokratická poslankyně Jennifer Wexton. V loňském roce vyzvala Komisi pro cenné papíry a burzu, aby zastavila IPO společnosti Shein, dokud neprověří, zda jsou obvinění pravdivá.

Překážky ze strany amerických úřadů přiměly Shein poohlédnout se po možnostech vstupu na londýnskou burzu.

Pracovní podmínky smluvních zaměstnanců společnosti Shein se staly také předmětem kontroly švýcarské skupiny Public Eye. Ta pro účely své zprávy vyzpovídala skupinu třinácti zaměstnanců v šesti čínských továrnách, které dodávají výrobky společnosti Shein. Rozhovory s dělníky pracujícími pro dodavatele čínské módní skupiny se udály na konci loňského léta.

Jeden ze zaměstnanců skupině Public Eye řekl, že pracuje každý den od osmi ráno do půl dvanácté večer. Každý měsíc si bere pouze jeden den volna. „Nemohu si dovolit více dnů volna, protože to stojí příliš mnoho peněz,“ řekl zaměstnanec továrny, kde pracuje za šicím strojem již dvacet let.

Další výzkumníkům popsali, že v průměru pracují dvanáct hodin denně, bez zohlednění přestávek. Tak dlouho tráví v práci šest až sedm dní v týdnu. Jejich mzda se pohybuje přibližně mezi 760 až 1266 eury.

Společnost Shein v reakci na nejnovější zprávu uvedla, že „aktivně pracuje na zlepšení praktik svých dodavatelů, včetně zajištění dobrovolnosti pracovní doby a spravedlivé odměny pracovníků za to, co dělají,“ uvedla společnost pro BBC.