Největší evropský online obchod s parfémy a kosmetikou nadále nabírá na síle. Notino v uplynulém fiskálním roce dosáhlo rekordního obratu, když vůbec poprvé utržilo přes jednu miliardu eur, tedy v přepočtu téměř 24 miliard korun.

Brněnská firma, kterou v roce 2004 ještě jako Parfums.cz založil Michal Zámec, tak meziročně vyrostla o necelou třetinu.

Historicky nejlepšího ekonomického výsledku dosáhla navzdory skutečnosti, že e-commerce segment poslední měsíce stagnuje. Notinu se z tohoto trendu podařilo vybočit zejména díky výraznému upevnění pozice v zahraničí.

„Naše standardy a úroveň obsluhy, které jsou českým zákazníkem očekávány, nás posouvají dále, a pokud tuto kvalitu zvládneme udržet i v celé Evropě, jsme přesvědčeni, že toho dokážeme ještě hodně,“ komentuje CEO Notina Zbyněk Kocián.

Rok co rok lepší hospodářský výsledek navíc umocňuje skutečnost, že brněnské Notino v tržbách roste ve všech sedmadvaceti evropských zemích Evropy, kde momentálně působí, včetně Francie, Itálie nebo Velké Británie.

A to se ještě minulý rok z jedné země stáhlo, když krátce po vypuknutí války na Ukrajině zcela vypnulo servery v Rusku.

„Neumíme klesat,“ usmíval se Kocián na jaře letošního roku během obsáhlého rozhovoru pro Forbes. „Umíme ale velmi dobře růst a chceme si to uchovat. Víme, že zažité věci lze dělat jinak, a my to dokážeme,“ dodával odhodlaně.

Vůbec nejsilnějším trhem pro Notino i po letech zůstává ten domácí. Česko, kde si firma vydobyla výsadní postavení a kde skrze Notino proudí polovina všech prodejů v tuzemských parfumeriích, do podnikové pokladny přivádí patnáct procent veškerých tržeb. Statečně tak odolává i téměř čtyřikrát početnějšímu Polsku, kde se Notinu rovněž velmi daří.

CEO společnosti Notino Zbyněk Kocián
CEO společnosti Notino Zbyněk Kocián

Dohromady Notino v období od loňského května do letošního dubna odeslalo svým zákazníkům dvacet milionů zásilek, v nichž se ukrývalo přes 109 milionů kusů produktů, což je o 32 milionů více než v roce předcházejícím.

Největší část ve virtuálních košících představovaly parfémy, které tvoří polovinu celkového obratu firmy. Rekordním dnem byl poslední listopadový pátek – takzvaný Black Friday – během nějž přiteklo do firemního systému 194 tisíc nových objednávek.

Nejen tohle přispělo k tomu, že Notino se ocitlo mezi desítkou největších internetových obchodníků kontinentu, kteří své zboží prodávají i za hranicemi domovské země.

Stalo se tak vůbec první firmou ze střední a východní Evropy na špici tohoto žebříčku sestavovaného belgickou platformou Cross-Border Commerce Europe, když mu konkrétně připadla devátá příčka.

Jednou z příčin, proč vyrostlo v digitálního giganta, je mimo jiné navázání přímých partnerství s globálními výrobci. Jako první se z velkých zavedených domů nechala přesvědčit společnost Coty, která zastřešuje světoznámé brandy jako Chloé, Gucci, Burberry, Calvin Klein či Hugo Boss.

Záhy na to se přidal L’Oréal (Lancôme, Giorgio Armani, Yves Saint Laurent) a další, včetně koncernu LVMH (Givenchy, Guerlain, Kenzo) nejbohatšího muže planety Bernarda Arnaulta, které partnerství s Notinem navázalo, přestože vlastní jeho přímou konkurenci, parfumerii Sephora.

„Když jsme pár let zpátky chtěli výrazněji expandovat, naráželi jsme na limity českých distributorů, kteří nemohli jednotlivé značky zastupovat nad rámec České republiky. A mít v každé zemi lokálního dodavatele nedávalo smysl. Měli jsme evropské ambice, potřebovali jsme proto pokrýt celý kontinent,“ přibližoval Kocián ve zmiňovaném rozhovoru.

Právě jednačtyřicetiletý manažer působící ve firmě od roku 2015 s myšlenkou oslovit největší kosmetické značky napřímo přišel a má zásadní podíl na současné pozici Notina.

„Zbyněk od začátku prokazoval své skvělé strategické a vizionářské myšlení. Brzy úspěšně převzal vedení i dalších částí firmy, a když se řešila otázka, kdo by měl být můj nástupce, volba byla jasná,“ nastínil nedávno pro Forbes Michal Zámec, proč vedení svého podniku na podzim 2019 předal zrovna Kociánovi.

„Dnes to hodnotím jako skvělé rozhodnutí. Za Zbyňkova působení Notino velmi rychle roste, má jasnou strategii a zásluhou jeho a celého týmu se daří strategii realizovat,“ chválil svého CEO hlavní strůjce kosmetického gigantu, kterého úspěchy Notina katapultovaly do klubu korunových miliardářů.