Americké firmě Nike, která je největším světovým výrobcem sportovních doplňků, ve třetím čtvrtletí finančního roku meziročně klesl čistý zisk o pět procent na 1,17 miliardy dolarů, v přepočtu 27,5 miliardy korun.
Tržby stagnovaly na 12,4 miliardy dolarů, uvedla firma ve čtvrteční tiskové zprávě. Zároveň varovala, že v první polovině nadcházejícího finančního roku počítá s poklesem tržeb.
„Provádíme nezbytné úpravy, abychom podpořili další kapitolu růstu společnosti Nike,“ řekl prezident a výkonný ředitel firmy John Donahoe.
Firma chce omezit některé franšízy, aby ušetřila na nákladech. To je i důvod, proč očekává pokles tržeb.
Vedení podniku tak uznává, že strategie zaměřená přímo na spotřebitele nevedla k očekávanému růstu a že v segmentu běžecké obuvi a souvisejících produktů dokonce oslabuje, uvedla agentura Reuters.
Svůj finanční rok firma uzavírá na konci května, se slabšími tržbami tedy počítá už v letním období, kdy začíná finanční rok 2025. Nike očekává pokles tržeb v řádu jednotek procent, výrazněji nad pět procent by se pokles dostat neměl.
Firma loni v prosinci představila úsporný plán za dvě miliardy dolarů. Jeho součástí je snížení výroby produktů, po kterých je slabší poptávka, a také podpora dodavatelského řetězce.
Finanční ředitel Matthew Friend po zveřejnění výsledků pak v rozhovoru s analytiky řekl, že Nike omezuje objednávky klasických bot, jako je Air Force 1, ale i běžeckých bot Pegasus Running. Více se naopak zaměří na vývoj nových produktů.
Varování o poklesu tržeb firma sdělila po uzavření akciového trhu. Její akcie v řádném obchodování zpevnily o více než půl procenta, po zveřejnění výsledků ale v rozšířeném obchodování odepsaly přes šest procent na 94,50 dolaru.
Jedním z hlavních konkurentů firmy Nike je německá společnost Adidas.
Ta minulý týden uvedla, že loni hospodařila s čistou ztrátou z běžné činnosti 58 milionů eur ve srovnání se ziskem 254 milionů eur v roce předchozím. Jde o její první ztrátu od roku 1992.