skip to main content

Nikola versus Tesla. Elektrovozům Muska roste rival, jehož hlavní zbraní je vodík

4 minuty čtení

Po deseti letech, kdy americká automobilka Tesla vstoupila na burzu Nasdaq, rozvířil finanční trhy další adept, který chce také přinést revoluci do automobilové dopravy. A shodou okolností si do svého názvu dal křestní jméno srbského vynálezce Nikoly Tesly, jehož příjmení zase do názvu použila automobilka Elona Muska.

Žádnou symbiózu tu ale nehledejte, v dnešní době se bude jednat spíše o Nikola vs. Tesla. Dost podobné, ale přitom zcela jiné společnosti si totiž už několik let nemohou přijít na jméno.

Automotive startup Nikola Motor Corporation se sídlem v americkém Phoenixu už mnoho let vystrkuje růžky a dává světu najevo, že chce udělat zejména nákladní dopravu bezemisní. Během šesti let své existence představila koncepty nejen sportovních bugin, ale také elektrotahačů kombinovaných s vodíkem Nikola One, Two a Tre.

Elektrotahač Nikola Tre

Ty jsou podobné truckům Semi od Tesly – i proto mezi oběma automobilkami létají žaloby na kopírování designu – a teď se arizonská firma chce zaměřit i na segment SUV.

V něm už by svou roli měl hrát vodík, o kterém už dnes některé automobilky, jako je například japonská Toyota, hovoří jako o palivu budoucnosti. Nikola se právě v tomto přístupu liší od Tesly, sázející čistě na elektřinu.

Stejně jako Tesla je Nikola mladou společností s obrovskými ambicemi, které ale vyžadují velké investice a jasnou strategii. Jejím nositelem a vykonavatelem je zakladatel a šéf společnosti Trevor Milton. A ten zvolil odlišnou strategii než Elon Musk: Tesla si totiž veškerou výrobu a technologie drží pod svou střechou.

Nikola se naopak rozhodla, že se vydá cestou spolupráce s dalšími partnery, kteří jí pomohou uvést její tahače a další modely do komerčního provozu. Automobilka se domluvila například s Boschem, který jí vyrábí klíčové komponenty, a evropská firma CHNI pak automobilce od příštího roku začne v německé továrně vyrábět baterie pro trucky Tre.

Nikola pod kapotou nevsadila pouze na elektřinu, která by musela být uložena ve velkých bateriích, ale i na vodík, vyrábějící elektřinu přímo během jízdy. Výhodou u této technologie jsou například delší dojezd a rychlejší nabíjení. Nikola chce za tímto účelem postavit i celou infrastrukturu plniček vodíku.

Hodnotnější než Ford

Arizonskou firmu v roce 2014 založil a dodnes ji vede Američan Trevor Milton a o šest let později už zahajoval její obchodování na americké technologické burze Nasdaq. Stalo se tak na začátku tohoto června, a jak už tomu u technologických firem bývá, v prvních dnech obchodování investory příliš neoslnila. Hned úvodní den zakončily akcie se ztrátou jednoho procenta na 33,75 dolaru za kus.

I to ale zakladateli Nikola Motor Trevoru Miltonovi stačilo k tomu, aby se stal novým dolarovým miliardářem. Jeho jmění z držení akcií tehdy dosáhlo na 3,7 miliardy dolarů a během června se fakticky zdvojnásobilo. Akcie Nikoly se totiž během několika dnů podívaly až nad 70 dolarů.

Reklama
Zakladatel a CEO Nikola Motor Trevor Milton

Vášně investoři následně trochu zchladili a dnes se akcie pod tickerem NKLA na Nasdaqu obchodují za zhruba 65 dolarů, což i tak vyšvihlo tržní kapitalizaci firmy nad dnešních 25 miliard dolarů. Pět let stará automobilka tak během jednoho měsíce předehnala v tržní kapitalizaci Ford, který v půlce června oslavil 117 let.

Jezevec, jakého svět neviděl

Pro firmu vstup na burzu představuje velký milník, získala jím totiž další peníze na výrobu tahačů a dalších svých modelů, které se zatím světu představovaly jen prostřednictvím počítačových renderů nebo v podobě konceptů jen na autosalonech. Milton se tomu ale brání.

Aktuální vydání magazínu

„Není pravda, že nemáme žádný kamion. Máme podobné kamiony, které už jsme testovali v Anheuser-Busch. Technologie už jsou hotové,“ odpovídal před pár dny v rozhovoru pro americkou televizi CNBC. Pivovarnická skupina Anheuser-Busch má o tahače od Nikoly už delší dobu zájem. Předobjednala si jich 800 a Nikola si tak díky tomu zajistila 10 miliard dolarů na jejich budoucí výrobu.

Peníze z burzy a z předobjednávek potřebuje. Firma totiž do konce minulého roku vygenerovala kumulovanou ztrátu 190 milionů dolarů, letos bude bez výnosů, v příštím roce je očekává na úrovni 150 milionů dolarů a až v roce 2023 by měly poprvé překročit miliardu. V té době by měla podle dřívější zprávy regulátorovi ročně vyrábět a prodávat 7000 elektrovozů a 5000 vozů s vodíkovým pohonem. 

A nepůjde zdaleka jen o tahače, Nikola má mezi svými prototypy i terénní buginy a v tomto týdnu oficiálně zahájila online rezervace na zcela nové SUV, které zase trochu připomíná CyberTruck od Tesly. Zbrusu nový model dostal název Badger (v překladu jezevec), má mít dojezd až 1000 kilometrů a jeho zvláštností je, že ani v době otevření předobjednávek není hotový ani prototyp. 

Render vozu Badger od automobilky Nikola Motor

Pokud ale patříte k těm nadšencům, kterým nevadí kupovat si auto z obrázku, věří novým technologiím a mají rádi trochu vzrušení v podobě rizika, jděte do toho. Záloha vyjde od 250 do 5000 dolarů a podle Miltona je do jisté doby refundovatelná. 

„Garantujeme vám možnost vrácení peněz zpět, dokud si nevyberete barvu vozu, jeho specifikace a nezahájí se tak jeho výroba. A to bez postihu,“ uvedl Milton na svém Twitteru při příležitosti oznámení zahájení předobjednávek.

Otázkou ale zůstává, který koncept se nakonec ve světě uchytí. Vodík, nebo čistě elektřina? Jinými slovy: Nikola, nebo Tesla? Novodobá válka pohonů může začít.

Reklama
Reklama