Není to jen další nové auto, je to vysoce vyspělý počítač na kolech. A ještě chytřejším bude díky aktualizacím softwaru, které bude postupně přijímat vzduchem. Tak šéf automobilky Volvo Jim Rowan uvedl světu elektrický vlajkový model švédské značky – Volvo EX90.

Pro rodilého Skota byla dnešní premiéra nového vozu zásadním okamžikem. Ke švédskému výrobci, který spadá pod čínský koncern Geely, nastoupil letos v březnu, když vystřídal deset let sloužícího předchůdce Håkana Samuelssona. Do automobilového byznysu přitom nepřišel od konkurence, ale z čela technologické firmy Ember Technologies a ještě předtím šéfoval společnosti Dyson Group, kterou známou udělaly hlavně vysavače nebo čističky vzduchu.

Ve Volvu dostal Rowan jasný úkol – provést firmu do éry elektromobility. Sedmimístné Volvo EX90 je prvním krokem odehrávajícím se pod jeho taktovkou. A jeho úspěch je jak pro Rowana, tak i samotnou automobilku nezbytný.

Volvo je ve světě aut synonymem pro bezpečnost. A platit to má i o novém elektromobilu. Švédové tak ve spojení s EX90 používají termín „elektronický ochranný štít“. Je postavený na množství kamer a senzorů jak zvenku, tak i uvnitř auta. Na vrcholu pak stojí laserový senzor LiDAR, který sleduje vše, co se děje před autem. 

Jde o systém, který snímá silnici před vozem i při dálničních rychlostech bez ohledu na to, jestli je den či noc. I za tmy tak dokáže rozpoznat překážku na cestě až do vzdálenosti čtvrt kilometru. Pokud vyhodnotí, že je situaci potřeba řešit, v několika stupních na to upozorní řidiče. Pokud to nepomáhá, teprve poté počítač zasáhne sám a auto v krajním případě i zastaví. Volvo uvádí, že díky použití této technologie je možné snížit počet dopravních nehod s vážnými následky až o pětinu.

Stejně dokonale ale umí Volvo hlídat i interiér. Jako první automobilka totiž do svého vozu instaluje vnitřní radarový systém, který vykrývá celý prostor včetně zavazadlového prostoru. Proč? Aby z vozu odcházející posádku upozornil, že uvnitř zůstal ještě další cestující – typicky dítě nebo pes. Auto pak nepůjde zamknout a automaticky běžící klimatizace se nastaví tak, aby v kabině až do úplného vybití akumulátorů zůstala ideální teplota.

Možná se to může zdát jako nadbytečná záležitost, ale automobilka to bere tak, že pokud zachrání byť jen jediný život, dává smysl. A například vládní statistiky Spojených států amerických jí dávají za pravdu. Ukazují totiž, že od roku 1998 zemřelo jen na území USA víc než 900 dětí poté, co zůstaly v rozpáleném voze.

„Jsme jen lidé a roztržitost je součástí našich životů. My vás ale prostřednictvím nejmodernějších technologií podpoříme ve chvílích, kdy se necítíte nejlépe, čímž vám pomůžeme předcházet situacím, kdy byste ve voze mohli omylem zanechat ty nejmenší členy své rodiny nebo domácí mazlíčky,“ uvedla Lotta Jakobsson, specialistka Volva na předcházení zraněním.

Volvo EX90

Ale zpět k tradičnějším záležitostem. Dojezd. To je to slovo, které se dnes u elektromobilů řeší především. Volvo EX90 dostalo úplně novou platformu, která pojme množství bateriových článků s celkovou kapacitou 111 kilowatthodin, které zajistí dojezd až 600 kilometrů na jedno nabití. Vůz bude pohánět dvojice elektromotorů s celkovým výkonem 517 koní, což se v praxi přetaví ve zrychlení z nuly na sto za 4,9 sekundy.

Udržitelnost. Další slovo, bez něhož se premiéra žádného auta dnes neobejde. Že se Volvo stoprocentně zbavilo používání zvířecí kůže, už tak nepřekvapí, ale vedle toho se automobilka chlubí tím, že na EX90 je použito přibližně 15 procent recyklované oceli, 25 procent recyklovaného hliníku a 48 kilogramů recyklovaných plastů a materiálů biologického původu, zhruba 15 procent ze všech použitých plastů v autě. Do roku 2040 pak má být výroba automobilky klimaticky neutrální.

Elektromobil také vsází na jednu novinku, kterou už začaly nabízet značky Kia nebo Hyundai. Velké SUV je totiž hardwarově připravené na obousměrné nabíjení. Jednoduše řečeno se dá baterie auta použít jako zdroj energie, který může posloužit například pro nabíjení různých elektrických spotřebičů, ale třeba i jiného elektrického auta.

Interiér severské novinky odpovídá skandinávskému designu. V hlavní roli je jednoduchost a vzdušnost. Až na jediný ovladač tak z palubní desky a středového tunelu zmizela veškerá tlačítka, která nahrazuje patnáctipalcový dotykový displej a v něm software stavící na aplikacích Googlu. Před řidičem je pak ještě menší displej a head-up displej, které zobrazují hlavní informace o jízdě.

K nastupování nebo startování auta nebude potřeba klíč. Nahrazovat ho bude chytrý telefon. Pokud se s ním k Volvu jeho majitel přiblíží, vůz se automaticky otevře a načte osobní profil, kterých půjde nastavit několik, typicky pro každého člena domácnosti.

Volvo EX90 se bude vyrábět ve dvou nových továrnách mimo Evropu. Ta, která stojí v USA, bude vedle domácího zásobovat i evropský trh. Druhá, situovaná do Číny, pak pacifický region. K prvním zákazníkům do Česka se první kusy dostanou až v roce 2024. Cena se bude pohybovat kolem 2,5 milionu korun.

Volvo EX90