V Praze má vzniknout dvoupatrová železniční stanice pod hlavním nádražím, další čtyři podzemní zastávky pak na Václavském náměstí, Karlově náměstí, v Karlíně a na Florenci.

Předpokládané náklady celého projektu v pražském železničním uzlu včetně dvou samostatných tunelových tras přesáhnou 185 miliard korun. S výstavbou se počítá v letech 2035 až 2047.

Ze tří základních návrhů tuto variantu vybrala centrální komise ministerstva dopravy a doplnila ji o více zastávek. Regionální doprava bude převedena pod zem, dálková zůstane na povrchu.

Tunely vítězné varianty budou podle ministra dopravy Martiny Kupky dlouhé 10,6 kilometru, protnou se ve dvou úrovních v centrální stanici pod hlavním nádražím.

„Jeden povede pod stávajícími podchody na nástupiště, druhý pak bude ještě o úroveň níže.Obě části stanice propojí tunel s eskalátory, vestibuly se budou nacházet na náměstí Winstona Churchilla a v nové odbavovací hale hlavního nádraží,“ řekl Kupka.

Nová podzemní železnice má vyřešit problém přeplněných příměstských vlaků. Kromě zvýšení traťové kapacity má podle náměstka pražského primátora Zdeňka Hřiba uvolnit také nejvíce přetížené úseky městské hromadné dopravy v centru města.

„Posílená železnice zároveň odvede část dopravy ze silnic,“ řekl Hřib a upozornil, že méně aut znamená méně emisí a hluku. Kapacita každého ze dvou tunelů bude podle ředitele odboru přípravy staveb Správy železnic Pavla Paidara až šestnáct vlaků za hodinu v obou směrech.

O potřebě podzemní železnice se podle Kupky hovoří už od 60. let minulého století. Na aktuální studii proveditelnosti se podle něj začalo pracovat před čtyřmi lety. Studie se zabývala třemi variantami.

Jedna z nich zahrnovala dvě podzemní stanice pod hlavním nádražím a pod Václavským náměstím spojené čtyřkolejnou tratí. Druhá počítala s jednou centrální stanicí pojmenovanou Opera. Původní verze vybrané varianty měla zajistit rychlejší dopravní obsluhu díky menšímu množství zastávek.