Detaily a obrázky dlouho očekávané modernizace Tesly Modelu Y se objevují na internetu už několik týdnů od jejího oznámení v Číně. Dlouho však nepřicházely žádné zprávy o tom, kdy bude dostupná v Evropě nebo v USA. Teď je čekání u konce. Nový Model Y se v těchto regionech začal prodávat, včetně Česka. A my jsme byli na jeho exkluzivním uvedení ve Spojeném království, abychom zjistili všechny podrobnosti.

Pro upřesnění, většina lidí zná nový Model Y pod kódovým označením Juniper. Ale nejde o oficiální termín automobilky Tesla a původ tohoto označení není znám. Také je dobré si všimnout, že evropská a americká verze Tesly Modelu Y je mírně odlišná od té čínské, ta je totiž o něco kratší.

info Foto: Forbes US / James Morris
Nová Tesla Model Y má známý boční profil, ale přední a zadní část jsou poměrně odlišné. Foto: James Morris

Pojďme ale ke srovnání s původní verzí Modelu Y. Zatímco boční profil faceliftované verze je stále snadno rozpoznatelný, přední a zadní část byly značně upraveny. Předek má nyní světelný pás přes celou šířku, který autu poskytuje mnohem čistší vzhled než „žabí obličej“ původního Modelu Y.

A byť je estetika důležitá, možná důležitější pro použitelnost auta je přidání přední kamery těsně pod registrační značku, hlavně kvůli tomu, že všechny bezpečnostní funkce auta se zcela spoléhají na kamery. Konečně tak dostanete pohled z přední kamery při parkování, stejně jako z té zadní. Kameru je také možné vyhřívat a umýt.

Předek Modelu Y má světelný pás přes celou šířku a mnohem elegantnější vzhled. Foto: James Morris

Na zadní části auta je také světelný pás, avšak méně viditelný. Ve skutečnosti je zcela skrytý a vidíte pouze jeho odraz na zadním panelu, což vypadá poměrně futuristicky. Zadní část má obecně štíhlejší a méně rušivý vzhled než původní auto.

Množství prostoru v kufru je v podstatě stejné (2138 litrů oproti 2158 litrům, tedy včetně předního kufru neboli frunku), ale zadní sedadla jsou nyní elektricky ovládaná. Dvě tlačítka poblíž zadních dveří zvedají zadní sedadla zpět nahoru nebo je sklápějí dopředu. Pokud chcete jen střední část, budete ji muset stlačit ručně.

Zadní světelný pás je skrytý, jeho osvětlení se odráží od panelu pod ním. Foto: James Morris

Interiér vozu prošel jemnými změnami, vylepšení je ale opravdu hodně, včetně přepracované středové konzole. Pokud jste seděli v nejnovějším Modelu 3, určitě jste si všimli, že v něm chybějí páčky na volantu, podobně jako u nejnovějšího Modelu S. Jenže použití kapacitních tlačítek na volantu pro ovládání blinkrů je asi nejvíc nenáviděným designovým prvkem nových Tesel.

A pokud jste si říkali, že je jejich ovládání během jízdy někdy až téměř nebezpečné, můžete si oddechnout – páčka blinkrů se vrací. Tesla tvrdí, že změna je záměrná, protože Model Y je určen širšímu publiku než Model 3 a někteří řidiči by tlačítka mohli považovat za nepohodlná. Ale k Modelu 3 prý páčku znovu dávat neplánuje.

Páčka blinkrů je zpět! Foto: James Morris

Další nepříliš oblíbený designový počin Tesly naproti tomu zůstává beze změny. Boční část infotainmentové obrazovky stále slouží k výběru mezi jízdou, couváním a parkováním.

Palubní počítač využívá Tesla Hardware 4, stejně jako nejnovější Model 3. Cestující na zadních sedadlech mají opět vlastní osmipalcový display s hrami a multimediálními funkcemi, stejně jako samostatné ovládání klimatizace. K dispozici mají také dva USB C porty s výkonem 65 wattů, což je dostatečné k napájení dvou laptopů.

Sedadla jsou nyní nejen vyhřívaná, ale také ventilovaná, takže si můžete v létě pozadí ochladit a v zimě ho naopak zahřát. Tesla tvrdí, že interiér je také tišší. Měli byste podle autombilky slyšet o 22 procent méně hluku od vozovky a o dvacet procent méně větru. Toho bylo dosaženo použitím akustického skla. Komfort jízdy by měl být také lepší, ale to budeme moci posoudit až při testovací jízdě.

Tesla vždy kladla důraz na konektivitu, což je jedna z oblastí, ve které má značka stále výrazný náskok před konkurencí. Nový Model Y posouvá laťku ještě výš, o polovinu zvýšil rychlost, s jakou přijímá mobilní data a o třicet procent zlepšil příjem signálu. Palubní wi-fi je až třikrát rychlejší a má dvojnásobný dosah.

Podpora Ultra-Wide Band nyní funguje i s telefonem jako klíčem. To také usnadňuje nedávno uvedené otevírání zadních dveří pomocí gest.

Cestující na zadních sedadlech nyní mají vlastní osmipalcový infotainment displej. Foto: James Morris

V Česku, podobně jako v celé Evropě, je bohužel na začátku k dispozici pouze jedna verze nového Modelu Y – varianta Long Range All-Wheel Drive. Tesla tvrdí, že pohonná jednotka se od původního modelu výrazně nezměnila, ale ostatní vylepšení umožní novému autu dojet o 35 kilometrů dále – 568 kilometrů místo 533 kilometrů. Je také rychlejší, zrychlí na 100 km/h za 4,1 sekundy.

K dispozici jsou zatím také pouze barvy Solid Black a QuickSilver, tedy ne celý současný rozsah barev, které Tesla nabízí u ostatních modelů.

A teď asi to největší zklamání. Víc je naopak peněz, které budete na koupi nové Tesly Modelu Y potřebovat. Zatímco minulou generaci ve srovnatelné pohonné jednotce a výbavě si stále ještě můžete objednat za 1 284 900 korun, nový model vás vyjde na 1 529 900 korun.

Za nejnovější a nejlepší technologie Tesly si tedy připlatíte téměř čtvrt milionu korun. A to už je hodně, i když je tu technologický pokrok znát.

Další verze nového Modelu Y jsou sice v plánu, ale Tesla zatím neprozradila, jaké budou a kdy dorazí. Dá se předpokládat, že by mohla přijít výkonnější Performance verze a varianta pouze se zadním motorem. Na detaily si ale budeme muset počkat.