Obavy světových čtenářů z dezinformací a využívání prvků umělé inteligence ve tvorbě zpravodajství rostou. Vyplývá to z průzkumu institutu Reuters pro studium žurnalistiky.

Výroční zpráva Digital News Report zveřejněná 17. června, která vychází z průzkumů mezi zhruba sto tisíci respondenty ve čtyřiceti sedmi zemích, shrnuje překážky, z nimiž se zpravodajská média potýkají v době, kdy se snaží zvýšit příjmy a udržet relevanci.

Zpravodajské redakce po celém světě se nové výzvy snaží řešit i s pomocí takzvané generativní umělé inteligence za situace, kdy technologické giganty a startupy jako Google a OpenAI vytvářejí nástroje, které mohou nabízet souhrny informací a odčerpávat návštěvnost ze zpravodajských webů.

Analýza zjistila, že spotřebitelé jsou k využívání umělé inteligence k vytváření zpravodajského obsahu nedůvěřiví, a to zejména pokud jde o citlivá témata, jako je například politika.

Dvaapadesát procent respondentů v USA a šedesát tři procent dotazovaných v Británii uvedlo, že by se jim nelíbily zprávy vytvářené převážně pomocí AI. Dotazovaní naopak byli vstřícnější k využívání AI k zefektivnění práce novinářů. Do průzkumu přitom bylo v každé zemi zapojeno asi dva tisíce respondentů.

„Bylo překvapivé vidět míru nedůvěry,“ řekl Nic Newman, vedoucí výzkumný pracovník institutu Reuters a hlavní autor analýzy Digital News Report. „Lidé měli obecně obavy z toho, co by se mohlo stát s ohledem na spolehlivost obsahu a důvěru,“ uvedl.

Obavy z nepravdivého zpravodajského obsahu na internetu vzrostly oproti loňskému roku o tři procentní body; takové obavy má nyní padesát devět procent respondentů. Podíl byl vyšší v Jihoafrické republice (osmdesát jedna procent) a v USA (sedmdesát dva procent), kde se letos konají volby.

Další výzvou pro média je obecná neochota čtenářů platit za zpravodajství. K určitému nárůstu předplatitelů došlo v období pandemie covidu-19. Předplatné mělo podle průzkumu sedmnáct procent respondentů ve dvaceti zemích, přičemž v uplynulých třech letech se tento údaj prakticky nezměnil.

Značná část předplatitelů zpravodajství v USA také pravděpodobně platila za předplatné se slevou díky zkušebním nebo propagačním akcím, přičemž čtyřicet šest procent z nich platilo za předplatné méně než plnou cenu.

Zpravodajští influenceři hrají podle průzkumu při poskytování zpráv uživatelům populárních online platforem, jako je TikTok, větší roli než mainstreamové mediální organizace.

V průzkumu mezi více než 5600 uživateli TikToku, kteří potvrdili, že aplikaci používají pro získávání zpráv, padesát sedm procent uvedlo, že věnují pozornost hlavně jednotlivým osobnostem, a jen třicet čtyři procent uvedlo, že sledují hlavně novináře nebo konkrétní média.

Podle Newmana tato zjištění dokládají, že by si redakce měly budovat přímý vztah se svým publikem a zároveň strategicky využívat platformy ke spojení s lidmi, které je obtížnější oslovit, například s mladším publikem.