Tento týden uplyne osmačtyřicet let od chvíle, kdy se na rohu Národní a Spálené otevřel obchodní dům Máj. Vyrostl na místě zbořeného novogotického Šlikovského paláce podle návrhu architektů Johna Eislera, Miroslava Masáka a Martina Rajniše.

Příští rok, tedy skoro na své kulaté narozeniny, se Máj na pražské Národní třídě znovu otevře po rozsáhlé rekonstrukci. Přesnou podobu nově zrekonstruovaných prostor developer teprve dolaďuje, ale hlavní obrysy už se rýsují.

Máj vlastní developerská firma Amádeus Real Estate. V roce 2019 ho koupila od skupiny Tesco, výši transakce nikdy nezveřejnila. Loni v dubnu developer dům zavřel a začal s jeho rekonstrukcí.

Ten po dohodě s památkáři v plné míře zachovává původní vzhled kulturní památky. „I po rekonstrukci se dům bude tvářit, že je původní, jen bude mít plnohodnotné nové opláštění, kromě fasád, které jsou výrazné,“ říká hlavní architekt projektu Milan Mlada.

Vizualizace obchodního domu Máj po rekonstrukci

Veřejnosti by se měl ikonický pražský obchodní dům opět zpřístupnit zřejmě v první polovině příštího roku. „Celkové náklady po dokončení kompletní rekonstrukce dosáhnou čtyř miliard korun. Zohledňují již nárůst cen stavebních materiálů a energií včetně inflace,“ uvedl k tomu spolumajitel společnosti Amádeus Real Estate Václav Klán mladší.

Hlavní novinkou bude, že se nakupujícím otevře devět z celkových jedenácti podlaží, kterými Máj disponuje. Osm je nadzemních, tři jsou podzemní. Dosud jich veřejnosti sloužilo jen šest. Velikost objektu ani hmotové členění se ale nezmění, dojde jen k přesunu technologií, dříve umístěných právě v nejvyšších patrech, do suterénu.

V přízemí zůstane supermarket Tesco a první patro bude patřit retailovým obchodům. Druhé patro nabídne food court. Lokalitou denně proudí desítky tisíc osob a majitel obchodního centra chce i nadále cílit na lidi, kteří tudy chodí každý den do práce a zpátky.

Vizualizace obchodního domu Máj po rekonstrukci

V dalších patrech počítá se zábavnou zónou pro všechny věkové kategorie. V osmém patře zpřístupní terasu s výhledem na Prahu. Řada lidí možná ani nemá tušení, že Máj nabízí výhled na metropoli, protože terasa dosud nebyla veřejnosti přístupna.

Amádeus Real Estate na modernizaci spolupracoval s původními autory, architekty Martinem Rajnišem a Johnym Eislerem. Právě ti se spolu s Miroslavem Masákem v sedmdesátých letech návrhu budovy chopili.

Máj byl otevřen 22. dubna 1975 a původně se jmenoval Prior 02, což mělo značit, že jde o druhý obchodní dům po Kotvě. Číslice se ale nelíbila soudruhům, kteří ji vnímali jako urážku dělnické třídy. Naopak proti architektům prosadili rudou hvězdu na vrcholu stavby a obchodní dům se záhy přejmenoval na Máj. Budova pak změnila název ještě několikrát.

Architekt Rajniš ve své knize Pětadvacet tisíc dnů vzpomínek z roku 2017 popisuje, že poradit si s návrhem budovy nebylo snadné. 

„Máj a Kotva měly bolševikovi vyřešit pekelnej nedostatek prodejní plochy ve vnitřní Praze a jejich postavení bylo politickou prioritou. Pokud mám bejt upřímnej, vždycky jsem měl pocit, že na tohle místo je Máj moc velkej. Jeho dominantní postavení navíc podtrhává i fakt, že je na rohu. Má zkrátka silnější postavení, než by obchoďák měl mít,“ píše Rajniš. 

Vizualizace obchodního domu Máj po rekonstrukci

Podle Rajniše se však trojice architektů z libereckého studia Sial, které založil autor ještědské televizní věže Karel Hubáček, nakonec dokázala s výzvou dobře popasovat. Stavby se chopily dvě švédské firmy – SIAB a ABV Stockholm. 

„Přesto si ale myslím, že jsme udělali krásnej barák – aspoň jsme se o to ze všech sil snažili. Najednou jsme v Čechách uvažovali tak, jak to bylo běžně k vidění v časopisech v Londýně nebo ve Skandinávii. Barák nebyl utahanej, byl jednoznačnej. Toužili jsme po architektuře, na který je vidět síla, rozhodnost, divokej život… žádná estetizovaná bedna! Chtěli jsme dynamickej dům a myslím si, že se to do jistý míry povedlo,“ vzpomíná dále Rajniš.

Po revoluci se Máj jmenoval Kmart podle amerického řetězce, který jej vlastnil. V roce 1996 se majitelem stala společnost Tesco Stores ČR, která ho provozovala pod svou obchodní značkou Tesco bez specifického názvu.

Stavba se také v roce 2006 stala kulturní památkou. Po rekonstrukci interiérů a zavedení nové koncepce jejich uspořádání změnila společnost Tesco k září 2009 značku na My. O deset let později dům koupil právě developer Amádeus Real Estate.

Hlavním architektem přestavby Máje je Milan Mlada, rekonstrukci provádí stavební společnost Metrostav.