skip to main content

Obscénně velký a marnotratně silný. Jaké je to, projet se Rolls-Roycem za deset milionů

2 minuty čtení

Nejzábavnější, nejdražší a nejzajímavější auta na sníh, do bahna a především na jízdu Pařížskou. Tam je totiž vzhledem k jejich cenovce potkáte nejspíš nejčastěji. Vybrali jsme pro vás prémiová SUV a vzali je kam jinam než do meky českých hor a byznysu, do Špindlerova Mlýna. Ten byl sice bohužel ještě bez sněhu, to ale neznamenalo, že by nás jízda bavila méně.

První díl seriálu autotestů, kde vám představíme créme de la créme ze světa luxusních aut, startujeme dnes – a s kým jiným než s vůdcem naší smečky, šéfredaktorem Petrem Šimůnkem v Rolls-Roycu.

Vůdce smečky Rolls-Royce Cullinan Black Badge

Řídit Rolls-Royce je samozřejmě královský zážitek. V Česku si vloni auto s touhle značkou, která znamená ve světě aut co Mount Everest mezi horami, zaregistrovalo devatenáct šťastlivců.

Reklama

Po celém světě se přitom do univerza největšího automobilového luxusu vkoupí každý rok jen o něco málo víc než pět tisíc lidí. Pravda, v poslední době jich přibývá – a to hlavně díky modelu, s nímž by si královskou značku dřív nikdo nespojoval. Je to díky SUV Cullinan.

Jaký tenhle Cullinan, nejspíš nejlepší a nejdražší SUV na světě, vlastně je? Je obscénně veliký. Marnotratně silný. Opulentní. Také nesmyslně pohodlný.

Krásný? To je na vás. V každém případě je ale impozantní.

V tomhle Rolls-Royce Cullinan můžete v klidu uspořádat čaj o páté, pozvat na něj vévodu z Edinburghu i jeho choť a všichni se do něj vejdete. 

Cullinan zdědil jméno po největším diamantu světa a tenhle konkrétní vůz, který jsme měli možnost vyzkoušet, nese ještě navíc označení Black Badge. Zvenku to je poznat podle černých doplňků. Dokonce je černá i Spirit of Ecstasy, ta krásná figurka Emily na přídi, takže splňuje všechny dnešní i budoucí požadavky na rasovou spravedlnost.

Uvnitř je motor, co je ještě silnější než silný. Dvanáctiválec. Má 6,75 litru a 600 koní, o nějakých devětadvacet víc než obyčejný Rolls. S černým odznakem dostanete taky 22palcová kola a brzdiče i brzdové třmeny v červené barvě, což je v autě z Goodwoodu neslýchaná věc.

Všechny tyhle detaily prozrazují, že Rolls-Royce míří na mladší bohaté řidiče – mimochodem jeden z těchto vozů si pořídil i Leoš Mareš. A všechna prodejní čísla dokazují, že se mu daří. Ostatně je téměř jisté, že Cullinan bude v Česku nejčastěji kupovaný model.

Reklama

Tohle auto za víc než deset milionů korun bez DPH má všechno, co svět dokáže do auta dostat. Vyjedete s ním sjezdovku na sněhu, pokud byste takhle pošetilý nápad dostali. Má dokonce i tažné zařízení na několik koní a stovku lišek k tomu. Navíc na stropě hvězdnou oblohu z 1 344 LED svítidel a za malý příplatek pár set tisíc si můžete konstelaci hvězd nastavit podle sebe, třeba podle data narození.

Čas od času navíc po stropě přeletí hvězda, která padá, tak si něco přejte.

Jo, a jak do tohohle vozu dostanete britskou královnu na čaj? Na to musíte mít dvě speciální sedadla, co se automaticky vyklopí z kufru, zatímco vám zadní dveře udělají krásnou stříšku nad hlavou. Říkají tomu Viewing Suite. Cena? Nějakých půl milionu korun navíc, čaj Buckingham Palace Garden Party Tea not included.

Je to auto, které měří skoro pět a půl metru, do šířky má metry dva a váží přes dvě a půl tuny. Za jeho volantem se člověk cítí majestátně, pravda, proto si ho koupil. A taky klidně, to Rolls-Royce nějak vzbuzuje.

Nepotřebujete jezdit rychle, i když to auto rozhodně umí. Nepotřebujete ostentativně předjíždět nebo troubit, upozorňovat na sebe. Nikdo vás nikde tak jako tak nepřehlédne a kupodivu ani nebudete touhle opulencí vlastně moc provokovat. Nějak se ten klid z Rollse přelívá i na ten svět venku.

Přes tu ohromnou masu a velikost se auto řídí pohodlně a snadno. Jasně, nevejdete se s ním všude. Ale Rolls není značka, s kterou hledáte místo k parkování.

Dveře – přední i zadní – se otevírají do široka a nezvykle od sebe, takže máte do auta vstup jako do newyorského hotelu Plaza. A zavírají se pouhým stisknutím knoflíku, netřeba se tak s tou těžkou bránou do světa nejúspěšnějších plahočit ručně.

Jízda s Rollsem je spíš takové vznášení, plavba, let na vzduchovém polštáři. Ne nadarmo se podvozku Rollsu říká Magic Carpet… Nic podobného v jiném autě nezažijete.

Tohle je prostě nejpohodlnější auto na světě, kde jsou koberečky pod vašima nohama ze skotských oveček a ve kterém neuslyšíte z ošklivého venkovního světa nic. Popravdě, jediné, co jsem slyšel, bylo Maserati Levante, které nás na dálnici klackovsky hlučně předjíždělo a o kterém si přečtete v příštím díle autotestu.

Parametry:

Délka5341 mm
Váha2690 kg
MotorV12 6,75 l
Výkon600 ps 
Maximální rychlost250 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h5,2 s 
Cena testovaného vozu394 625 eur bez DPH

Kompletní test luxusních aut do sněhu – od Rolls-Roycu přes Bentley a Maserati až po elektrické Audi e-tron si můžete přečíst také v lednovém vydání našeho časopisu.

Související vydání
Král Rohlík I.

Reklama
Reklama