Nejsme ekonomové a svůj byznys vedeme hlavně citem. Takhle mluvili dva majitelé české módní značky Vuch o svém podnikání, když jsme se viděli před necelými třemi lety. Teď je to ale jinak.

Původním zaměřením jsou Ondřej Hyrš ekolog a Martin Kůs architekt. Loni se však dvojice kamarádů posunula od citu k analýzám, strategii a detailním plánům – a dnes jsou zářným příkladem, jak takový krok může byznysu pomoct.

Obrat mladé firmy z Chrudimi, která navrhuje a vyrábí peněženky, kabelky a další módní doplňky, loni vyskočil meziročně téměř dvojnásobně: z 35 milionů na 61 milionů korun. Ještě větší posun se ale firmě povedl v zisku.

„EBITDA se nám meziročně zvedl o víc než tisíc procent, z milionu korun v roce 2019 vylítl na víc než 12 milionů v loňském roce,“ popisuje Ondřej Hyrš. Spolu se svým dlouholetým kamarádem a spolumajitelem firmy Martinem Kůsem loni překopali svůj přístup k byznysu.

Společně prošli každou jednotlivou položku, zvážili každou investici a pustili se i do detailního plánování. Jak dokazují loňská čísla, radikální změna přístupu se mladé firmě, která je na trhu pět let a která má okolo desítky zaměstnanců, vyplatila.

Firmě pomohlo i rozšíření sortimentu. Původně se soustředila hlavně na pestré peněženky, pro které jsou typické puntíkové vzory. „Loni jsme se ale hodně zaměřili i na kategorii kabelek, batohů nebo tašek na kočárky. Tohle zboží lidé přece jen kupují častěji než peněženky,“ říká Martin Kůs, který naprostou většinu zboží stále sám navrhuje.

Nově i z recyklovaných materiálů – firma tak dělá například peněženky z drtě z plastových lahví. A jakkoli má značka relativně málo reklamací, Kůs s Hyršem se rozhodli, že reklamované zboží nebudou vyhazovat, ale lisují ho a budou z něj vyrábět taburety na sezení.

K vlastním návrhům Vuch přidává také limitované kolekce od zahraničních návrhářů, jako například japonské motivy od švýcarské umělkyně Jeny Hits nebo kolekce hodinek a peněženek nizozemské designérky Laury Louise. Cesta limitovaných kolekcí se Vuch osvědčila, obě se rychle vyprodaly a firma proto chystá další podobné spolupráce.

Loni se navíc firma Vuch odstřihla od své bývalé značky pro muže Monsi, kterou v lednu prodala. Místo ní začala pánskou kolekci tvořit a nabízet stejně jako tu ženskou pod označením Vuch. „S odstupem se potvrzuje, že to byl dobrý krok, dneska mají muži na našem obratu asi pětinový podíl a vidíme v tom dál velký potenciál pro růst,“ doplňuje Hyrš.

Vydání Forbesu P.H. Excel

Hlavní možnosti pro další rozvoj ale značka, o které se dá na českém trhu mluvit bez nadsázky jako o love brandu – jen na Facebooku ji sleduje téměř 200 tisíc lidí –, vidí v zahraničí. Dnes působí kromě Česka především na Slovensku, v Maďarsku a Polsku.

„Nově se ale chystáme proniknout na slovinský a chorvatský trh, kde se nám podařilo získat člověka, který tamní prostředí dobře zná,“ říká Kůs a dodává, že firma nepůjde cestou distributorů, ale chce expanzi rozjet napřímo.

V plánech obou podnikatelů ale nadále bude hrát stěžejní roli trh český. Navzdory současnému uzavření tak například plánují i nový obchod v centru Prahy. Letos by chtěli zopakovat loňský nárůst a tržbami dosáhnout sto milionů korun. „Plány ukazují, že bychom tuhle metu měli i překonat,“ dodává Kůs.