Ze skromných poměrů k úspěchu? Příběh s takovým scénářem nikdy nezevšední. Tento konkrétní vypráví o studentské partě, která dala vzniknout největšímu ryze českému poskytovateli platebních služeb, jenž loni zprostředkoval transakce za 22,5 miliardy korun a letos cílí na třicet.

„Začínali jsme v roce 2000 jako pětičlenný studentský tým, dnes by se nejspíš řeklo startup. Jmenovali jsme se SmartNet, měli málo pravidel, málo peněz a kreativní přístup,“ noří se do vzpomínek Jakub Ouhrabka.

Právě on je nynějším ředitelem a jedním ze dvou akcionářů firmy Comgate, která se ze SmartNet vyvinula.

Platební bránu a terminály královéhradecké firmy využívá více než patnáct tisíc obchodníků, mezi nimiž jsou mimo jiné firmy jako Ticketportal, Trenýrkárna, Möbelix, XXX Lutz, Siko, Albi nebo Knihobot.

Comgate má navíc jako jediná česká nebankovní společnost status acquirera, což znamená, že je na karetní asociace Mastercard a Visa napojena přímo, bez prostředníka.

„Jsme poskytovatelem platebních bran pro e-commerce a platebních terminálů pro kamenné provozovny a status acquirera nám fakticky uvolňuje ruce, abychom mohli lépe rozhodovat o funkcionalitě, kterou nabídneme klientům. To, že jsme se tak stali prvním českým nebankovním acquirerem, je samozřejmě ve vývoji naší společnosti důležitý milník,“ říká Ouhrabka.

Na tento milník si ovšem společnost musela počkat. Zprvu vlastně ani nikoho nenapadlo, že by vůbec mohl přijít, vývoj se totiž ubíral odlišným směrem.

SmartNet, předchůdce Comgate, nejdřív nabízel mobilní internetové stránky pro sportovní kluby, to byl ovšem záměr, který se ukázal komerčně neúspěšným. Trefou byl až systém SMS komunikace pro marketingové spotřebitelské soutěže – firma realizovala přes dvě stě projektů ročně a spolupracovala se značkami jako Coca-Cola, Pepsi, Kofola, Shell, Benzina, Philip Morris či Nestlé.

Produkt podpůrných infolinek pro spotřebitelské soutěže se následně vyvinul do samostatné podnikatelské větve a v době vrcholu zájmu o tuto službu provozovala společnost call centra ve třech lokalitách a měla stovky operátorských pracovišť.

„Když jsme se v roce 2018 dohodli na prodeji call centra nadnárodní specializované firmě, vznikla díky tomu jednička na trhu,“ říká Ouhrabka, jemuž Comgate, který měl za minulý rok tržby 399 milionů korun, patří společně s Nikolajem Šťáhlavským.

Novou příležitost ve firmě vycítili s příchodem služeb Premium SMS – šlo o příležitost stát se agregátorem jejich připojení. „Mobilní operátoři neměli zájem na stovkách smluvních vztahů, takže jsme propojení mezi třetí stranou a systémy operátorů začali zajišťovat my. Dlouho jsme byli největším agregátorem komerčních Premium SMS v Česku,“ popisuje Ouhrabka.

A ač se to možná nezdá, od tohoto produktu nebylo k platebním službám daleko. Tenkrát dominovala prodejům na internetu dobírka, avšak začaly se již rozšiřovat další metody jako platba kartou nebo online bankovní převody.

„Od České národní banky jsme nejprve získali platební licenci malého rozsahu, později licenci platební instituce, která otevřela cestu k působení v celé Evropské unii. V současnosti jsou platební brána a platební terminály našimi hlavními produkty,“ líčí Ouhrabka.

Snažíme se obchodníkům přinášet co nejvyšší užitek za co nejnižší cenu.

Ve skupině je dnes i společnost Shipmall, která poskytuje služby fulfillmentu pro e-shopy. Díky vlastnímu logistickému řešení obsluhuje přibližně dvě stě e-shopů ve skladech v Týništi nad Orlicí a v Senci u Bratislavy, nicméně platební služby hrají prim.

„Snažíme se obchodníkům přinášet co nejvyšší užitek za co nejnižší cenu. Platební bránu neustále vylepšujeme, aby byl průchod platebním procesem pro zákazníka co nejjednodušší. Kromě platby kartou nabízíme třeba platbu pomocí QR kódu, odložené platby, platby na tři splátky bez navýšení a nejnověji také splátkový prodej přímo v platební bráně,“ popisuje Ouhrabka.

Šéf Comgatu byl kdysi i jeho prvním zaměstnancem a přiznává inspiraci leteckou společností Ryanair, která v době, kdy byla letecká doprava velmi drahá, začala nabízet levné letenky po Evropě.

„Ryanair se musí řídit stejnými předpisy jako ostatní aerolinky, ale povedlo se jim odbourat zbytečné náklady. Totéž děláme my. Nenakupujeme drahé systémy, vyvíjíme si je sami, a jsme tak flexibilnější a efektivnější. Díky tomu můžeme obchodníkům nabídnout ceníky s nejnižšími transakčními poplatky na trhu. Navíc jsme všechny sazebníky transparentně zveřejnili na webu,“ říká.

Z někdejšího bezmála amatérského studentského sdružení se vyvinula společnost, která od letoška dokonce nabízí podnikatelské úvěry – z role poskytovatele platebních služeb má totiž přehled o transakcích klientů, a proto umí rychle a snadno vyhodnotit možnosti poskytnutí úvěru.

Comgate působí už také na Slovensku a míní postupně přidávat další trhy, cílem je stát se v oblasti platebních služeb evropským hráčem. Není sporu, příběh pokračuje.