Když před několika lety Jitka Charvátová přidala do facebookové skupiny švadlenek fotografii látky s předtištěným vzorem, který si jako grafička sama navrhla, ženy jí tam mohly ruce utrhat. Netrvalo dlouho a pár rolí látek se přetavilo v dobře rozjetý byznys s dětským sortimentem. Letos slaví značka Ababu šest let a pomýšlí na expanzi do zahraničí.

Šestatřicetiletá Jitka o sobě říká, že podnikavá byla vždycky. „Už na střední škole jsem provozovala e-shop. V dospělosti jsem pak nastoupila jako kreativní ředitelka do agentury a při tom jsem začala dělat psí pelechy, protože sama doma dva psy mám,“ vzpomíná na období, které ji nakonec přivedlo k založení vlastní značky.

Jenže nemohla najít šicí dílnu, která by zvířecí pelíšek ušila podle jejích představ, a tak si poradila jinak – vyrobila si ho sama. Jitku k tomu ponoukl její partner, když jí v roce 2016 k Vánocům koupil šicí stroj.

Od pelechů pro psy záhy přešla k dětským produktům. Nejprve zkusila ušít hnízdečko pro miminko, které se narodilo jejímu kamarádovi.

Zakladatelka značky Ababu Jitka Charvátová ve svém obchůdku v Praze 7, který otevřela před třemi lety | Foto Adriana Fialová

Tehdy začala dumat nad tím, proč žádný obchod neprodává již předtištěnou látku, kterou by už stačilo jen vystřihnout a dětský výrobek si doma ušít. Ať googlila, jak googlila, nic takového nenacházela. A to byl hlavní impulz pro vznik vlastní značky, která se zrodila v roce 2017.

Postupně se k předtištěným střihům, které Jitka zpočátku nabízela na Fleru nebo v různých facebookových skupinách, přidaly i hotové ušité hračky a doplňky pro děti. Jsou kvalitní, originální a vyrobené lokálně.

V agentuře jsem byla zvyklá slýchat ‚ne, to je moc‘.

Jitka několik let působila jako kreativní ředitelka v digitální agentuře, a produkty si tedy dodnes navrhuje sama. Své tvořivé „já“ sice mohla ukojit i v bývalém zaměstnání, musela se ale řídit požadavky klientů a pracovat i na projektech, které jí nebyly blízké. Nakonec se ocitla na pokraji vyhoření.

Jak sama říká: „Kreativní věc nemůžete dělat, když vás nebaví, to z vás pak nevypadne nic dobrého.“ Teď naopak může libovolně popustit uzdu fantazie, protože v dětském segmentu přece nic není moc roztomilé.

„Od klientů v agentuře jsem byla zvyklá stále slýchat ‚ne, to je moc, předělejte to‘,“ popisuje dnes úspěšná podnikatelka z Prahy.

S odchodem z práce chybu neudělala. Značce se daří a v roce 2020 k e-shopu přibyla i kamenná prodejna ve Šmeralově ulici v pražském Bubenči, na jejíž otevření vybrala peníze od svých podporovatelů skrze kampaň na Hithitu. Lidé jí přispěli přes 450 tisíc korun.

Jen vystřihnout a sešít. V Ababu si přijdou na své i kreativní duše či začínající švadlenky. Postup je snadný, stačí se řídit přiloženým návodem. | Foto Adriana Fialová

A od nabízení zboží na Facebooku se během pár let dostala o mnoho úrovní výš – o její zboží dnes mají zájem i takové značky jako český jednorožec Productboard, potravinářský gigant Nestlé nebo dm drogerie.

„Je skvělé, že nás firmy podpoří jako lokální značku, která vyrábí v Česku, a dají tomu péči, než aby si jen nechaly natisknout logo někde v Číně,“ oceňuje Jitka.

Hračky vyrábí také třeba na vítání občánků. Prodeje ale táhne nahoru hlavně e-shop. Bestsellerem je takzvaný muchláček v podobě lišky, který je určený hlavně pro miminka.

Ababu vždy tvoří výrobky ve vícero barevných provedeních a využívá různé druhy zvířat. S velkým úspěchem se setkal také dětský kapsář, který značka uvedla na trh loni. Mezi sortimentem jsou dále třeba chrastítka, batůžky nebo porcelánové hrnečky.

Zákazníky lákají hlavně již ušité hračky, zájem je ale i o látky, ze kterých si pak lidé hračku doma sami „spíchnou“. Za loňský rok prošlo rukama švadlenek devět a půl tisíc hraček.

„To je více, než kolik je obyvatel Podbořan,“ směje se Jitka. Právě v Podbořanech na Ústecku totiž mají šicí dílnu, aktuálně v ní pracuje okolo pěti šesti lidí.

Samotný tým Ababu se za šest let provozu rozrostl na deset lidí. Do firmy také vstoupil Jitčin manžel Josef Charvát. Jitka se označuje za kreativní mozek firmy, kterému v hlavě jede jeden nápad za druhým. Vedle toho spravuje také sociální sítě Ababu. Nápadů se jí v notese vrší ještě víc od té doby, co se loni stala maminkou. Hračky už ale sama nešije.

Manžel je naopak takzvaně přes čísla – řeší hospodaření firmy. „I díky němu to frčí, jak má,“ říká s úsměvem zakladatelka značky.

A opravdu, firmě se daří. „Co se týče obratů, rosteme kontinuálně. Loni sice růst nebyl takový – především kvůli krizi –, i tak šlo ale meziročně asi o dvacet procent. Předchozí roky se jednalo o šedesáti- až sedmdesátiprocentní růsty,“ popisuje Josef. Společnost nemá žádné investory ani jiné injekce.

Pohled do skladu | Foto Adriana Fialová

Díky dobré kondici se firma nezdráhá ani plánů do budoucna. Především se chce více zaměřit na oblast e-commerce, zboží by ráda dostala například na Mall nebo Alzu. Velkoobchod plánují manželé rozjet i s ohledem na ekonomickou krizi –⁠ chtějí mít jistotu, že nějaký odběr bude.

Již dnes je možné si dětské výrobky Ababu objednat přes Wolt. Od loňského podzimu na ně mohou narazit také cestující na pražském letišti Václava Havla. Jde o jednu z asi třicítky českých a slovenských lokálních značek, které nabízí tamní obchod Future is Local.

Charvátovi pomýšlejí také na expanzi do některé ze sousedních zemí. A v zahraničí se teď zřejmě budou porozhlížet i po nových dodavatelích materiálů. Letos jim totiž dva tuzemští dodavatelé skončili, mimo jiné firma, od které brali zipy.

Končí zřejmě kvůli krizi, už před ní přitom bylo podle Jitky těžké sehnat v Česku spolehlivé výrobce. Také z tohoto důvodu se při vzniku značky rozhodli rozjet vlastní šicí dílnu. „Je to záruka, že nabízíme kvalitu, za kterou si můžeme stát,“ vysvětluje.

Prodejna Ababu v Praze 7. Další kamenné obchody podnikatelka neplánuje, prim hraje e-shop. | Foto Adriana Fialová