skip to main content
Český byznys

Od podlahy až po pivo všechno české. V Londýně vzniká showroom českého designu a byznysu

Kde je nadšení, tam ambiciozní plány nic nezastaví. Ani pandemie, ani brexit. Třeba jako v případě nové české ambasády piva, designu i byznysu, která se chystá v Londýně. Nový podnik Pivo hub, který se má v britské metropoli otevřít na začátku března, totiž přesně tyhle věci kombinuje.

Na prestižní ulici Old Street vznikne v patře jednoho ze zdejších domů česká hospoda, která má představovat malé české pivovary a českou pivní kulturu. Čepovat se tady bude zlatý mok z asi desítky pivovarů, včetně třeba Albrechta, Kutné Hory, Cvikova nebo Bohemia Regent. A na propagaci Česka bude pracovat i tým kuchařů, kteří budou připravovat tradiční české pokrmy v moderním stylu.

Nebude to ale jenom obyčejná, byť stylová hospoda. Primárně jde totiž o showroom českého designu a českých firem. Od podlahy až po světla bude kompletně vybavená českými výrobky.

Na podlahách od Prince Parket je nábytek na míru od Dřevodíla Rousínov, doplněný židlemi firmy Rim. Světla nad hlavním barem vyrobil Brokis a další na míru dělané osvětlení v pivním stylu jsou od Sklárny Jílek a další lustry jsou od Clartés. Zatímco kuchyni vybavilo Retigo, za zařízením byznysové části je Liko-S a venkovní nábytek je z dílny mmcité. 

Reklama

Specialitou budou pivní půllitry, které právě pro tenhle podnik navrhl Rony Plesl. A ano, sklenice budou od Crystalexu a chybět nebude ani český porcelán od G-Benedikt.

Proč to všechno? V přízemí podniku totiž bude byznysový hub – místo, které má pomoct českým firmám uspět na britském trhu. „Bude to takový český svět v Londýně. Kromě piva a jídla tam budou mít prostor české firmy, které se snaží na tom trhu něco dělat. Bude se pronajímat a bude se tam dělat byznys,“ vysvětluje investor a podnikatel Michal Navrátil, který je jedním z iniciátorů nápadu. 

Se svou nábytkářskou firmou Dřevodílo Rousínov, se snažil proniknout na britský trh už před pár lety. Postupně se tak dostal na několik prestižních výstav designu v Londýně, včetně úspěšného stánku na loňském London Design Fair. Spolu se svou designérskou firmou MOODEN stál u vzniku projektu United Crafts of Bohemia – sdružení řemeslných firem z Česka, které působí jako ambasador českého designu v Londýně.

Předplatné Forbesu

Brzy ale bylo jasné, že aby měli jeho členové v Británii ještě větší úspěch, je potřeba, aby měli v Londýně i kanceláře a zastoupení. „Britové se potřebují ujistit, že skutečně existujete, nestačí dělat byznys na dálku, takže je potřeba nějaké fyzické zázemí. Přemýšleli jsme, jak to udělat, aby si to na sebe i vydělalo,“ přibližuje začátky projektu Navrátil. Když se spojili s Czech Beer Aliance, firmou, která dováží české pivo do Velké Británie, nebylo už nad čím váhat, Pivo hub byl na světě.

Paradoxně mu pomohla i pandemie koronaviru. „Díky tomu šly trochu dolů vysoké ceny nájmů v Londýně a díky krachu některých podniků se nám povedlo získat pro náš hub skvělé místo na Old Street,“ vysvětluje Navrátil. Připouští ale, že kvůli pandemii se protahuje otevření podniku.

Reklama

Investice už dosáhly jednoho milionu liber a kromě Navrátila se na nich podílí i další investoři z České republiky v čele s českým advokátem, který dlouhodobě působí v Londýně, Filipem Čeladníkem. 

„Investice byly velké, ale i tak si myslím, že budeme mít nejlevnější hospodu v Londýně,“ směje se Navrátil. „Obrovské peníze do toho totiž dali i naši partneři, kteří tam dali své vybavení a kteří tam výměnou za to můžou mít sídlo své britské firmy a budou součástí celého projektu,“ dodává Navrátil, jehož designérské studio MOODEN celý interiér hubu navrhlo.

Velký podíl na výsledku má podle něj i firma Little Greta, která dostala na starosti korporátní identitu hubu. Celkovou finální podobu projektu má ovšem na kontě právě zmíněný Filip Čeladník, který zároveň stojí v čele Czech Beer Alliance a během své letité advokátní praxe v Londýně se přesvědčil, co by českým firmám v jejich rozvoji na tamním trhu nejvíce pomohlo. 

„Brzy jsem rozpoznal, že české společnosti mají výborné a konkurenceschopné produkty, chybí jim však znalost trhu a místních zvyklostí a praktik, jakož i prezence a zastoupení, a samozřejmě finančně-právní a obchodní pomoc,“ říká Filip Čeladník s tím, že právě poskytnutí takového zázemí a zároveň možnosti pro neformální sdružení českých firem je jedním z cílů Pivo hub.

„Usilujeme ale i o zvýšení společenské prestiže českého průmyslu, obchodu a řemesla na trhu Spojeného království a eventuálně i dalších trzích,“ dodává Čeladník. Nová česká hospoda s businessovým hubem tak může fungovat jako alternativa k obchodní komoře, která má navíc Britům představit i české pivní a kuchařské skvosty. 

Čeladník navíc delší dobu sleduje, že zájem českých firem o britský trh roste. A nic na tom nejspíše nezmění ani brexit. „Zdejší trh je pro české společnosti atraktivní bez ohledu na to, zdali je Spojené království členem Evropské unie, či nikoliv,“ doplňuje Čeladník.

Navíc, větší administrativní zátěž, se kterou firmy nyní budou muset při vstupu na britský trh počítat, podle něj může význam a přínos Pivo hubu ještě zesílit.

Už teď, před otevřením prvního PIVO hub, je přitom podle jeho autorů jasné, že s touhle hospodou to neskončí. „Určitě nechceme zůstat jenom v Londýně. Vážně se už bavíme o USA a Itálii, kde je zájem o tenhle projekt také. A rádi bychom časem šli i do dalších zemí a českou kulturu, design i pivo tak propagovali po celém světě,“ těší se Navrátil.

Reklama
Reklama