Přírodní perly, kameny jako růženín či tanzanit nebo zlacená mosaz. To je pohled, jenž se vám naskytne při vstupu do obchodu Du Coeur v Myslíkově ulici, kterou jinak v posledních letech ovládly hlavně gastro podniky.

O to víc vyniká prodejna se šperky podnikatelky Kristýny Černé. Minimalistická značka řetízků, náramků a prstýnků Du Coeur vznikla v roce 2017, když Černá byla na mateřské s prvorozeným synem.

Vystudovaná ekonomka předtím působila v personalistice. „K podnikání jsem měla vždycky blízko. Ovlivnilo mě i to, že podniká můj táta, má firmu na výrobu akvárií. Zároveň jsem kreativní člověk, ale nikdy jsem nevěděla, čemu přesně se chci věnovat,“ vypráví Černá.

Na mateřské cítila potřebu realizovat se vedle výchovy syna i jinde, ideálně se věnovat nějaké manuální činnosti. A tak jako samouk začala doma po večerech vyrábět šperky. První náramky prodala na Instagramu, a když poprvé jela vystavovat na veletrh, doufala, že jí prodeje aspoň zaplatí cestu. Povedlo se.

Značka Du Coeur, Kristýna Černá
Kristýna Černá před prodejnou Du Coeur

První tři roky značka postupně rostla, Černá ale stále vyráběla z domova a práci brala především jako zábavu. Objížděla hlavně různé design markety, protože chtěla se svými produkty cílit zejména na lidi, kteří se zajímají o lokální designéry.

Zlom přišel za covidu. Prodeje na e-shopu začaly výrazně růst, protože lidé nemohli do obchodů. Černá si také najala agenturu na výkonnostní marketing kvůli správnému zacílení online reklamy.

„Silně se začalo zvyšovat povědomí o značce a objednávky přibývaly. To bylo skvělé, protože jsem mohla investovat do kvalitnějších materiálů a začít hledat dodavatele v zahraničí. Otevřely se mi úplně jiné možnosti, než když člověk shání materiály v Česku,“ vypráví podnikatelka.

Další klíčový moment pro značku přišel na podzim roku 2021.

Černá vystavovala na vánočním veletrhu, ale v noci její stánek někdo vykradl. Zboží asi za 160 tisíc bylo pryč. „Bylo mi jasné, že do Vánoc už ukradené šperky nestihnu vyrobit. Všechno se to ve mně tehdy nahromadilo, už předtím jsem začala pociťovat únavu a vyčerpání z toho, zda se kvůli značce stíhám dostatečně věnovat svým dětem. Nakonec jsem se z toho vybrečela a o krádeži jsem napsala na Instagram, načež se stalo něco nečekaného,“ vzpomíná.

Příspěvek sdílelo obrovské množství uživatelů, o značce se díky tomu dozvědělo mnoho nových lidí, což se projevilo na rostoucích objednávkách. „Byl to jeden z významných milníků značky, který prostě něco způsobil. Jak se říká, že na všem špatném je něco dobrého, tak kauza s vykradeným stánkem toho byla jasným důkazem,“ usmívá se Černá.

Otevřely se mi úplně jiné možnosti, než když člověk shání materiály v Česku.

Následně si našla i výrobní prostory, protože byt už nestačil. Další velký krok přišel na konci loňského roku, když Černá otevřela první kamennou prodejnu. Nachází se v Myslíkově ulici v památkově chráněné budově, kde dřív byla lékárna. Prodejnu zařizovala ve spolupráci s českými designéry. Nedávno tu například instalovali stůl značky Novavita.

Černá popisuje vznik prodejny jako splněný sen a risk v jednom. Investice totiž spolkla veškeré peníze, které z podnikání naspořila. Přišel také nečekaný zásah v podobě vysokých účtů za energie a náklady na nové pracovníky. Zároveň se po covidovém období zbrzdil online prodej.

Přesto se podle Černé obchodu daří. Výrobky Du Coeur dřív prodávala v concept storu Ones, a tak měla představu o tom, jak by tržby mohly být vysoké. Kromě stálých zákazníků cílí obchod na zahraniční turisty, kterými se to v oblasti pravého břehu Vltavy jen hemží.

Značka Du Coeur, Kristýna Černá

Černá preferuje šperky, které nepodléhají módním trendům, a při tvorbě nových kolekcí se často nechává inspirovat materiálem.

„Způsob navrhování šperků je u mě trochu opačný, než u designérů bývá zvykem. Často nejdřív přijdou s nějakým návrhem a až pak hledají vhodný materiál. Já se naopak nejdříve probírám různými perlami či kameny a minerály a čekám, které mě osloví, a teprve potom výrobky vymýšlím,“ popisuje Černá, která šperky vyrábí dodnes, byť na to má už i tým.

Pro značku jsou příznačné hlavně perly. „Ty mě moc baví. Hodí se pro všechny věkové generace a vidím v nich ženskost, sílu, čistotu.“ Du Coeur pracuje se stříbrem, pozlaceným stříbrem a zlacenou mosazí. Přestože Černá používá drahé kovy, šperky jsou cenově dostupné. Ceny nepatrně zvýšila loni poprvé po třech letech pod tíhou ekonomické krize.

Značka Du Coeur, Kristýna Černá

Designérka by kolekce brzy ráda rozšířila o zlato, i s ohledem na věk klientely. Nejsilnější věková skupina je kolem pětatřiceti až pětačtyřiceti let. „Kdybych nenosila naše šperky, sama bych ve svém věku již raději sáhla po zlatu. Myslím, že zákazníci vnímají šperky Du Coeur zároveň jako talismany, a chtěla bych, aby si je mohli předávat po generace.“

Zvažuje, že by zlatnický obor dokonce sama vystudovala, v opačném případě si najme zlatníka.

V budoucnu se chce také zaměřit na další země na středoevropském trhu. Novou zahraniční klientelu může získat i díky tomu, že její šperky najdou turisté na pražském letišti v obchodě Future is Local. Ten nabízí výrobky různých českých a slovenských lokálních značek.