Popová hvězda, která mikrofon vyměnila za kosmetický byznys, si na nedělní show na Super Bowlu nevydělala ani korunu. A není to proto, že má víc než miliardové jmění a o peníze se starat nemusí. Fanoušci se také těšili, že oznámí velkolepý návrat k hudbě a letošní turné. Rihanna však přišla s úplně jinou novinkou.

Ještě v roce 2019 fanoušci Rihannu obdivovali za její rozhodnutí neúčastnit se hlavní show Super Bowlu. Zpěvačka ho tehdy pro časopis Vogue odůvodnila tak, že chtěla podpořit bývalého sportovce a quarterbacka Colina Kaepernicka, kterého NFL vyloučila za klečení na protest proti policejní brutalitě a rasismu.

„Zkrátka jsem se nemohla zaprodat,“ řekla tehdy zpěvačka. „Nejsem prospěchář.“

Letos je však situace jiná. Nedávno se tržní hodnota popové hvězdy přehoupla přes miliardovou metu díky byznysu v oblasti kosmetiky a v neděli se rozhodla vystoupit na pódiu jako hvězda Apple Music o přestávce Super Bowlu LVII před 190 miliony diváky.

„Vnímala jsem to jako jedinečnou možnost, teď, nebo nikdy,“ řekla Rihanna před několika měsíci v rozhovoru. „Super Bowl má jedno z největších pódií na světě, být tam je snem každého vystupujícího.“

Pochopitelně se okamžitě začalo spekulovat, zda vystoupení předznamenává Rihannin návrat k hudbě po téměř šestileté pauze. I proto, že v říjnu zpěvačka vydala svůj první singl od roku 2017 – skladbu „Lift Me Up“ pro film Black Panther: Wakanda Forever, který jí vynesl nominaci na Oscara za nejlepší vlastní píseň.

Ne že by se však čtyřiatřicetiletá zpěvačka během své hudební pauzy flákala. Kromě toho, že v květnu porodila své první dítě, vybudovala značku Fenty Beauty, kterou před šesti lety vytvořila společně s gigantem LVMH.

Zpěvačka vystoupí před publikem poprvé od roku 2016. | Foto: Flickr

Její společnost vyrábějící luxusní zboží je jedna z nejinkluzivnějších a nejúspěšnějších kosmetických značek v oboru. Hodnota Fenty Beauty se odhaduje na 2,8 miliardy dolarů. V roce 2018 také Rihanna uvedla na trh značku spodního prádla Savage X Fenty, která po loňském kole financování ve výši 125 milionů dolarů zvažovala vstup na burzu v hodnotě tří miliard dolarů.

Dohromady tyto dvě společnosti tvoří naprostou většinu Rihannina majetku, jehož jmění Forbes odhaduje na 1,4 miliardy dolarů. Je tedy dobře, že se zpěvačka nemusí starat o peníze, protože za své vystoupení na Super Bowlu nedostane zaplaceno.

Je totiž dlouhou tradicí, že áčkoví interpreti včetně Beyoncé, Bruna Marse, Justina Timberlakea a Lady Gaga nedostávají za svou show zaplaceno. Odměnou jsou „jen“ obrovské výhody plynoucí z představení před masovým publikem. Letos počet diváků přesáhl 192 milionů.

A alespoň soudě podle minulosti, je to i tak pro umělce skvělý obchod. Říkejme tomu efekt poločasové show: Když v roce 2017 vystoupila na pódiu Lady Gaga, zvýšil se například prodej jejích alb a písní o tisíc procent, jak uvedl magazín Billboard. Jennifer Lopez pak okamžitě poté, co v roce 2020 vystoupila spolu se Shakirou, získala 2,3 milionu nových sledujících na sociálních sítích.

V loňském roce vystoupily legendy hip hopu ze západního pobřeží Dr. Dre, Snoop Dogg, Mary J. Blige, Kendrick Lamar, Eminem a 50 Cent, z nichž se každý mohli těšit z nárůstu své popularity. Podle údajů společnosti Luminate zaznamenal Dr. Dre v týdnu po Super Bowlu 183procentní nárůst prodeje alb a 105procentní nárůst počtu streamů „on-demand“.

Prodej alb Blige se ve stejné době zvýšil o 999 procent a Snoop Dogga o 361 procent. Jejich vystoupení sbíralo ocenění ještě dlouho po skončení turnaje. Bylo nominováno na pět cen Emmy a tři z nich získalo. A to včetně trofeje za nejlepší živě vysílaný varietní speciál. Bylo to vůbec poprvé, kdy poločasová show Super Bowlu podobné ocenění získala.

Pro Rihannu, která má na Twitteru a Instagramu již téměř 250 milionů sledujících, je vystoupení na Super Bowlu příležitostí vrátit se ke svým hudebním kořenům a navázat po letech odchodu z pódia opět kontakt s publikem. Objevila se jen ve videoklipu svého partnera A$AP Rocky May 2022.

Stejně jako proslulé reklamy na Super Bowlu, ani poločasové show nejsou levné – produkci program stojí více než deset milionů dolarů. The Weeknd’s za své vystoupení v roce 2021 utratil sedm milionů dolarů z vlastních peněz, aby zajistil, že bude odpovídat jeho představám.

Zdroj blízký umělci Dr. Dre Forbesu prozradil, že kolem sedmi milionů dolarů za svou show loni utratil také tenhle raper a producent.

Stejně tak to v minulosti dělal i dlouholetý sponzor společnosti Pepsi, letos se očekává, že by účet za Rihannino vystoupení měly zaplatit společnosti NFL a Apple Music. Zástupce Rihanny neřekl, zda i ona vloží do vystoupení své vlastní peníze a společnosti Roc Nation a Apple Music na žádost Forbesu o komentář nereagovaly.

„Zapojuji se do svých vystoupení ve všech aspektech,“ řekla Rihanna ve čtvrtek na tiskové konferenci před Super Bowlem. „Ať už je to Super Bowl, make-up, nebo spodní prádlo Savage. Chci vidět vlastní podpis i na webových stránkách. Chci pojmenovat každou rtěnku, kterou vyrobím,“ řekla generální ředitelka. „Je jedno, jestli to bude hit nebo propadák, mé jméno tam musí být.“

Z nedělní podívané samozřejmě pravděpodobně hodně vytěžily i její značky Fenty Beauty a Savage X Fenty. Představení ostatně přišlo jen několik dní před Valentýnem, což je pro průmysl spodního prádla historicky nejrušnější období.

Obě značky navíc uvedly na trh limitované edice „game day“, které obsahují mikiny s fotbalovou tematikou, rtěnky, houbičku na líčení ve tvaru míče a trička s nápisem „Rihannin koncert přerušený fotbalovým zápasem. Divné, ale no a co“.

Skutečným středobodem nedělní show však byla Rihannina hudba. „Tahle show bude prezentací mé celoživotní tvorby,“ řekla před vystoupením. „Snažíte se vtěsnat sedmnáct let práce do třinácti minut.“

Otázkou je, jestli Rihanna tenhle impulz využije a bude ve své hudební dráze pokračovat. Už několik měsíců se spekuluje o tom, že zpěvačka ještě letos vyrazí na první turné od roku 2016 a fanoušci doufali, že právě to na nedělním vystoupení oznámí.

Byť jejich očekávání Rihanna už předem krotila. „Super Bowl je jedna věc,“ řekla zpěvačka, „nová hudba je věc druhá.“ A místo nového alba pak na pódiu odhalila, že je znovu těhotná, což se s plány na letošní turné příliš neslučuje.