Česká výprava budí zájem i v zahraničí. Kolegové z amerického Forbesu ji zařadili do následujícího výběru nejstylovějších olympijských kolekcí.

Ještě před zahájením se Letní olympijské hry v Tokiu staly těmi snad vůbec nejkontroverznějšími hrami v olympijské historii. Poprvé v dějinách se kvůli pandemii hry o rok odložily, mají nejmenší podporu domácího obyvatelstva, jelikož jejich konání podporuje jen pětina Japonců, a k tomu si připočtěte zákaz vstupu diváků a zprávy o šíření koronaviru v olympijské vesnici. A to není zdaleka vše.

Největší japonský výrobce aut Toyota se rozhodl odstoupit od sponzorování her, což pro dříve nejžádanější sportovní událost světa udává znepokojivě poraženecký tón. Dalším neuspokojivým ukazatelem je pouhých půl milionu sledujících na oficiálním instagramovém účtu @Tokyo2020, což odpovídá kdejakému průměrnému influencerovi.

Také kontroverzní kartonové postele, které měly údajně olympionikům zamezit v sexuálním styku, nevyvolaly před dnešním zahajovacím ceremoniálem zrovna nejlepší mediální odezvu. Ať už se v příštích sedmnácti dnech her stane cokoli, je jasné, že marketingová a zdravotnická oddělení budou událost analyzovat ještě několik let. 

Ale na nejvýznamnější sportovní svátek letošního roku se dá dívat i jinou optikou. Já osobně od roku 2016 píšu o olympijských kolekcích (pamatujete si ještě Rio a obavy z viru zika?) v rámci diskuse o módní diplomacii. Pro účastníky je totiž olympiáda jedinečnou příležitostí ukázat národní hrdost v časech, kdy mnoho zemí bojuje s postpandemickou náladou.

Tady je osm olympijských kolekcí, které stojí za zmínění:

Česká republika

Ve svém vítězném návrhu využila návrhářka Zuzana Osako složitý prvek zvaný modrotisk

Zatímco většina návrhářů podporuje striktně praktické využití olympijského oblečení, letošní český tým nabízí fascinující kurz historické módní diplomacie, a to díky návrhářce Zuzaně Osako. Její vítězný návrh zahrnuje modrotisk, který je původem z Japonska, ale moravští řemeslníci si tuto techniku osvojili a po staletí zdokonalovali.

V roce 2018 byl modrotisk dokonce uznán jako nehmotné kulturní dědictví UNESCO. S dámskými šaty a stylovými vestami pro muže je tato kolekce nejen krásnou poctou historii, ale také tak blízko vysoké módě, jak jen sportovní oblečení může být.

Spojené státy americké

Oficiálním návrhářem pro tým Spojených států je Polo Ralph Lauren

Ralph Lauren v návrhu pro tým USA pokračuje po kreativní stránce v duchu amerického snu. Letošní novinkou je patentovaný „RL chladicí systém“, jakési samoregulující zařízení na kontrolu teploty, zabudované v bundě amerického vlajkonoše.

Největší módní příběh z Tokia se ale točí okolo jiného člověka, a to Kim Kardashian. Značka SKIMS patřící této celebritě je oficiálním dodavatelem atletického spodního prádla. Přestože partnerství bylo pro mnohé překvapením, Kim kritikům jen opáčila, že byla vychována olympionikem a k olympiádě měla vždy blízký vztah. Speedo a Nike, které vybavení doplňují, už pak patří mezi tradiční partnery.

Rusko

Modely pro ruský olympijský tým pro Tokio 2020 od návrhářky Anastasie Zadoriny z módní společnosti Zasport prezentované v Moskvě 14. dubna 2021

Jelikož je Rusko stále pod sankcemi Světové antidopingové agentury, bude jeho tým znovu soutěžit pod neutrální vlajkou Olympijského výboru. Návrhářka Anastasia Zadorina z firmy Zasport tak musela vyvážit hrdé barvy trikolory v rámci povolených limitů.

Ovšem jeden z nejzvláštnějších módních příběhů z Tokia je vyřazení plaveckého oblečení pro ruské synchronizované plavání s vyobrazeným medvědem. Medvěd je prý příliš úzce spojený s ruským folklorem, i když Skandinávci, Kanaďani a Aljašani by proti uzurpování tohoto zvířete pod ruskou vlajku nejspíš něco namítali. Navíc anglické slovo pro medvěda „bear“ má germánský původ. Mně se medvěd zdá být neutrální dost.

Libérie

Návrhář Telfar Clemens a sprinter Emmanuel Matadi představují kolekci, kterou právě Clemens vytvořil pro liberijský olympijský tým.

Olympiáda dává šanci povzbudit světové diaspory. Příkladem toho je newyorský návrhář Telfar Clemens, který má liberijské rodiče. Díky své genderově neutrální a zároveň veganské značce si získal mnoho fanoušků. Ve skutečnosti má skoro dvojnásobný počet sledujících než @Tokyo2020!

Teď se designér kabelky přezdívané „Bushwick Birkin“ zapisuje do olympijské historie především svým unisexovým designem pro pětičlenný liberijský tým lehké atletiky. Kolekci o sedmdesáti kouscích navíc předělal do volnočasové kolekce, která bude ke koupi během her. Díky Telfarově pouličnímu stylu korunoval časopis Vogue liberijskou kolekci jako tu nejstylovější. 

Kazachstán

Návrhářka Saltanat Baimukhamedova z firmy Salta vytvořila pro letošní hry kolekci pro tým Kazachstánu

Pětatřicet členů týmu Kazachstánu se přímo podílelo na vytváření své olympijské kolekce. Návrhářka Saltanat Baimukhamedova spolupracovala s reprezentanty na výběru látek, barev i dekorací, aby se ujistila, že sportovci cítí podporu a jsou inspirovaní na své olympijské cestě.

Charakteristická tyrkysová a modrá barva mají vyjadřovat nekonečnou oblohu nad kazašskou stepí. Prezentace plná stylu upevňuje status módního města pro Astanu i Almaty, dvě největší města Kazachstánu se silnou kulturní rivalitou. Když se ale olympijský duch rozvíjí správně, tak jsou všichni vítězové!

Čína

Čínští reprezentanti představovali 21. června 2021 na výstavišti v Pekingu dračí sportovní kolekci pro Letní olympijské hry v Tokiu

Návrhář Tim Yip (také znám jako Ye Jintia) má blízko k vyprávění epických příběhů. Vyhrál sošku Oscara za uměleckou výpravu filmu Tygr a drak a byl nominovaný na cenu BAFTA za kostýmy v tomtéž filmu. Zatímco se Čína připravuje na pořádání zimních olympijských her v roce 2022, letos se její tým obleče do „Dračího obleku šampionů“.

Čínská kolekce zahrnuje i dětské oblečení, pravděpodobně jako mezigenerační povzbuzení nových čínských talentů. Na posledních hrách v Riu skončila Čína třetí v celkovém počtu medailí, a tak letos vysílá svoji nejpočetnější výpravu o 777 sportovcích.

Jižní Afrika

Jihoafrická sportovní konfederace a Olympijský výbor představily soupravu pro jihoafrický tým pro hry v Tokiu

Olympiáda je významná událost, která nabízí jedinečné příležitosti pro komunity po celém světě. Zástupci módní přehlídky Durban Fashion Fair se proto rozhodli najmout mladé umělce, aby ve spolupráci s firmou Mr. Price Sport navrhli uniformy pro jihoafrický tým.

Mezi těmito umělci byli Mbali Zulu, Nompumelelo Mjadu, Sandile Sikhakhane a Sipho Lushaba. Je to tak poprvé, kdy celá souprava (včetně oficiální volnočasové obuvi Veldskoen) byla navržena a vyrobena v Jižní Africe. Možná se kolekce nezapíše nejvýraznějším módním stylem, ale je to chvályhodný experiment, který se odvrací od korporací a přibližuje lidem. S přihlédnutím k nedávným nepokojům v zemi to navíc může přinést vzácný moment jednoty.

Japonsko

Sportovci pózují v oficiální olympijské a paralympijské kolekci v Tokiu 23. ledna 2020

Čestné uznání letos putuje k hostitelské zemi. Tým Japonska se poprvé rozhodl mít stejnou kolekci pro olympijský i paralympijský tým. Soupravu vytvořila firma Aoki, což je jeden z největších japonských módních řetězců. Podporuje to nedávné kroky ke společenskému začlenění i posun směrem k přizpůsobivým módním návrhům.

Odráží to ale i další historickou změnu. Poprvé od počátku olympijských her v roce 1894 byl upraven jejich oficiální slogan. Nyní zní: „Rychleji, výše, silněji – společně.“ Pro svět, který se vzpamatovává z jedné z největších výzev, je to vskutku vítané gesto.

Slavná jména nepomohla

Na to, že jde o jednu z kolébek módy, Itálie letos s návrhem olympijského oblečení zrovna neohromila

Ne všechny kolekce ale zazářily. Italský tým, který je opět oblečen od firmy EA7, vypadá jako něco, co návrháři u Giorgio Armaniho shodili ze stolu a pak znovu z nedostatku času sebrali. Inspirace z britské olympijské kolekce z roku 1964 od Bena Shermana vypadala přinejlepším nevýrazně.

Tým Velké Británie, zleva Morgan Lake, Asha Philip, Galal Yafai, Lois Toulson a Jack Laugher v oficiální olympijské kolekci pro Tokio 2021

Zdá se také, že firma Lacoste se už přestala snažit něco vymýšlet pro francouzský tým a jen zkopírovala vlajku. A zesměšňovaná snaha firmy Hudson Bay zmodernizovat kanadský tým by neprošla závěrečnou přehlídkou žádné slušné módní školy.

Ani kanadský příspěvek není žádný zázrak

Kolem a kolem, spousta světových jmen, která běžně udávají trendy, tentokrát neohromila. Přeji více štěstí příště. Obzvlášť když se v roce 2024 budou letní olympijské hry konat ve Francii. Žádné módní faux pas se nepovoluje v @Paris2024!