Češi se v posledních letech zamilovali do niche kosmetiky, ať už je řeč o vůních, nebo péči o pleť. Zatímco niche krémy se prodávají už téměř všude, niche parfumerií je v celém Česku pořád jen hrstka. 

Jednou z nich je Myskino. Butik, který už přes tři roky sídlí na pražských Vinohradech a k němuž patří i úspěšný e-shop. Jeho spoluzakladatelka Andrea Hájková popisuje, na co čeští zákazníci slyší. Do svého byznysu na začátku investovala dvanáct milionů korun. Obrat podniku teď tvoří vyšší jednotky milionů.

Jak se daří vašemu pražskému butiku, jehož velmi silnou konkurencí je concept store Ingredients, který to tu jako první úspěšně rozjel ve velkém a řekla bych, že naučili české zákazníky vyhledávat niche produkty? Dbáte například na to, abyste nenabízeli stejné značky?

Ingredients osobně velmi uznávám, jejich portfolio je skutečně na světové úrovni. Praha má ale v niche parfémech velký potenciál a místo pro oba obchody zde určitě je.

Značky u nás stejné nenajdete, pokud vím, prolínáme se pouze v české značce Pigmentarium. Tím, že je naše nabídka parfémových značek odlišná, máme jak zákazníky, kteří chodí na obě místa, tak i takové, kteří v Ingredients nikdy nebyli. To určitě platí i obráceně. 

Jak velká je v Česku konkurence v prodeji niche kosmetiky?

Obrovská. Niche kosmetika, tedy produkty péče o pleť a tělo, je fenomén posledních let. Na našem trhu najdeme velkou spoustu zahraničních, ale i lokálních značek, které jsou na opravdu vysoké úrovni a s označením niche bych určitě neváhala.

Co se týká niche parfémů, je situace odlišná. Niche parfumerie bychom u nás mohli spočítat na prstech. Spíš než mezi sebou bojujeme o zákazníka, který do niche segmentu přechází z velkých kosmetických řetězců, od masových značek. K tomu se člověk rozhodne například proto, že už nechce vonět stejně jako ostatní, chce se odlišit.

Čím se lišíte, čím je Myskino jiné a jedinečné?

Určitě atmosférou. Chceme lidem co nejvíce přiblížit nádherný svět niche vůní, snažíme se o to, aby byl nákup parfému u nás vždy spojený s příjemným zážitkem. Jsme velmi hrdé na náš personál, osobnost prodejce je nedílnou součástí naší filozofie, osobně s Hankou také v obchodě často býváme a se zákazníky se potkáváme. A v neposlední řadě jsou to jedinečné značky, mnohé z nich najdete pouze u nás.


Co je v Myskino největší bestseller?

V posledních měsících sledujeme, že nás zákazníci vnímají jako specialisty na parfémy. Jsme za to moc rádi, je to přesně to, o co se po celou dobu snažíme. Odlišit se právě tím, že nabízíme niche, tedy výjimečné parfémy. Mezi naše bestsellery posledních týdnů patří značka Akro.

Kosmetika samozřejmě tvoří významnou část našich prodejů, máme několik silných značek, například Antonia Burrell nebo Linda Meredith, pro jejichž produkty se k nám zákazníci vracejí a díky jejichž vysoké kvalitě u nich zůstávají dlouho.

Co se nejlépe prodává online a co naopak v kamenném obchodě?

V kamenném obchodě vedou parfémy, v onlinu je poměr sil mezi kosmetikou a vůněmi vyrovnaný. Našli jsme cestu, jak prodávat vůně i prostřednictvím e-shopu. Nabízíme velice jednoduchý a přehledný sample servis, zákazník si může objednat vzorek každého parfému z nabídky. Vybrat ten pravý parfém je pak mnohem jednodušší. 

Změnily se nějak preference zákazníků po dvou letech pandemie?

V době pandemie jsme zaznamenali vyšší prodeje produktů pro domácnost, svíčky, difuzéry a i přes velmi nepříznivou situaci jsme do naší nabídky zařadili značku Bondi Wash, která se věnuje mimo jiné přírodní péči o domácnost.

Po dvou letech pandemie si lidé opět užívají parfémy. Sledujeme, že si také často uvědomili hodnotu peněz a už vědí, že niche parfém neznamená drahý. Je to parfém z vysoce kvalitních ingrediencí, menší množství vydrží na kůži delší dobu. 

Kolik značek dnes Myskino prodává?

Dvacet parfémových a téměř stejný počet kosmetických. Některé značky mají přesah do jiných segmentů, například již zmíněná značka Bondi Wash nabízí kromě produktů péče o tělo i řady Home, Dog a Baby.

Parfémové značky zase často mívají v nabídce produkty interiérové, svíčky a difuzéry. Snažíme se poskládat portfolio tak, aby si u nás zákazník mohl vybrat vše, doslova od hlavy po paty, a pořídit u nás například i dárky pro celou rodinu.

Podle čeho si vybíráte značky, které chcete nabízet?

Kvalita produktů a filozofie značky je pro nás na prvním místě. Abychom mohli brand s čistým svědomím nabídnout našim zákazníkům, musí vyhovovat nám samotným.

S kolegyní Hankou Neubertovou vše osobně zkoušíme, radíme se nejen spolu, ale i s kolegy. Všichni musíme být se značkou ztotožnění a vědět, proč ji v naší nabídce máme. Důležitá je pro nás i osobnost majitele značky, s drtivou většinou z nich se známe osobně a jejich přístup je pro nás zárukou kvality.

Pozorujete, že čeští zákazníci rádi zkoušejí nové věci, nebo spíše chtějí najít to pravé a pro to se pak vracejí?

To je velmi individuální. Máme poměrně silnou zákaznickou základnu sledující naše novinky, po každém uvedení nové značky se o produkty velmi zajímají. Na druhou stranu ale skupina klientů, která se vrací ať už pro konkrétní vůně nebo pro produkty péče o pleť nebo o tělo, není vůbec zanedbatelná. I ty ale zajímají novinky.

Máte zákazníky především z Prahy? Rozšiřují se objednávky z jiných míst napříč republikou?

Praha je pro nás stále nejsilnější trh. Je to samozřejmě dáno tím, že zde máme kamenný obchod. Troufám si ale říct, že naše zákazníky najdete opravdu v každém koutě naší republiky, také Slovensko je pro nás z pohledu tržeb důležité.