skip to main content
Rodinné firmy

Optimismus, obavy z podzimu i čas na euro. To rezonovalo na druhém galavečeru rodinných firem

Už podeváté vzdal Forbes hold tradici českého byznysu a na slavnostní galavečeři představil nejslavnější české rodinné firmy a jejich majitele, kteří rozvíjejí své podnikání a výrobu v Česku. 

Druhý večer, během něhož se v Brně sešli šéfové tradičních rodinných společností i mladých firem, které se do aktuálního rodinného žebříčku Forbesu probojovaly, vyplnila panelová diskuse a debata o budoucnosti byznysu, jak ho ochránit i jak zvládnout krizi, která se na nás nejen skrz inflaci řítí.

V debatě moderované šéfredaktorem Forbesu Petrem Šimůnkem s tématem Byznys a dokonalá bouře usedl na pódium Pavel Nepala ze společnosti Renomia, vedle něj Miroslav Král z MarketUp, Dariusz Jakubowicz ze společnosti Barvy Laky Hostivař a Stanislav Martinec z Koma Modular.

Kolik rizik najednou se dá pojistit?

„Pojistit se dá skoro všechno, ale musí se jednat o náhodnou událost. Tedy pokud není vaše firma v zemi označené rizikovou červenou barvou, zvládneme s vámi vyřešit ledacos. Třeba i pojistit dům proti požáru, který je pouhé tři kilometry daleko.

Je taky například možné pojistit přerušení provozu, protože vaší firmě dodavatel nedodal materiál. Řešíme ale i obavy klientů o zdražování samotného pojistného, k čemuž může docházet kvůli zdražování materiálů. My ale spravujeme přes patnáct miliard a jsme už takový velkoobchodník s rizikem, proto umíme najít řešení.“ – Pavel Nepala

Jak řešíte zvyšování cen materiálu?

„Musíme se přizpůsobit, takže jsme se dohodli s našimi dodavateli na odběru většího množství materiálu za lepší a zafixovanou cenu s tím, že ho máme naskladněný u nich a odebíráme ho postupně. Naše firma využívá primárně železo, které se zvedlo o tři sta procent a tak velký nárůst cen nás donutil řešit i standardizaci a inovace při výrobě.

Vše je také o cirkulární ekonomice a udržitelnosti, přemýšlíme tedy i tímto směrem. Výrobky budou díky zvedajícím se cenám materiálu dražší, ale o to hodnotnější s delší užitnou hodnotou. Naši zákazníci to chápou a na cenu netlačí.“ – Stanislav Martinec

Probudily se firmy během covidu s digitalizací?

„V digitální branži se za poslední tři roky zvedly platy lidí téměř o šedesát procent. Díky tomu, jak firmy digitalizovaly, jsme i my vyrostli 2,6krát. Všem se dařilo včetně maloobchodních řetězců, které realizovaly svůj obrat přes online, ale výsledky letošního prvního kvartálu ukazují zhoršení, které zasáhlo třeba fashion sektor.

Řada firem prodávajících online oblečení je teď v problémech. Stejně tak ale prodělávají firmy, které šetří na marketingu, protože online chování zákazníků se změnilo už napořád. Například počet uživatelů nad padesát let v online prostředí se zvedl až o šedesát procent a tak to také zůstane. Kdo tedy nebude šetřit na marketingu, bude vítězem.“ – Miroslav Král

Reklama

Je krize pro byznys příležitostí?

„Krize je obrovská příležitost, protože umí firmu vyvést z rutinní rovnováhy. V našem oboru se pak krize projevuje pozitivně na výsledcích, protože lidé místo nákupu nového opravují to staré, zvedá se tedy spotřeba barev.

Na druhou stranu my jsme z oboru chemie závislí na surovinách z celého světa a rok a půl jsme nic nemohli sehnat a teď je zase vše velice drahé, například pigmenty zdražily o sto padesát procent a tužidlo o sedmdesát, takže ve finále budeme mít na konci roku horší výsledek, na který musíme reagovat už v průběhu.“ – Dariusz Jakubowicz 

„Pro nás je krize také obrovská příležitost, už například vznikají návrhy na nová modulární města na Ukrajině, nebo rozšíření rafinerií z modulů. Nejde o žádné kontejnery nebo buňky, ale důstojné bydlení. Například během covidu se hodně prodávaly naše sofistikované moduly, které si lidé postavili na zahradě a pracovali v nich, když byli na home officu.“ –  Stanislav Martinec

Bude ještě hůř a měli bychom přijmout euro?

„Myslím, že jsme na začátku problémů a podzim bude náročný. Dlouhodobě ale máme dobré podnikatele, kteří to zvládnou, v tom jsem optimista. A výhody eura by převažovaly.“ – Pavel Nepala, Renomia

„Nevidím situaci pozitivně. Jinak my platíme v eurech nebo dolarech, euro by pro nás bylo tedy výhoda.“ – Miroslav Král, MarketUp

„Rozhodně euro, jsme exportní ekonomika. A jinak bude hůř, na podzim.“ – Vlastislav Bříza, Koh-i-noor

„Musíme situaci vzít, jak je a dívat se na nové výzvy. A na euru asi všechno nestojí.“ – Jana Slováková, Komfi