skip to main content

Orgastická guilty pleasure. Proč se z langoše stala módní záležitost

2 minuty čtení

Jeden čas to byly burgery, pak zase hotdogy. Řeč je o trendy streetfoodu, který si oblíbí určitá kategorie lidí. Těch, kteří žijí hlavně ve městě – a jsou přesyceni klasickou vysokou gastronomií.

Pro takovou skupinu se začínají pořádat nejdřív pop-upy, tedy dočasné akce, kde si do té doby neobvyklou pochutinu mohou koupit. Pokud je úspěšná, zabydlí se na jídelních lístcích a z metropole se postupem času dostane i na periferii, kde najde své stálé místo.

Fenomén langoš

Zajít si na hamburger nebo gurmánský párek v rohlíku už dnes není žádným důkazem toho, že se vyznáte v gastronomii. Pokud chcete dát najevo, že držíte prst na tepu doby, teď musíte milovat langoše. Tedy pokrm, který byl ještě před pár měsíci vyhrazen stánkům s občerstvením, kde se duch divokých 90. let mísí s přepáleným tukem. Vysoká míra cholesterolu a levný sýr s prefabrikovaným kečupem by rozhodně žádné hipster foodies nenelákaly. Nyní je ale vše jinak.

„Proč zažívá langoš takový revival? Všeho jsme nasycení a tahle smažená placka je příjemnou vzpomínkou na dětství,“ vysvětluje Tomáš Valkovič. Ten působí jako šéfkuchař pražské restaurace Eska, ale zároveň se svým kolegou Jiřím Horákem připravuje výše uvedené pop-upy.

Trvají většinou jeden den a běžně je navštíví okolo tisícovky lidí. „Ladíme nejen samotnou přípravu langošů, kde si 90 procent ingrediencí – tedy kečup, omáčky či medvědí česnek – připravujeme nebo sbíráme sami, ale také hudbu. Na akci se těšíme, protože na ni dorazí řada našich přátel a má skvělou náladu,“ popisuje Valkovič, který označuje pořádně osmažený langoš za svou oblíbenou guilty pleasure.

Jako orgasmus

Reklama

Designér Daniel Gonzáles je spoluzakladatelem cateringové firmy Foodmasters 3000. Pozoruhodné je, že tento nositel ceny Czech Grand Design, který má panamské kořeny, se nejen věnuje povolání kuchaře na profesionální úrovni, ale také se svou kolegyní Kristýnou Novákovou připravuje během speciálních příležitostí langoše. Těm říkají Langosmus.

View this post on Instagram

#fat #master #magyar #langosmus #fry #me a #river

A post shared by FM3000 (@foodmasters3000) on

„Jmenují se tak proto, že jsme chtěli zákazníkům přivodit naším langošem orgasmus,“ směje se Gonzáles, který tvrdí, že právě tato původně snídaňová placka, jejíž název vychází ze slova láng (v maďarštině plamen), je nejžádanějším artiklem svatebních cateringů.

Kam na něj?

Zatímco v Bratislavě má údajně co nevidět vzniknout langošový bar, pokud chcete dostat langoš na vysoké úrovni v Praze, musíte sledovat, kdy se bude konat zase nějaký pop-up.

Do konce září má podle Tomáše Valkoviče proběhnout jeden od Ambiente, další pořádá Langosh Gang, který placku českých poutí, festivalů a koupališť servíruje jako hamburger s trhaným vepřovým, kozím sýrem, česnekovou pastou nebo rukolou.

Původně přitom chtěli zakladatelé Langosh Gangu Jiří Kmoch, Matěj Bitto a Robert Dobrý vyrábět hamburgery, ale poté se rozhodli tyto své dvě vášně spojit.

A přinést tak provinilou rozkoš všem foodies s prstem – ulepeným od oleje – na tepu doby.

Reklama
Reklama