Blyštivé Oscary zažívají těžké časy. Opakovaně jim padá sledovanost, kdekdo se do nich trefuje kvůli úporné snaze o korektnost a k tomu letos kvůli zavřeným kinům výrazně ubylo kandidátů, kterým by je vůbec šlo rozdat. 

I proto letos slibují, že budou jiné. Musí být, už kvůli pandemii. Jednak v jiném termínu: netradičně místo února až na konci dubna, předávat se budou v noci z neděle na pondělí. Ve dvou lokacích, tradiční hollywoodské Dolby Theatre doplní losangeleské nádraží Union Station. A bez diváků, nepřekvapivě. 

Což ale neznamená, že by měly být virtuální. Producenti oscarového večera touží udělat kontaktnější vyhlášení než v případě únorových Zlatých glóbů, kde si celebrity přebíraly ceny přes Zoom v leckdy neformálním oblečení, a apelovali na nominované, aby dorazili na místo. Všem se to v době koronaviru jistě nepovede, ale i tak by Oscarům ani letos neměla chybět patřičná noblesa.

A také nápad a atraktivita, kterou má zajistit režisér večera Steven Soderbergh, jenž má na svědomí třeba Dannyho parťáky nebo Traffic – Nadvláda gangů, za nějž získal Oscara za režii. Vyhlášení bude podle jeho slov připomínat tříhodinový film.

„Chceme, abyste z toho neměli pocit, že to je show, kterou dělala nějaká instituce. Chceme, abyste z toho cítili, že sledujete show vyrobenou malou skupinou lidí, která chtěla nabourat všechno, co působí genericky nebo zbytečně,“ prohlásil Soderbergh pro AP.

Sledovanost Oscarů už dávno není, co bývala, dříve se na ně koukalo klidně 45 milionů lidí a po tradičním magnetu Super Bowlu šlo o druhý nejsledovanější přenos v USA. Zato už loni klesl počet diváků meziročně o 20 procent na 23,6 milionu a letos to navzdory veškeré snaze nejspíš nebude jiné. Spoustu lidí vyhlášení nezajímá a kvůli dlouhodobě zavřeným kinům ani neví, kdo o sošky vlastně bojuje. Podle výzkumné agentury Guts + Data například jen 18 procent aktivních filmových diváků slyšelo o snímku jménem Mank, který získal nejvíce oscarových nominací, rovnou deset.

Potenciálním dalším úpadkem sledovanosti se však Soderbergh netrápí. „Řešíme věci, které ovlivnit můžeme,“ citovala ho CNN. Především touží dopřát vítězům možnost dojít si pro Oscara a zažít si tu chvíli. „Ačkoliv to byl neuvěřitelně náročný rok, nechceme je o tuhle zkušenost připravit.“

Navzdory všem útrapám se pořád čeká jedinečná a nablýskaná show, k níž budou upínat oči nejen filmoví fanoušci z celého světa. Však také dle New York Times si společnost ABC, která Oscary vysílá, žádá za každý 30vteřinový spot během přenosu dva miliony dolarů. A zajímavých filmů nebylo, covidové bídě navzdory, také úplně málo. 

Zmiňovaný Mank, černobílá pocta starému Hollywoodu, je spíše kouskem pro fajnšmekry. O dost divácky vděčnější je třeba Chicagský tribunál, odsýpající drama podle skutečné události, soudu se sedmičkou protestantů obviněnou z podněcování nepokojů během demokratického sjezdu v roce 1968. V souboji o nejlepší film je však oba nejspíš předčí Země nomádů, příběh ovdovělé šedesátnice putující napříč Amerikou, který zabodoval už na Zlatých glóbech. 

O cenu za režii bojují letos i dvě režisérky, což je historický moment: do letošního ročníku jich totiž bylo nominováno na tuto poctu za celou dobu vyhlašování jen pět. A očekává se, že jedna z nich také uspěje, konkrétně Chloé Zhao, která natočila právě Zemi nomádů.

Nabitý je souboj o nejlepšího herce v hlavní roli: Anthony Hopkins ve filmu Otec bolestně přesně ukazuje život muže se stařeckou demencí. Riz Ahmed boduje v citlivém Zvuku metalu v roli ohluchlého bubeníka. Ale nikdo z nich asi nebude mít na Chadwicka Bosemana, který by měl in memoriam dostat sošku za jiné hudební drama Ma Rainey – matka blues.

Napínavější je situace mezi herečkami. Uspěje Frances McDormand z favorizované Země nomádů? Nebo Carey Mulligan z nepředvídatelného dramatu Nadějná mladá žena? Úctyhodný výkon podala v intimních Střípcích ženy také Vanessa Kirby.

A ještě pár zajímavostí. Herečka Glenn Close získala za roli ve filmu Americká elegie nominaci na Oscara ve vedlejší roli i na jejich protipól Zlatou malinu. O nejlepší píseň soutěží mimo jiné song Húsavík z filmu Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga, tedy snímku pojednávajícím o tom, jak song Húsavík bojoval… o nejlepší píseň. Rekordních 35 zástupců má mezi nominacemi Netflix, což jen potvrdilo nastupující trend streamingových služeb, pandemií ještě umocněný.

Malých i velkých příběhů jistě nabídne vyhlášení celou řadu. Nemůžete-li se dočkat, udělejte si v neděli večer kafe a dvě hodiny po půlnoci nalaďte přenos. A chvíli poté přijde i proslulé „And the Oscar Goes To…“