Dobíjení elektromobilů u veřejných dobíjecích stanic od začátku roku zdražilo až o osmdesát procent. V některých případech je tak jízda na elektřinu dražší než na benzin či naftu. Vyplývá to z informací firem z oboru.

Největší provozovatel dobíjecích stanic ČEZ zvýšil od července ceny u veřejných dobíječek podle výkonu z šesti, respektive osmi nebo deseti korun za kilowatthodinu na osm, třináct nebo osmnáct korun.

Podle mluvčího ČEZu Martina Schreiera jsou hlavním důvodem zdražování bezprecedentní pohyby na trhu energií, které ČEZ pro síť dobíjecích stanic nakupuje za tržních podmínek. Vliv má podle něj také skutečnost, že síť dobíjecích stanic ČEZ se za poslední dva roky rozrostla na dvojnásobek.

Až o padesát procent od srpna zdražil také E.ON, Pražská energetika měnila ceník od 1. dubna. I ona přešla na rozdílné ceny podle typu použité dobíjecí stanice. Počet dobíjecích bodů v Česku se v současnosti pohybuje okolo 1900, přičemž v zemi bylo letos v pololetí registrováno 12 183 osobních bateriových elektrických vozidel. Při dobíjení elektromobilů doma nebo v práci ale motoristé stále proti vozům se spalovacím motorem ušetří.

Podle automobilového experta EY Petra Knapa stále motoristé většinou auta dobíjí doma nebo v práci za cenu do pěti korun za kilowatthodinu. Cena jízdy jednoho kilometru s elektromobilem dobitým doma tak vyjde na méně než jednu korunu, zatímco u vozů se spalovacím motorem je to kolem 2,50 korun na kilometr.

„Při veřejném dobíjení s cenou mezi třinácti a dvaceti korunami za kilowatthodinu se ale řidič elektromobilu dostane lehce i nad úroveň vozu na konvenční paliva z ropy,“ podotkl Knap. Na dobíjení mimo veřejnou síť podle něj ale připadá zhruba osmdesát procent dobití.

I proto u elektromobilů podle Schreiera nelze odvozovat cenu za ujetý kilometr od cen za dobíjení v síti veřejných stanic, které jsou podle něj spíše doplňkem pro cesty na delší vzdálenosti.

„Cena za ujetý kilometr se tak v současnosti pohybují cca v intervalu 1,10 až 1,40 koruny za kilometr a provoz elektromobilu zůstává i nadále výrazně levnější než jízda klasickým autem,“ dodal Schreier.