Unikátní elektromobil Sion, který se dobíjí ze slunce, je konečně na světě. Tedy alespoň jeho prototyp. Německá firma Sono Motors oficiálně představila auto se solárními panely veřejnosti. Vozy existují jen v jediné černé barvě a v jediné výbavě. A součástí každého z nich je islandský mech na palubní desce, který filtruje vzduch.

Model si nechala firma Sono světově patentovat. K prvním zákazníkům, kteří si ho koupili v předprodeji, zamíří v polovině příštího roku.

Jak se přesně auto dobíjí a proč může znamenat revoluci v dopravě? Přečtěte si exkluzivní rozhovor s jedním ze zakladatelů firmy Sono Motors a jejím CEO Laurinem Hahnem.

Sion může částečně jezdit na elektřinu produkovanou solárními panely na jeho střeše, dveřích a kapotě. Kolik kilometrů navíc díky nim průměrný uživatel v podmínkách střední Evropy za rok ujede bez toho aby musel nabíjet ze sítě?

Sion je úplně normální elektromobil s tím rozdílem, že má 456 solárních článků integrovaných do celé karoserie. Ty generují elektřinu ze slunce, která dokáže prodloužit dojezd, jenž poskytuje 54 kilowatthodinová baterie, v průměru o 5800 km ročně, to je asi 112 kilometrů týdně. 

Očekáváme, že průměrní dojíždějící ve velkých městech budou muset svůj Sion nabíjet čtyřikrát méně často, než majitelé elektromobilů se stejnou velikostí baterie. To jsme zjišťovali na základě údajů o počasí v Mnichově.

Proč jste založili Sono Motors? Šlo vám o to postavit další velkou automobilku?

Když jsme firmu zakládali, měli jsme jasnou vizi – přispět ke světu bez fosilních paliv a bez skleníkových plynů. A protože jsme o tom nechtěli jen mluvit, ale něco konkrétního udělat, založili jsme firmu. Auto na solární pohon jsme vyvíjeli pět let.

Je pravda, že jste první vůz vyvíjeli v garáži?

Ano, začalo to v roce 2012, když jsme se rozhodli s kamarády ze školy začít s podnikáním. Pronajali jsme si garáž v Mnichově a začali pracovat na prototypu solárního elektroauta. Koupili jsme si staré ojeté auto se spalovacím motorem, dali jsme do něj baterku a začali jsme vyvíjet solární panely. To auto máme mimochodem dodnes vystavené ve firmě.

V prvních letech jsme vše financovali především prostřednictvím crowdfundingu. Dnes, tedy o deset let později, jsme firma, která vstoupila na americkou burzu (od listopadu 2021 je Sono na americké technologické burze NASDAQ, pozn. redakce) a máme víc než 300 zaměstnanců. A taky velké cíle: chceme zcela změnit pohled na dopravu.

Jakým způsobem?

Sektor mobility je jedním z největších producentů skleníkových plynů na světě. My chceme, aby auta jezdila jen na obnovitelné zdroje a aby u nich byla důležitá funkce a nebyly jen statusovým symbolem. Myslíme si, že takzvaná SEV, tedy solární elektromobily (Solar-Electric-Vehicles) jsou budoucností mobility.

Co tomu nejvíc nahrává?

Solární technika bude zlevňovat. Bude účinnější a efektivnější. Stále se pracuje na jejím zdokonalování. I sektor elektromobilů se pořád rozvíjí, například se pořád vylepšují baterky a jejich cena klesá. Sono stojí přímo na rozhraní mezi těmito trendy: tedy mezi solárem a elektromobilitou.

Na kolik váš elektromobil zákazníky přijde?

Náš model si mohli zákazníci před rokem rezervovat a koupit v předprodeji za v přepočtu 650 tisíc korun, nyní stojí 780 tisíc korun. Můžeme nabízet dostupnou cenu, protože dodržujeme několik strategických bodů a fungujeme jinak, než klasické automobilky. Auto třeba nabízíme jen v jedné výbavě a v jediné černé barvě. A podstatný je i fakt, že auta prodáváme pouze online. Sion si nemohou zákaznici koupit v autosalonu, ale jen přes internet.

Kolik lidí si už auto objednalo a jsou mezi nimi i zákazníci z České republiky?

Sion si zarezervovalo a předplatilo už přes 19 tisíc lidí, včetně několika zákazníků z České republiky. Každý z nich zaplatil zálohu, průměrně šlo o 2 225 eur. Komunita nadšenců je naší největší oporou. Bez její síly by náš garážový projekt nebyl tak úspěšný.

Snažíme se zákazníkům být co nejblíže. Všichni se mohli například podílet i na návrhu auta. Třeba si přes internet odhlasovali, jak by měla vypadat světla, či jakou by mělo mít barvu. A informujeme je o všech fázích vývoje.

Teď vás čeká tvrdý oříšek, kterým je sériová výroba, v jakém jste stádiu?

V současné době se nacházíme ve velmi vzrušující fázi, ve které testujeme a ověřujeme Sion pro sériovou výrobu. Pro tento účel vyrábíme právě flotilu sériových ověřovacích vozidel, která  podrobíme crash testům a dalším klimatickým či solárním testům.

Zahájení výroby Sionu je naplánované na druhou polovinu roku 2023. Auta nakonec nebudeme vyrábět v Německu, našli jsme zkušeného partnera ve Finsku. Sion bude vznikat ve firmě Valmet Automotive.

Jaká je vaše obchodní strategie a plány do budoucna?

Naše podnikání je rozdělené mezi dva pilíře: auto Sion a naši vlastní solární technologii. Máme tedy už zmíněných devatenáct tisíc objednávek na Sion od zákazníků, kteří zaplatili. Za předpokladu, že všechny rezervace dopadnou a povedou k tržbám, by to odpovídalo čistému objemu prodeje ve výši přibližně 415 milionů eur.

Nesoustředíte se ale jen na osobní vozy, že?

Ano. Nedávno jsme taky uvedli na trh solární sadu Solar Bus Kit, která je vhodná k modernizaci běžných autobusů. Hodí se na všechny typy na evropském trhu, včetně vozů Mercedes-Benz nebo Citaro. Uzavřeli jsme už smlouvy o spolupráci s devatenácti partnery, včetně velkých firem jako je MAN Bus & Truck a Chereau. Do budoucna se tomu chceme věnovat víc, v tomhle segmentu vidíme velký potenciál.