„Bylo to zoufalství,“ popisuje šéfka kosmetické značky Dermacol Věra Komárová, jak prožívala školní docházku svých dětí během pandemických lockdownů. Matka tří dcer se tehdy stala hlasitou podporovatelkou otevření škol, kam kvůli řádícímu covidu nemohli docházet žáci v České republice nejdéle z celé Evropy.
Právě v krizovém období ji napadlo, že si založí školu vlastní, kterou už koronavirus nezavře. „Kdyby to nastalo, chodili bychom se s dětmi učit třeba ven, určitě bych je nenechala sedět doma na online výuce, která u mých dcer vůbec nefungovala,“ vysvětluje jedna z nejvlivnějších Češek.
Od nápadu k jeho realizaci vedla poměrně rychlá cesta. Brána její vysněné školy se poprvé žákům otevřela už loni v září, kdy Leonardo da Vinci Academy začala fungovat v pilotním provozu. Tento školní rok začíná s ostrým provozem ve vlastní budově.
Deklarovaným cílem školy je příprava žáků na studium na mezinárodních školách a umožnění, aby v anglickém jazyce fungovali stejně jako ve svém rodném. Studium tu proto probíhá jak česky, tak anglicky – a škola má z tohoto důvodu dva ředitele: Zbyňka Loebla pro českou sekci a Justina Kilcullen-Nicholse pro mezinárodní program.
Loni škola sídlila v pronajaté budově na Národní třídě. „Na začátku nastoupilo čtrnáct dětí, ke konci školního roku jich bylo už třicet osm. I to pro mě bylo potvrzení, že rodiče mají o kvalitní soukromou výuku zájem,“ popisuje Komárová.
Do její školy se teď zapsalo celkem sto žáků, třetina z nich jsou děti cizinců žijících v Česku. „Minimálně pětinu pak tvoří Češi, kteří žili dlouhodobě v zahraničí,“ popisuje Komárová, která vystudovala pedagogiku na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy a téma vzdělávání je jí blízké.
S konceptem výuky jí pomohli i poradci ze škol Open Gate, PORG a British School a její instituce získala nově i zápis do registru ministerstva školství jako základní škola a gymnázium. Do nového školního roku tedy otevírá všechny třídy základní školy i čtyři ročníky gymnázia.
Kromě české maturity mohou studenti Leonardo da Vinci Academy absolvovat i mezinárodně uznávané zkoušky A-level nebo IB a škola má jak české, tak zahraniční akreditace. V tom je podle Komárové výjimečná – mnoho cizojazyčných škol v Česku nenabízí českou maturitu ani český učební plán.
„Získat akreditaci MŠMT pro mě byla opravdová výzva, ani jsem kvůli tomu nespala,“ odkazuje Komárová na přísné podmínky, které musela splnit.
Podnikatelka školu umístila do budovy v Dlouhé ulici v Praze, kde léta sídlila Komerční banka. Třípatrový Dům U Borovanských stojí v centru města už od raného středověku a je zapsaný v seznamu památek UNESCO.
„Budova má rozlohu sedmnáct set metrů čtverečních a vejdou se do ní desítky tříd, kabinetů, tělocvična, jídelna, ale taky odpočinkové a společné prostory,“ vyjmenovává podnikatelka, která nemovitost koupila za 200 milionů korun a na dalších dvacet milionů ji přijde rekonstrukce.
Zatím ve škole proběhly základní úpravy, včetně nové výmalby. Školné stojí dvacet až pětadvacet tisíc měsíčně podle věku dítěte, Komárová však poskytuje prospěchová stipendia a dává třicetiprocentní slevu samoživitelkám.
„Naše škola připraví děti na současnou přelomovou dobu plnou výzev a umožní jim vzdělání formou svobodného a renesančního studia,“ slibuje podnikatelka, která chce, aby děti pracovaly více projektově a učily se v souvislostech. Zakládá si také na individuálním přístupu – ve třídách má být maximálně šestnáct dětí.
Věra Komárová zatím projekt dotuje ze svého a hlavním těžištěm jejího byznysu zůstává kosmetická firma Dermacol. Se svým školním projektem však naskočila na vzrůstající český trend: stále více rodičů je ochotno investovat do vzdělání i u dětí na základních školách, které jsou v České republice vnímané především jako státní.
Podle Českého statistického úřadu se počet soukromých základek jen za posledních deset let ztrojnásobil a aktuálně se v nich vzdělávají tři procenta českého žactva.