skip to main content
Módní byznys

Pandemie luxus nezastaví. Versace otevírá butik v Pařížské

Segment s luxusní módou zažil kvůli pandemii náročné časy, ale katastrofa se nekonala. Zákazníci po celém světě na velká fashion jména nezanevřeli, jen si zvykli nakupovat pohodlnější modely a výhradně online.

Podle analýzy McKinsey se jedná až o čtyřicet procent nákupů luxusního módního zboží, a to i přesto, že se otevírají dveře všech butiků po celém světě. Nákupčí světových módních domů jako Selfridges nebo globální nákupní platforma Lyst hlásí ale velký zájem o glamour modely. Velké večerní, čelenky s peřím, náročné výšivky.

V okamžik, kdy ještě netušíme, zda máme pandemii už díky očkování úplně za sebou a nyní nás čekají, podobně jako před sto lety, „swingující 20. léta“, nebo to všechno bude ještě složitější, se také otevírá butik Versace v Pařížské ulici v Praze.

Módní dům, který v roce 1978 založil Gianni Versace, koupil před necelými třemi lety Michael Kors. Gianniho sestra a životní múza Donatella je ale stále kreativní ředitelkou značky a jediná, kdo se smí do médií vyjadřovat ohledně strategických rozhodnutí firmy.

Z ústředí Versace ale pro Forbes.cz potvrdili, že otevření pražského butiku bylo dlouhodobou strategií společnosti, plánovanou ještě před vypuknutím epidemie. Ta celý proces samozřejmě zbrzdila, ale dokončení luxusního obchodu o rozloze 125 metrů čtverečních, který navrhl architekt Gwenael Nicolas, přišlo právě včas s ohledem na rozvolnění proticovidových opatření.

Reklama

Velkorysá prodejna má evokovat plátno a vystavené zboží umělecké exponáty. Inspirace tak vzdáleně odkazuje na velkou vášeň Gianni Versaceho, jíž bylo právě umění. Už v roce 2009 aukční dům Sotheby’s prodával část sbírky ikonického návrháře, která měla hodnotu okolo šedesáti milionů korun.

Pražský butik měl nabídnout ale více než kultovní značku v sofistikovaném interiéru. Nezaostává ani za tématem udržitelnosti, kdy vlastní takzvaný stříbrný LEED certifikát.

Jedná se o mezinárodně uznávaný standard v oblasti navrhování a výstavby environmentálně šetrných a udržitelných budov. V praxi to znamená, že tento obchod v Pařížské je postaven tak, aby bylo použito minimum vody a výrazně se zmenšila spotřeba energie.

Bude zajímavé sledovat, jak nový butik Versace přijmou Češi, kteří mají právě k tomuto módnímu domu zajímavý vztah. V roce 1995 totiž tuto značku do Prahy přivezla podnikatelka Lenka Vejvalková. V jednom rozhovoru vzpomínala, jak se lidé v úžasu chodili dívat na šaty či saka za desítky tisíc korun.

Košile s divokými potisky a obrovskou hlavou medúzy, která je také logem značky, nosila v té době jedna z nejpopulárnějších českých celebrit – Martin Dejdar.

Po šestadvaceti letech je situace výrazně jiná, v Pařížské sídlí už většina těch nejluxusnějších módních domů včetně Hermés, Tiffany’s, Celine nebo Louis Vuitton. Odlišný je také fokus na zákazníka, oproti divokým devadesátým a nultým létům je velký potenciál v takzvané generaci Z a mileniálech.