skip to main content

Nová strategie módních značek. Místo důrazu na udržitelnost sází na jasné barvy

4 minuty čtení

Šedé, bílé, hnědé, černé a tmavě modré odstíny se možná dobře kombinují, vypadáte v nich elegantně, ale náladu nezlepší. Pokud fashion domy chtějí překonat složité časy, musí nabízet svým zákazníkům něco víc než jen skutečnost, že v jejich oblečení jim to bude slušet. Nestačí ani sázka na kartu udržitelnosti, kterou kupující z řad mileniálů požadují a generace Z ji považuje za samozřejmost.

LSD inspirace a Tik-Tok hnutí

Proto přichází na řadu pozitivní emoce, a tím pádem exploze barev. Pracují s nimi renomované značky jako například Stella McCartney, která uvedla svetr nazvaný Kina Intarsia Jumper. Jedná se o pleteninu natolik psychedelickou, že by ji s klidem mohl nosit její otec Paul McCartney, když skládal album Revolver, ke kterému ho společně s kolegy s Beatles inspirovalo právě LSD.

Reklama

Stelle McCartney také sekunduje jiný britský luxusní módní dům – J. W. Anderson. Mánii po pestrobarevných háčkovaných svetrech této značky spustil zpěvák Harry Styles, který se v modelu v přepočtu za 37 tisíc objevil. Na sociální síti Tik-Tok pak kolovala výzva #harrystylescardigan, která měla 330 tisíc zhlédnutí.

Z lokálních tvůrců tvoří v podobném stylu například nositelka Tereza Rosálie Kladošová, která za své oděvy ve výrazných veselých odstínech, získala cenu Czech Grand Design v roce 2019. Její klientky nejsou jen podobně umělecky naladěné, ale nyní jsou mezi nimi i ty, které se dřív spojovaly spíše s tlumenějším dresscodem – filmové producentky nebo dokonce diplomatky.

Seriál Bridgertonovi i radikální optimismus

Dalším důvodem, proč se barvy budou objevovat stále víc v jarních a letních kampaních, je seriál Bridgertonovi. Jeden z největších současných hitů streamovací platformy Netflix svými barevnými kostýmy z dob regentské Anglie hýbe preferencemi zákazníků po celém světě. Platforma Lyst, která monitoruje, co lidé s ohledem na módu nejčastěji vyhledávají, hovoří o 93% nárůstu zájmu o limetkovou a oranžovou v kombinaci s empírovými střihy.

Reklama

Karl Johan Bertilsson pracuje pro jednu z nejvlivnějších forecastových agentur NCS Colour. Ta má za úkol předpovídat, po jakých odstínech budeme toužit v následujících měsících i letech. Těmito predikcemi se pak řídí třeba oděvní gigant H&M, a tím může ovlivňovat své další spoluhráče na trhu s módou.

Jak Bertilsson prohlásil v rozhovoru pro Financial Times, nacházíme se v okamžiku, kdy zákazník už nechce slyšet jen o tom, že jeho oblečení neškodí životnímu prostředí. Po náročném roce s dvacítkou na konci se chceme především radovat, a proto přichází ke slovu trend „radikálního optimismu“ a s ním spojené módní kolekce v křiklavých barvách.

Velmi styloví Teletubbies

Už před pandemií se objevily snahy svrhnout dlouze trvající nadvládu přírodních barev, které měly u zákazníka vyvolávat dojem, že jsou už vlastně recyklované. Mezi instagramovými celebritami spustila mánii pouhý rok stará značka Pangaia, která se specializuje na teplákové soupravy v barvách evokujících postavičky pořadu pro děti Teletubbies.

To, že trička, mikiny a tepláky jsou vyrobeny za etických podmínek z ekologicky nezávadných, ale zároveň chytrých materiálů a obarveny přírodním pigmentem, značka komunikuje poměrně mimoděk. Mezi fanoušky Pangaii patří Pharell Williams, Justin Bieber nebo topmodelka Bella Hadid. Své klienty má i v Česku, soupravu zhruba za 7 tisíc korun nosí manželka Leoše Mareše Monika nebo v zahraničí velmi úspěšná modelka Zuzana Stráská.

Nálada a barvy spolu souvisí, ale ne úplně

Ačkoliv většina z nás touží po optimističtějším roku 2021, jen křiklavými odstíny svého outfitu náladu nezlepšíme. Člověk sice barvy rozpoznává ze všech savců nejlépe a podle eseje neuropsychologa Nicolase Humphreye evoluce způsobila, že je vnímáme jako určité signály, na které mozek reaguje. Ale to je vše, co se dá podložit vědecky, už proto, že každá kultura má odlišný systém barevných asociací.

Existují ale důkazy pro to, že některé barvy vzbuzují v mozku prokazatelně potěšení i strach, jiné mohou fungovat konejšivě. Co ale dělat, pokud milujete černou? Neměnit své oděvní návyky a snažit se následující měsíce přežít. Podle předpovědí Karla Johana Bertilssona se oranžová a žlutá teprve ujaly své vlády.

Reklama
Reklama