Jsem tady první. Do stylového papírnictví vcházím těsně před tím, než do něj vůbec poprvé vkročí zákazníci. Jsem tady první a mám co dělat, abych nějaké zápisníky nechala i ostatním.

Útulné prostory lemují police s designovými bloky, tužkami a pery a vůně papíru, která je cítit i přes roušku. Plakáty na modré tapetě a tmavé dřevo tvoří iluzi, že jsem doma, tlumené světlo dopadá na diář, který nutně potřebuji. Stejně jako všech pět hned vedle něj.

Stylové prostory nově otevřené Kartotéky ǀ Foto Adriana Fialová

Zatímco jiné obchůdky už od jara přecházejí do onlinu, mezi milovníky papírenských potřeb proslulá Kartotéka se vydala přesně opačnou cestou – po roce fungování jejího e-shopu teď pod Žižkovskou věží otevírá svoji první kamennou pobočku.

Lenka Rambousková, která za konceptem designového papírnictví stojí, měla přitom kamenný obchůdek v plánu až za pár let.

„Tenhle prostor se ale najednou tak nějak naskytl a mě nadchla představa, že bych měla kontrolu nad objednávkami, mohla do balíku přidat osobní vzkaz nebo třeba dárek. A taky že bych všechno zboží, které jsme doteď schraňovali v externím skladu, měla hezky pohromadě ve vlastním obchodě,“ popisuje Rambousková.

Stylové prostory nově otevřené Kartotéky ǀ Foto Adriana Fialová

Podzimní uzavření prodejen vzala jako příležitost prostory vyladit do posledního detailu a věří, že díky tomu bylo nejlepší začít právě teď. V době, která na první pohled malým kamenným obchodům nepřeje.

Když minulý týden vláda oznámila, že se prodejny znovu otevřou, Kartotéka byla připravená. „Chybí už jen pár krabic, aby to tady vypadalo jako v obchodě s hůlkami u Ollivandera (prodejce magických hůlek z Harryho Potter, pozn. redakce),“ směje se zakladatelka papírnictví založeného na kurátorském výběru bloků a tužek.

Vydání Forbesu Zázrak

Sortiment podnikatelka vybírá podle toho, co sama zná a používá. „Já i můj přítel, který mi s Kartotékou pomáhá, jsme staromilci. A kamkoliv jedeme na dovolenou, tam hledáme hezká papírnictví a tyhle suvenýry si vozíme domů,“ říká. „Máme rádi starý design a kvalitní výrobky, které vydrží řadu let. Takže u nás doma to vypadá přesně tak jako tady v obchůdku.“

Na otázku, na co se v nové prodejně těší nejvíc, odpovídá Lenka Rambousková jednoznačně: na zákazníky z masa a kostí. „Když prodáváte to, co my, potřebujete, aby si lidé produkty mohli prohlédnout. Ať si ten blok prolistují a řeknou mi, co potřebují a co jim dělá radost. Letos jsme se v rámci eventů potkali se zákazníky jen minimálně, a v tomhle byl tento rok nejtěžší,“ vzpomíná zakladatelka.