Spalničky, záškrt, černý kašel, tetanus, tuberkulóza a dětská obrna. Šest hlavních dětských smrtelných chorob – a proti nim malá panenka vytvořená šikovnýma rukama a peníze štědrých dárců a dárkyň.

To je hlavní myšlenka projektu Adoptuj panenku – zachráníš dítě, skrze kterou česká pobočka UNICEF už jedenadvacet let podporuje svou očkovací kampaň pro děti z krizových oblastí a rozvojových zemí. Projekt za dobu existence vybral přes osmnáct milionů korun, život dítěte v rozvojové zemi lze přitom zachránit už za šest set.

V rámci aukce budou letos draženy panenky, ztvárněné nejrůznějšími uměleckými postupy. Každá je autorský originál, každá má svoje jméno a každá nese podpis designérů, výtvarníků i dalších významných osobností české kultury a byznysu.

V letošní aukci najdete mimo jiné díla Roberta Vana, Evy Jiřičné nebo Václava Marhoula, který se spojil se sochařem Michalem Gabrielem. Své panenky nabídnou také výtvarnice Ema Srncová, herci Jitka Čvančarová, Jan Přeučil, Josef Dvořák a Eva Hrušková nebo módní designérka Liběna Rochová, která je tradiční patronkou akce.

Výjimečné panenky přímo pro aukci vytvořil i tradiční výrobce českého křišťálu, skupina Preciosa. A svůj projekt pojali tamní skláři velkoryse – tři panenky coby skleněné autorské originály aspirují na potenciální aukční rekord.

Sochy či skleněné objekty nazvané Světlunka, Krystalka a Perlička jsou koncipované jako křišťálové víly. Všechny mají tělíčka vyrobená z ručně foukaného skla a každá z nich je zdobená jinou technikou, zastupující přístup ke sklu a jeho zpracování.

Každá navíc vznikla v jiné části sklářské skupiny. Preciosa Ornela vytvořila korálkovou vílu, Preciosa Components ozdobila svou vílu křišťálovými komponenty užívanými tradičně v módě a designu a Preciosa Lighting přistoupila k tvorbě své svítící víly podobně jako u svých nejkrásnějších svítidel: foukáním a ručním taháním skla.

Není to poprvé, kdy se slavná česká sklárna do projektu zapojila. Preciosa je součástí a podporovatelem už od roku 2017, letos navíc prostřednictvím trojice panenek vůbec poprvé představuje i rozlišné přístupy k práci s křišťálem.

„Jsem ráda, že se skupina Preciosa opět zapojila. Spojili jsme síly, protože věříme, že společně můžeme změnit životy dětí a rodin, které potřebují naši pomoc. Chceme přispět k budoucnosti, kde je místo pro radost, světlo a naději pro všechny,“ říká Lucie Karlová, generální ředitelka Preciosa Lighting.

Veškerý výtěžek z benefiční aukce putuje do oblastí postižených krizemi a je využit k poskytování lékařské pomoci dětem v nouzi. Vyvolávací cena každé z dražených panenek začíná na třech tisících korunách, což je částka pokrývající náklady na základní očkování proti šesti smrtelným nemocem pro pět dětí.

„Zatím nejvyšší cena, za kterou se panenka vydražila, byla půl milionu. Bude napínavé sledovat, jestli některá z letošních panenek rekord překoná. I kdyby se to nestalo, ceníme si každé koruny,“ komentuje letošní dražbu Pavla Gomba, výkonná ředitelka českého UNICEF a dlouholetá členka našeho žebříčku nejvlivnějších žen Česka.

Aukce letos probíhá online od 7. až do 21. listopadu, kdy od sedmé hodiny večerní proběhne slavnostní závěr v Českém muzeu hudby v Praze.