Obrat přes 200 milionů ročně a 135 let existence jsou úctyhodná čísla, díky kterým se byznys Bohumila a Petra Plojharových objevuje v našem žebříčku rodinných firem. Dnes však obrací list a začínají novou, výrazně designovější kapitolu.

Tu představuje obchod, který čerstvě otevřeli v pražské Jindřišské ulici. Projekt má na starosti následník rodinné firmy Jakub Plojhar, který návrh prodejny svěřil studiu Atelier Monday a stojí za ním Anna Teresa Hamerská a Tereza Ptáček. Designérky s Plojharovými pojí přátelství i kořeny – jedná se o jihočeské rodiny, které jsou hrdými patrioty svého kraje.

V Českých Budějovicích zná jméno Plojhar snad každý už proto, že papírnictví je umístěno v Široké ulici, v historickém domu v samém centru města. Obchod navrhli před patnácti lety edit! architects, v čele s tehdejší partnerkou studia Lenkou Míkovou.

Vstoupit na pražskou scénu ale vyžadovalo jinou koncepci. Atelier Monday zvolil jako hlavní motiv nástěnnou instalaci z kartonových tubusů, odkazující ke zdrojům hlavního podnikatelského úspěchu Plojharových.

„Až devadesát pět procent našeho obratu tvoří zakázková výroba přepravních obalů. Máme zhruba tři sta padesát stálých zákazníků, převážně z regionu středních a jižních Čech i Vysočiny,“ prozrazuje Jakub Plojhar.

Proč tedy otevírají velkolepou prodejnu s papírnickým zbožím právě teď v Praze? „Poprvé jsme o otevření pražského papírnictví uvažovali už v roce 2013, dokonce jsme jednali s majiteli prostoru nedaleko Jindřišské, ale nakonec to nedopadlo,“ vzpomíná Jakub Plojhar.

„Řekli jsme si, že dokud nenajdeme perfektní místo pro náš obchod, nebudeme to lámat přes koleno. Nepotřebujeme masivně růst. Až letos jsme natrefili na ideální obchod,“ konstatuje muž, který ve firmě zastupuje už pátou generaci a má na starosti rozvoj.

Od předků převzal poctivou výrobu, odehrávající se stále v továrně u Českých Budějovic. Inovativní by měl být přístup k zákazníkovi i řada vlastních výrobků, které firma teprve plánuje – mezi nimi například nábytek z kartonu.

Provozovna o sto deseti metrech čtverečních, do níž rodina Plojharů nainvestovala 1,5 milionu korun, nabídne nejen půvabný papírenský sortiment, ale od podzimu také workshopy.

„Budou probíhat v zadní části obchodu, na stole z kartonu pocházejícím také z naší dílny. Půjde například o workshop balení dárků, kaligrafie, origami nebo tematicky výrobu lampionů. Máme v týmu šikovné lidi a lektory,“ pochvaluje si nejmladší z Plojharů.

Až do nové prodejny zavítáte, berte návštěvu jako možnost, jak zastavit čas. Pomůže vám k tomu nejen celková útulnost prostoru, ale také historie majitelů, jejichž stopětatřicetiletý příběh neutnuly žádné společenské změny.