Pandemie zvedá online prodeje veškerého zboží a zdravotních produktů na internetu, léků nevyjímaje. Není proto divu, že dnes už miliardový a rychle rostoucí segment online zdraví láká nové a nové subjekty. Nejnovějším důkazem je vstup Notina, silného hráče pohybujícího se dosud zejména na trhu kosmetiky a parfémů.

Firma, kterou před sedmnácti lety založil podnikatel Michal Zámec a která je dnes rozkročená přes osmadvacet evropských trhů, začíná budovat novou byznysovou nohu v podobě nové kategorie zdraví, kam prozatím jen pro české a slovenské zákazníky zařadila na šest tisíc nových produktů.

„Notino se vždy maximálně soustředilo na oblast krásy, kterou jsme nechtěli ničím tříštit,“ říká jeho generální ředitel Zbyněk Kocián. „Již nelze přehlížet západní trendy směřující k tomu, že zákazník se může cítit skutečně skvěle pouze skrze kombinaci produktů pro krásu a právě zdraví. Nepůjde tedy o okrajový segment, ale nový stavební kámen Notina.“

Čeští a slovenští zákazníci na jeho webových stránkách najdou novou kategorii zdraví, rozdělenou do čtyř podkategorií lékárna, sportovní výživa, zdravá výživa a matka a dítě. Mezi šesti tisíci produkty se v nabídce objeví volně dostupné léky a doplňky stravy, proteinové tyčinky, sušené ovoce, spalovače tuků, dětské výživy nebo i těhotenské produkty.

Vstup Notina do tuzemské e-farmacie, která předloni vygenerovala tržby ve výši 14,5 miliardy korun, může proměnit mapu mezi největšími e-commerce firmami zaměřující se na prodej léků a produktů podporující zdraví. Trhu dle společnosti Iqvia dominuje pětice hráčů Dr. Max, Benu, Apotek, Pilulka.cz a Lékárna.cz.

Zatímco síť lékáren Dr. Max předloni vykázala obrat nad 21 miliard korun, Lékárna.cz má obrat kolem miliardy. Všechny ale hlásí růst prodejů a výjimkou není ani Pilulka.cz bratrů Martina a Petra Kasových.

Ta za loňský rok čeká rekordní tržby pohybující se těsně pod čtyřmi miliardami korun, což značí meziroční růst ve výši pětatřicet procent. Po vstupu na burzu plánuje vstup na západní trhy, jako je Rakousko či Německo.

„Případnou konkurenci nikdy nekomentujeme, ale přivedli jsme na zádech do online dva největší lékárenské řetězce. Respekt máme ke každému, obavy z nikoho,“ komentoval už na začátku roku spekulace kolem vstupu Notina do segmentu léků Martin Kasa na svém twitterovém účtu.

Pilulka i někteří další hráči ovšem prodávají i léky na předpis – v nabídce Notina jsou prozatím jen volně prodejné léky, za které Češi předloni v e-shopech a v kamenných lékárnách utratili dle dat Iqvie šestadvacet miliard korun.

Trh s léky na předpis je přitom téměř trojnásobný: v roce 2020 dosáhl při sedmiprocentním růstu na jednasedmdesát miliard korun. A Notino se zajímá právě i o regulovaný prodej léků, což potvrzuje sám jeho šéf Kocián.

Vydání Forbesu Zázrak

„Být expertem na produkty zaměřené na zdraví s sebou přináší řadu velice složitých legislativních kroků, které jsme buď již naplnili, nebo se je chystáme v nejbližší době překonat tak, abychom mohli v konečné fázi zákazníkům nabídnout třeba i léky na předpis,“ vysvětluje.

Úmysly Notina odráží i skutečnost, že v databázi lékáren Státního ústavu pro kontrolu léčiv je už několik týdnů zapsaný subjekt Lékárna Notino se sídlem v Rajhradu, odkud e-shop pochází. Firma samotná pak na svém webu hledá například pracovníky na pozici zástupce vedoucího lékárníka pro online lékárnu obsluhovanou právě ze skladu v Rajhradě.