Tenhle tah určitě skalní fanoušky značky Harley-Davidson nepotěší, řada z nich se zakaboní, leckdo možná i zakleje. Slavná firma se rozhodla to risknout a v rámci svého projektu elektromotorek LiveWire přišla s prototypy tří elektrokol.

Podle toho, jak je Harley-Davidson prezentuje na svých webovkách v sekci „Připravujeme“, lze soudit, že nejsou jen pouhou vizualizací představ designéra. Naopak. Mají blízko k tomu, aby se dostala do sériové výroby. Společně s dalšími připravovanými modely projektu LiveWire a nástupci legendárních modelů Streetfighter a Pan American.

Při bližším pohledu zjistíme, že elektrobiky na obrázku nebudou žádnou klasickou sériovkou – vypadá to, že disponují vícerychlostním nábojem zadního kola, že klasický řetěz nahrazuje řemen a že elektrický motor je upevněný přímo mezi pedály. Baterie jsou navíc umístěné přímo v rámu, nikoli na něm, jak bývá zvykem.

Outsider
Vydání Forbesu Outsider

Harley představuje celkem tři modely, jeden z nich s rámem bez příčné horní spojovací trubky, který umožňuje jednoduché nasedání a sesedání. Je u nich ale poznámka, že „jde o pouhé prototypy, které zatím nejsou k mání“, takže je otázkou, jestli vůbec spatří světlo světa. Značka neuvádí ani obvyklé údaje, jako je výkon baterií nebo cena, jen to, že jde o kola.

Ale zpět k tomu nejzajímavějšímu: zatímco dnešním trendem je vyrábět elektrobiky tak, aby vypadaly co možná nejvíce jako klasická kola, Harley se očividně vydal zcela jiným směrem. Jeho biky na první pohled nezapřou, že jsou elektrické – ostré, moderní tvarování vychází na jednu stranu z povědomých linií bicyklu, na druhou stranu jasně přiznává, že jde o motorem poháněný stroj. Vypadají dobře.

Pokud se kola dostanou do sériové výroby (a podle mě mají velkou šanci), mohlo by to značce pomoct v rámci portfolia elektricky poháněných strojů. Výrazněji než mnohem méně zavedené stroje, které v rámci programu LiveWire vyjíždějí z výrobních linek. A přestože koncept elektrických kol byl od počátku součástí projektu, moc lidí nevěřilo, že se tahle trojice pedály poháněných hybridů dostane do výroby.

Skalní fanoušči značky Harley-Davidson se jistě budou ptát: Proč? A proč teď? Pro spoustu z nich jsou právě elektrokola a podobné věci kacířstvím a výrazem zoufalství. Elektrická kola? To se snad CEO Matthew Levatich úplně zbláznil… Stěží!

Kdokoli, kdo sleduje soustavně klesající ceny akcií firmy, tomu naopak rozumí. Harley potřebuje přijít na trh i s něčím trochu jiným, než jsou luxusní motorky. Možná dokonce s něčím o dost jiným. Mějte na paměti, že Levatich není žádný naiva. Ve firmě je od roku 1994, kdy Harley zažíval návrat do světel ramp. A taky má inženýrské vzdělání.

Problémů, kterým dnes Harley-Davidson čelí, je celá řada. Jeho motorky jsou sice tradičně drahé, ale mzdy zaměstnanců nerostou, přestože se ekonomice daří. A zatímco mzdy nerostou, nájmy a další výdaje zaměstnanců ano. Starší zákazníci, kteří se ke značce vraceli, definitivně zestárli a místo motorek kupují auta. Mladí zase motorky nevyhledávají, alespoň ne tak jako jejich rodiče nebo prarodiče. Svůj volný čas tráví raději se svými mobily nebo s herními konzolemi.

Co se dopravních prostředků týče, raději jezdí na skútrech nebo využívají čím dál populárnějších sdílených služeb a půjčování aut. Pro ně i pro spoustu dalších lidí jsou vlastní auta zbytečným luxusem. A motorky? Ty už teprve, nemluvě o rizicích, která s sebou jízda na motorce nese.

Děti vyrůstající ve světě stále bezpečnějších aut s tuctem airbagů, ve světě chráničů, polstrování a přileb se dnes po ulicích neprohánějí s rebelskými bicykly jako před lety jejich rodiče. Nebo je jich mnohem méně, než by Harley potřeboval, protože právě z jejich řad se rekrutovali jeho nejvěrnější zákazníci.

Analytici o tom mohou vést spory, ale pravdu najdou na ulicích – lidé sdílejí auta, motorky i kola, když už, tak jezdí právě na kolech. Největší boom zažívají elektrokola, jejich ceny klesají a kvalita roste. E-biky aneb terénní a horská elektrokola jsou zvlášť silný segment, který nabízí širokou škálu příležitostí na poli designu a marketingu, ale hlavně co se zisků výrobců kol týče. Tak proč by si kus tohohle koláče nemohli ukousnout i výrobci motorek?

Představuji si debatu, která se ve firmě vedla, když se před nějakými pěti lety přišlo s vizí LiveWire. Otázka tehdy nezněla „Proč?“, ale daleko spíš „Proč ne?“. Jasně, pro Harley, který desítky let prodává motorky rebelům a lidem toužícím po svobodě, představuje taková věc obrovské riziko. Jak teď marketingově pojmout a prodávat právě elektrokola? Očekává firma, že se do jejích showroomů nahrnou zájemci, aby si na parkovištích před nimi projeli testovací kolečko?

V 60. letech se Amerikou prohnala ikonická kampaň You Meet the Nicest People on a Honda, díky které japonská značka Harley téměř zničila. Právě ji by si Harley mohl vzít dnes za vzor pro kampaň na svá elektrokola a elektromotocykly, aby oslovil úplně nové spektrum zákazníků. Harley v bikeshopu? Tak na to se půjdu podívat.

I když chválím širší vizi Harleye a slogan More Roads, snad počítá s tím, že v branži elektrokol už je silná konkurence. Ta se navíc dál přiostřuje s kvanty kol, která se ve velkém vyrábějí v Japonsku, v Číně či v Evropě. Harley vyrábí skvělé motocykly, mnoho z nich jsem sám v průběhu let sedlal. Bude však potřebovat veškerý um k tomu, aby lidi dostal na svá kola, přesvědčil je o mimořádném zážitku z jízdy a donutil je přemýšlet o vyzkoušení dalších strojů z jeho nabídky. Třeba těch krásných, naleštěných elektromotorek.