Čistě elektrické bentley se zatím nevyrábí ani jedno. Přitom tahle luxusní značka patří mezi ty, které z pohledu elektromobility nejvíc tlačí na pilu. Na konci desetiletí totiž nic jiného než elektromobily nabízet nebude. Ten první z nové továrny vyjede v závěru roku 2025.

Tahle zpráva o budoucnosti britské automobilky je sice nová, ale skoro se zdá, jako by to její zákazníci tušili. Současné modely se spalovacím nebo hybridním motorem proto nakupují jako nikdy předtím. Hlavně v Číně a ve Spojených státech, kde je o ně zájem největší.

Loni se jich po celém světě prodalo rekordních skoro patnáct tisíc, což je o třicet procent víc než o rok dříve. Nejvíc táhne SUV Bentayga, což je model, na který je potřeba připravit si částku kolem pěti milionů korun.

Automobilka z hrabství Cheshire ale věří, že elektromobilová smršť přiláká zákazníků ještě víc. A i proto se v jejím sídle ve městě Crewe, kde je jak vývojové centrum, tak celá výroba, chystá výstavba nového závodu. Marketingové oddělení pro ni vymyslelo sebevědomé označení „továrna na sny“.

V praxi to znamená, že historický areál firmy založené před více než sto lety se má proměnit na automobilku nové generace s minimálním dopadem na životní prostředí, která chrlí jen a pouze elektromobily. Firmu tenhle přerod v následujících deseti letech vyjde v přepočtu na víc než sedmdesát miliard korun.

Šéfové automobilky na výroční tiskové konferenci oznámili, že nástupu čistých elektromobilů bude předcházet nabídka plug-in hybridů. Už teď se prodává hybridní bentayga a letos přibude ještě limuzína Flying Spur. Už letos by auta zčásti závislá na zásuvce měla tvořit víc než dvacet procent prodejů.

I limuzínu Bentley Flying Spur už je možné dobíjet ze zásuvky

Po roce 2025 pak přijde ofenziva čistě elektrických aut, která nahradí stávající nabídku. Počínaje rokem 2026 už budou v nabídce Bentley právě jen elektromobily nebo postupně utlumované hybridy. Od roku 2025 přibude každý rok jeden zcela nový elektrický model. Tolik aut během tak krátké doby Bentley v minulosti neuvedlo. Všechny přitom budou vyvíjeny a vyráběny v Crewe.

„Je to nejodvážnější plán v historii společnosti Bentley i v segmentu luxusních vozů,“ připouští šéf automobilky Adrian Hallmark. Alain Favey, šéf prodeje a marketingu, se změn rozhodně neobává. Podle něj jsou zákazníci Bentley na život s elektromobily připraveni.

„Odpovídáme na to, co zákazníci chtějí. Vidíme novou generaci zájemců o luxusní vůz, kterou velmi znepokojuje globální oteplování a která nakupuje produkty jen takových firem, které dbají na udržitelnost,“ vysvětlil Alain Favey.

Stejný důraz jako na samotná auta proto Bentley klade i na celkový dopad svého fungování na životní prostředí. V závodu v Crewe, jehož provoz už je teď uhlíkově neutrální, tak během dvou let ještě navýší počet solárních panelů z třiceti na čtyřicet tisíc. Auta, která pak slouží k transportu dílů v rámci továrny, budou elektrická, případně mají začít jezdit na udržitelná biopaliva. 

S biopalivy se počítá i při provozu slavné a velmi rozsáhlé kolekce historických vozů Bentley Heritage Collection. „Představte si nádherné Bentley Flying Spur ze šedesátých let, jak jede na biopalivo s nulovými emisemi. Není to úžasné?“ poznamenal šéf výroby Peter Bosch.