Zatímco se Keringův rival LVMH připravuje na olympijské hry v Paříži, impérium Francois-Henri Pinaulta se připravuje na převzetí legendárního italského módního domu. Velkou akvizici chystá navzdory tomu, že se jiné značce z portfolia, Gucci, letos příliš nedaří.

Momentálně patří Valentino katarskému investičnímu fondu Mayhoola. Ten prodá Keringu třicet procent ikonického módního domu, který Valentino Garavani založil v roce 1959 v Římě. Do rukou katarských podnikatelů se dostal v roce 2012. Fondu kromě Valentina patří ještě Pal Zieri a Balmain.

Proč se tedy nyní vzdává Valentina? Hovoří se o výhodném partnerství v širokém slova smyslu. Kering má do roku 2028 odkoupit zbylých sedmdesát procent Valentina a Mayhoola na oplátku zainvestuje do některých z Pinaultových projektů.

Celkem bude muset Kering za akvizici zaplatit 1,7 miliardy eur, obraty módního domu Valentino za rok 2022 byly v hodnotě 1,4 miliardy eur. I přesto, že byznys s Mayhoolou může být pro Pinaulta do budoucna zajímavý, potřebuje především posílit růst značky Gucci.

Módní dům zatím vydělává přes deset miliard eur ročně, představa ale je, že jeho příjmy vzrostou na patnáct miliard. I proto se holding Francois-Henri Pinaulta dívá na Valentino jako na „menší projekt“, o který se Kering rozroste.

Pinaultovi osobně se pak zamlouvá, že zatímco „Gucci vytváří módní trendy a přetváří tradiční pojetí sexuality“, Valentino šije velmi ženskou, klasicky krásnou módu. Mezi klientelu Valentina patří nejen světové celebrity, ale také tradiční italská smetánka, kterou nezajímají jiné značky z portfolia Keringu, jako je již zmíněné Gucci nebo Balenciaga.

Francois-Henri Pinault ale zřejmě bude chtít Valentino modernizovat podobně, jako tak prostřednictvím svých kreativních ředitelů v rámci Balenciagy nebo Bottegy Venety. V praxi to znamená velký důraz na doplňky a kabelky, které budou dostupné aspirujícím zákazníkům.

Ti si sice nemohou pořídit couture modely v hodnotě desítek tisíc eur, ale kabelku za dva tisíce či pásek za tisíc si z butiku klidně odnesou. Právě toto kožené zboží ale není momentálně u Valentina tím nejžádanějším artiklem.

Změní se také vizuální styl butiků, celá komunikace módního domu projde velkým rebrandingem.

Zatím není jasné, zda si Pinault do budoucna nechá CEO Valentina Jacopa Venturiniho, který dřív pracoval pro Gucci, a kreativního ředitele Pierpaola Piccioliho. Je zásluha obou, že značka loni vyrostla o patnáct procent, celková EBITDA dosáhla 350 milionů eur.

Nejzajímavější otázkou zůstává, proč má katarský investiční fond Mayhoola zapotřebí spojovat se právě s Keringem. Katarská královská rodina a egyptský obchodník Rachid Mohamed Rachid, který společnost spravuje, nepotřebují finance, které prodejem značky dostanou.

Přivést si silného partnera zvenčí může ale pro jednašedesátiletého Pinaulta být způsobem, jak zajistit skupině ještě bohatší budoucnost. Kering totiž není rodinnou firmou, nikdo z Pinaultových příbuzných v podnikání nepokračuje. Minulý týden holding jmenoval dva vedoucí zástupce: Francescu Bellettini a Jeana-Marca Duplaixe.

Znamená to, že jednoho dne prodá Francois-Henri Pinault Mayhoole většinový podíl svého holdingu? Kering takové spekulace zatím odmítá.

Znamená to ale, že si „kašmírový vlk“ a zarytý Pinaultův rival Bernard Arnault nemůže vydechnout. Jeho impérium LVHM sice dosahuje meziročního obratu okolo padesáti miliard eur, ale podpora katarských králů může Pinaulta vyšvihnout do nečekaných výšin.