Po velkém útlumu trhu způsobeném pandemií se pro české pivaře začíná blýskat na lepší časy. Šance, že ve své oblíbené hospodě potkají nějaké štamgasty, se každý měsíc zvyšuje.

Podle dat společnosti SharpGrid totiž roste spotřeba piva v celé zemi napříč všemi kraji. Spolu s ní ale roste i cena oblíbeného zlatavého moku.

V Česku se za poslední čtvrtletí loňského roku vypilo o 39 procent víc piva než za stejné období o rok dřív. Loni se za tyto tři měsíce spotřebovalo 1 175 000 hektolitrů piva, v roce 2021 to bylo jen přes 845 tisíc hektolitrů.

Tehdy se však republika zmítala v protipandemických opatřeních a lockdownech. Konkrétně na konci roku 2021 platilo omezení provozní doby podniků do desáté hodiny večerní nebo zákaz hromadných akcí, jako byly třeba vánoční trhy. Až teď se spotřeba piva pomalu vrací na předcovidová čísla.

Nepříjemným dopadem pandemie je ale i vyšší cena, kterou musí pijani za půllitr piva zaplatit. V roce 2021 stálo pivo v Česku v průměru 47 korun za půllitr, na konci loňského roku už to ale bylo 52 korun, což je meziroční nárůst o téměř jedenáct procent. Zatímco totiž během roku 2021 ceny stagnovaly, hned od druhého loňského kvartálu začaly růst.

Jelikož však průměrná spotřeba vzrostla více než trojnásobně oproti cenám, můžeme s klidem říct, že Češi na pivo nezanevřeli a vracejí se zpátky do hospod a restaurací. Největší nárůst spotřeby piva zaznamenaly tři kraje, a to Středočeský (o 53 procent), Jihočeský (o 48 procent) a Ústecký (o 42 procent).

Zdaleka nejmenší nárůst byl v kraji Zlínském, kde šlo o dvacetiprocentní navýšení spotřeby. Praha rostla spíše průměrně, což by se dalo vysvětlit už tak dost vysokou spotřebou (nejvyšší na obyvatele ze všech krajů), na kterou mají velký vliv kromě místních obyvatel i turisté.

Cenově nejvíce vzrostl kraj Pardubický, a to o třináct procent. Podobně na tom jsou Jihomoravský a Karlovarský kraj, kde se půllitr piva zdražil o dvanáct procent. Nejnižší nárůst cen byl zaznamenán v Královéhradeckém kraji. Pivo tam podražilo o pouhých sedm procent.

Trochu překvapivé může být, že se podle typu podniků nejvíce zvýšila spotřeba ve fastfoodech. Celkem o 48 procent. V hospodách pak o 43 procent a v cukrárnách a kavárnách o procento méně.

Zatímco restaurace fungovaly v různých omezených režimech i za restrikcí díky rozvážkovým službám, hospody a kavárny těchto možností příliš nevyužívaly, jelikož jde zpravidla o podniky, kam si lidé jdou posedět a užít si prostředí. Nejmenší nárůst byl pak zaznamenán v sektoru hotelových restaurací a barů, kde šlo o pouhých šestnáct procent.

Nejvíce stojí pivo v průměru v kavárnách, cukrárnách, vinárnách a bistrech – shodně 58 korun. Vyšší cenu si lze vysvětlit tím, že v těchto zařízeních se pivo tradičně nekonzumuje, což musí vyvážit vyšší cena. Naopak suverénně nejlevnější pivo je v hospodách, kde stojí průměrně 48 korun. Opět je to dáno spotřebou, která je v hospodách druhá nejvyšší hned po restauracích.

Čeští pivovarníci si každopádně po těžkých časech mohou alespoň trochu oddechnout. S příchodem vyšší inflace sice museli zdražovat, ale nezdá se, že by se to jakkoli projevilo na tom, kolik piva Češi vypijí. Navíc zvýšená výtoč piva se na tržbách českých pivařů promítne více než zvýšené prodeje v obchodech, kde lidé pivo převážně nakupovali během pandemie.