skip to main content

„Covid nás nakopl k efektivnosti,“ říká spolumajitel pivovaru Lucky Bastard. Teď chce vyrábět pivní kosmetiku

3 minuty čtení

Brněnský pivovar Lucky Bastard během první vlny pandemie rostl o 25 procent, věrní zákazníci totiž celou společnost Czech Craft Beers podrželi i během karantény. Se zahájením okénkového prodeje v hospodách a restauracích se dokonce pohybovali na 80 procentech plánovaného obratu.

„Situace je složitá v souvislosti s neustálým a neopodstatněným „strašením“ obyvatel. Snažíme se lidem, kteří nás a naše pivo mají rádi a byli s námi i během karantény, nabídnout ještě něco víc. Vzhledem k nepředvídatelnému jednání naší vlády jsme zvýšili i péči o naše zákazníky jednoduchými slevovými akcemi, které hospodským v této situaci jednoznačně pomáhají. Pracujeme také na novém e-shopu, kde si lidé budou moci všechno koupit přímo od nás,“ říká Martin Šibal, bývalý sedminásobný basketbalový mistr Československa a většinový vlastník společnosti Czech Craft Beers, do níž investičně vstoupil v roce 2017.

Zákazníci Lucky Bastard se tak můžou těšit třeba na plechovkové pivo Siciliano IPA s hořkostí 43 IBU a 7,8 procentním obsahem alkoholu. Ve spolupráci se specialisty v tomhle brněnském minipivovaru vyvinuli taky vlastní parfém pro muže.

Reklama

Lucky Bastard chce svým logem a zaměřením být love brandem pro mladou skupinu zákazníků. Tím to ale nekončí, expanze do kosmetického segmentu se těmhle pivařům líbí natolik, že přidávají i pivní tělovou kosmetiku s využitím tělu prospěšných pivních kvasnic. V nabídce bude šampon, tělové mléko a pěna do koupele.

„Řekl bych, že nás situace v souvislosti s covidem spíše nakopla ke zlepšení efektivnosti chodu naší firmy. A vzhledem k tomu, jak jsme mladá firma, tak možností na zlepšení je stále dost,“ doplňuje Šibal, který také podniká v neofarmakách a vyráběl například slavná probiotika Biopron, jež od něj v roce 2015 koupila firma Walmark.

Samotný minipivovar Lucky Bastard byl založen v roce 2013 skupinou nadšených ajťáků, ze kterých v minipivovaru zůstal jeho zakladatel Jan Grmela, který je kromě společníka především vrchním sládkem. Grmela se na kurzu vaření piva při studiu na Mendelově univerzitě do tohoto nápoje tak zamiloval, že se rozhodl založit vlastní pivovar.

Když z kapacitních důvodů výrobnu přestěhoval do bývalé sladovny v Kotlářské ulici, zjistil, že se tam od roku 1894 vařilo pivo Moravia, a přirozeně na tradiční značku navázal. Původně se Moravia měla vyrábět jen jako okrajový ležák pro přátele, ale překvapivě dobře se prodávala a začala sama fungovat.

Dnes je tedy spolu s Lucky Bastard součástí společnosti Czech Craft Beers, kterou spolu s Šibalem a Grmelou vlastní další bývalý basketbalový hráč, Jiří Sojka, který v Brně provozoval Zelenou Kočku a Pivárium. Samotné značky piv pod touhle trojkou majitelů jsou od sebe odlišeny druhem kvasnic.

Z malé firmy o stotisícovém základu se za sedm let stala firma s obratem dvacet milionů.
Reklama

Lucky Bastard je moderní pivo, po americkém vzoru svrchně kvašených kvasnic. Naopak Moravia, která míří na tradiční zákazníky, je spodně kvašený ležák. Dnes se obě piva vaří v Medlánkách a výroba je uzpůsobena tak, aby ji byl schopen obstarat jeden člověk.

„Jsem rád, že se z malé firmy o stotisícovém základu stala za sedm let firma s obratem dvacet milionů. I tak jsme tu ve výrobě ale stále tři. Dva sládkové a jeden podsládek a děláme si všechno sami, od lahvování po etikety. Ročně nám projde rukama 150 tisíc lahví a letos uvaříme přes 6000 hektolitrů. Bastard i Moravia mají po pěti druzích, plus občas děláme s klukama nějaké speciály, jako je třeba černé pivo,“ doplňuje zakladatel a vrchní sládek v jedné osobě Grmela s tím, že být sládkem je krásná a zajímavá práce, i když stráví třetinu času u papírování.

„Řemeslo ale převažuje a to miluju a k počítači bych se nikdy nevrátil,“ dodává tenhle bývalý ajťák, který odmítá vařit komerčně úspěšné zelené pivo a zakládá si na kvalitě.

„Řemeslo by mělo mít svá pravidla. Dobré craftové pivo je o přístupu majitelů, o surovinách a pravdě, kdy se otevřete a řeknete, z čeho pivo vyrábíte, netajíte recepty ani postupy. Naopak jste schopni zákazníkům poskytnout všechny informace o produktu, protože víte, co děláte, a nestydíte se za to.“

Reklama
Reklama