Řetězec s rychlým občerstvením Burger King na rozdíl od řady jiných podobných zahraničních firem dál podniká v Rusku, upozornil v úterý server BBC News. Kanadsko-americká společnost Restaurant Brands International (RBI), která vlastní patnáctiprocentní podíl v ruském Burger Kingu, přitom před více než rokem přislíbila stažení z tamního trhu.
Mnoho mezinárodních společnostní přestalo podnikat v Rusku poté, co Moskva v únoru 2022 zahájila invazi na Ukrajinu. Z řetězců rychlého občerstvení a kaváren zavřely například McDonalds nebo Starbucks. Zmizela také značka KFC.
RBI v březnu 2022 uváděla, že uzavření asi osmi set restaurací Burger King v Rusku je komplikované kvůli smlouvám s obchodními partnery provozujícími franšízy. Šéf RBI David Shear tehdy sdělil, že hlavní provozovatel sítě v Rusku odmítl podniky zavřít. Zároveň ale dodal, že RBI zahájila proces prodeje svého patnáctiprocentního podílu ve firmě s tím, že „to nějakou dobu potrvá“. Zda v tomto ohledu od té doby nastal pokrok, ale nyní nechtěl mluvčí RBI komentovat.
Steven Tian z Yaleovy univerzity, který spolu s dalšími odborníky zkoumá, jak společnosti reagovaly na válku na Ukrajině, míní, že RBI použila argument komplikovaných franšízových smluv jako pohodlnou výmluvu. Poukázal, že některé firmy jako Starbucks se dokázaly z Ruska stáhnout.
„Když někdo řekne, že se chce stáhnout, ale pak s tím otálí, tak to není stejné, jako když někdo skutečně z Ruska odejde. Tím, že osmnáct měsíců od začátku Putinovy invaze na Ukrajinu dál podnikají v Rusku, podporují Putinův režim,“ poznamenal Tian.