České ženy dostávají nižší plat, pracují méně let, nemají takové úspory a mnohem déle jsou závislé na důchodu, který mají v průměru o sedmnáct procent nižší než muži. A také mnohem méně častěji investují. Eva Hlavsová, která stojí za investičním startupem Fondee, chce právě investorskou nechuť českých žen porazit.

Internetovou platformu Fondee založili manželé Hlavsovi před dvěma lety a jejím cílem je, aby do akcií a dluhopisů mohl své peníze vložit každý, kdo o to projeví zájem. Pravidelná investice tak může být klidně i jen tisícikoruna měsíčně.

Do platformy už v součtu přes pětatřicet milionů korun nalila J&T Banka a skupina soukromých investorů kolem Leoše Navrátila, která se víc než dvacet let věnuje investicím na kapitálových trzích.

Že je tenhle projekt schopný života, dokazuje devět tisíc klientů, kterým Fondee aktuálně spravuje svěřené peníze. Jenže jen šestadvacet procent z nich jsou ženy, což podle Evy Hlavsové kopíruje i stav napříč celou společností.

Proč je žen mezi investory tak málo?

Tuhle otázku jsme si kladli, takže jsme si nechali udělat průzkum a z něj nám vyšlo, že ženy, které neinvestují, ve 45 procentech případů tvrdí, že to je z toho důvodu, že tomu nerozumějí a v téhle oblasti si nevěří. Jenže když se podíváme na znalostní výsledky investičního dotazníku, který naši klienti vyplňují, muži a ženy jsou na tom úplně stejně.

Tak v čem je ten rozdíl?

Nevěří si. V dotazníku se ptáme, jestli má investor vzdělání v oblasti investic a financí, jestli v tomto oboru pracuje, jestli prošel nějakým kurzem, nebo jestli žádnou takovou zkušenost nemá. A stejné procento mužů a žen nám říká, že žádné takové zkušenosti nemá. Rozdíl je ale v tom, že muži častěji dodávají, že zkušenosti nabrali tím, že začali investovat.

A to nám přijde velmi důležité. Fakt, že muži si víc věří, je daný tím, že už si to někdy vyzkoušeli a vědí, jak to funguje. Ve chvíli, kdy se ženy nebudou bát do toho naskočit, bude se o tom víc mluvit, budou vědět, že jsou na tom stejně jako muži, prolomí se bariéra, která tu je.

Vydání Forbesu Poslouchej!

Ještě je tu ale jeden problém. A to ten, že 82 procent žen si myslí, že aby mohly investovat, musí rozumět vývoji na trzích. To je strašně vysoké číslo.

A musí?

Já si myslím, že nemusí, protože je spousta studií, které ukazují, že když investujete dlouhodobě a ideálně diverzifikovaně, není to potřeba. Ideální je si nastavit trvalý příkaz a ať se na trzích děje, co se děje, vy na tom dlouhodobě vyděláváte.

Naopak muži, kteří si myslí, že investování rozumějí, se snaží trh sledovat, předvídat a podle toho často nakupovat a prodávat. Tím se častěji dostávají do situace, kdy se zmýlí a ve výsledku si jen ukrajují výnos, který by mohli mít, kdyby investice nechali vydělávat, aniž by na ně sahali.

Tím nechci říkat, že není potřeba být finančně gramotný. Je ale velký rozdíl mezi finanční gramotností, kterou by si měl udržovat každý, a schopností porozumět tomu, co se děje na trzích. 

Co spoření?

Je to lepší, než když neděláte nic, ale dnes je víc než kdy jindy díky inflaci vidět, že ukládání si pětistovky měsíčně smysl nedává, protože výnos z takového spoření v průběhu let spolkne inflace. Investování je jediná cesta, kterou člověk může dělat, aby se na stáří zajistil.

I tady ale platí, že čím dřív začnete investovat, tím lépe. I když to jsou malé částky. Díky efektu složeného úročení můžete mít ve finále slušný výnos. V době, kdy jsme s manželem žili a pracovali v Anglii, jsme sami viděli, že jakmile člověk naskočí do práce, hned řeší, do jakého investičního fondu posílat pět deset procent platu.

Jak se chovají ženy, které investují prostřednictvím Fondee?

Naše klientky mají oproti mužům úvodní vklad i pravidelné měsíční vklady asi o třicet procent nižší. Bude to nejspíš tím, že méně vydělávají a na investice jim zbývá méně peněz. Potom už rozdíly mezi pohlavími nejsou nijak zásadní. 

Mužům i ženám z řad našich klientů je v průměru pětatřicet let, investují s patnáctiletým horizontem a na sedmistupňové škále rizikovosti si vybírají i stejný typ portfolia, které je složené ze 71 procent z akcií, 27 procent představují dluhopisy a dvě procenta hotovost.

Víme, že si ženy ve svých hlavách stavějí bariéry, proč neinvestovat.

Jakých výnosů dosahují?

U akciových portfolií je roční zhodnocení za posledních dvanáct let průměrně devět procent. U těch nejvíc konzervativních, v nichž jsou hlavně státní a částečně i korporátní dluhopisy a velmi málo akcií, je to kolem tří až tří a půl procenta.

Jak chcete ženy přesvědčit, aby se do investování pustily?

Víme, že si ženy ve svých hlavách stavějí bariéry, proč neinvestovat, a my pro ně chceme připravit řešení, které je posune k tomu, aby se o své peníze začaly aktivně starat. Bude to výzva postavená na pěti krocích, kterou chceme začít komunikovat.

Jaké ty kroky jsou?

V prvním bodě si musí zmapovat současné finance. Příjmy a výdaje. Říct si, co s penězi, které neutratí, dělají. Jestli jim leží na účtu, nebo je mají doma v obálce.

Druhý bod je vytvořit si finanční polštář minimálně ve výši šesti měsíčních platů. Třetí krok je spojený s plánováním, kdy je potřeba si uvědomit, jaké jsou moje plány za rok, pět či deset let, na důchod. Kdy si plánuju koupit byt, jak to budu financovat, jak a za co chci podpořit svoje děti při studiu…

A pak už přichází investování?

Ano, ideálně podle toho, jaký mám časový horizont a čeho chci dosáhnout. Pak si vyberu nějaký typ investice, podívám se, jak se vyvíjela v minulosti, z čeho se skládá, jaké měla propady a jak je riziková.  Záleží třeba na tom, jestli jsem v pohodě s tím, že mi investice klesne o dvacet procent, ale za pět let se zase vrátí nahoru. Jestli tohle dokážu vydržet.

A pátý bod?

Možná se to nezdá, ale je hrozně důležitý. Spočívá totiž v tom, že je potřeba o penězích a investicích mnohem víc mluvit. Tady se ve velkém děje to, že jsme byli vychovaní v atmosféře, že o penězích se nemluví.

To je potřeba změnit, ale ne v tom smyslu, že budu říkat, kolik vydělávám, ale v duchu toho, že se budeme třeba s přáteli úplně normálně bavit o tom, kdo kam investuje, jak to funguje, jaké jsou s tím spojené starosti, jak to vynáší, kdo se kde spálil…

V téhle aktivitě nejste sami. Není to tak, že už víc žen k investování zkrátka přesvědčit nejde?

Během prvního roku našeho fungování v roce 2020 jsme měli poměr klientek dvacet procent. Teď je to šest procent víc, takže je vidět, že přesvědčování a vzdělávání funguje. Spolupracujeme například s Evou Řehákovou a jejím projektem Investování pro holky, nebo s Evou Parke, která stojí za platformou Holky v kryptu. A jsou i další.

V rámci této komunity jsme v kontaktu, přemýšlíme o tom společně a chceme táhnout za jeden provaz. Všem nám jde o to, aby české ženy byly finančně nezávislejší a ve výsledku spokojenější.