„Dnes jsme tady spolu vůbec nemuseli být,“ prohodí nad flat whitem Matyáš Mandík. „V jednu chvíli to vypadalo, že neukončím ani střední,“ rozhodí rukama.
Zakladatel a spolumajitel digitální agentury Pixelmate naráží na období, kdy na mámin účet pod školní lavicí obchodoval s akciemi a na volné noze se věnoval vývoji aplikací a webů. Se školou to v jeho případě nikdy nebyla velká lovestory, zato pro byznys mu srdce tepalo odjakživa.
Pixelmate je po necelých šesti letech existence respektovanou agenturou, mezi jejíž klienty se řadí Česká televize, Národní muzeum, společnost Patria nebo televize Prima.
„Pro tu stavíme streamingovou službu a věřím, že to bude na tuzemské poměry poměrně velká věc,“ mne si ruce Mandík a obratem dodá, že u něj ve firmě poptávka značně převyšuje kapacitu – i proto Pixelmate letos utrží „jen“ přes 30 milionů korun. To při solidní ziskovosti a bez přítomnosti investorských peněz. „Celé to patří mně s kolegou, fifty fifty,“ upozorňuje pětadvacetiletý podnikatel.
Mandík od 14 let obchodoval na burze, kde si účet založil jménem své matky. Trading ho poté, tak trochu neplánovaně, přivedl k programování. „Potřeboval jsem obchodovat mezi obědem a třetí čtvrtou odpolední, což se mírně řečeno trochu krylo s tou školou. No a než abych dál riskoval, začal jsem programovat robůtky, kteří dávali nákupní a prodejní pokyny za mě,“ vysvětluje.
Programování ho chytlo natolik, že jím začal vyplňovat každou volnou chvíli. S úsměvem na rtech dnes vypráví, jak během svého náctiletého období neustále poslouchal, proč raději o víkendu netráví čas někde venku s ostatními. „Já se v pátek zavřel do pokoje, vylezl v pondělí ráno, a pořád to bylo málo,“ rekapituluje Mandík s tím, že brzy začal vyvíjet apky a weby na volné noze, a dokonce rozjel vlastní startup na vývoj sdílených kalendářů.
Startupová idea očekávaný potenciál nakonec nenaplnila a mladistvý podnikatel v ní spálil velkou část našetřených peněz, o čemž nicméně hovoří jako o své největší byznysové lekci.
Přes známého posléze narazil na svého dnešního parťáka Tomáše Novotného, s nímž se začali o byznysu pravidelně bavit. Novotný měl za sebou pět let v korporaci, kde rychle vystoupal na řídicí pozici, ale dle svých slov potřeboval změnu.
„Já jsem byl vývojář punker, který najednou našel člověka, co rozuměl procesům, účetnictví nebo třeba byznys developmentu. Sedli jsme si i lidsky, a tak jsme se rozhodli založit společně firmu. Měli jsme na to nachystaných patnáct tisíc a jen založení nás vyšlo na dvacet,“ vzpomíná na agenturní začátky Mandík. Přesto byla v dubnu roku 2014 do obchodního rejstříku zapsána společnost Pixelmate.
Po šesti měsících se dvojici podařilo sehnat prvního většího firemního zákazníka, kterým byla společnost provozující půjčovnu segwayů. Mandík s Novotným pro ni nejen udělali webové stránky, ale také našli vhodné lokality pro umístění půjčoven, pomáhali s marketingem i korporátní identitou.
„My vůbec nevěděli, že děláme komplexní práci, kterou standardně obstarává několik druhů firem,“ kroutí hlavou Mandík. „Celé to pak zafungovalo náramně a ten byznys by šlapal dosud, kdyby jej k zemi nesrazila regulace.“
Po této zakázce, která mimo jiné spustila lavinu doporučení, si uvědomili, že nechtějí být další digitální agenturou, ale spíše jakýmsi studiem, které kromě vývoje mobilních a webových aplikací pomůže i se samotným stavěním produktů.
„Nepotřebujeme prodat hodiny programátorů, ale postavit funkční projekt. To je náš byznysmodel. Všechny první klienty jsme získali díky doporučení a chceme to tak udržet,“ upozorňuje Mandík s tím, že doporučení je dostalo i k zakázce pro Českou televizi, což byl první opravdu zvučný klient.
Dnes Pixelmate tvoří více než třicítka lidí a oba vlastníci přiznávají, že by okamžitě měli místo pro další – nedávno založili novou entitu, kterou chtějí věnovat čistě designu.
„Problém je v tom, že třeba šikovného webového designéra hledáme už přes rok,“ pokrčí rameny Mandík, který v tomto ohledu pěje chválu na firmu STRV Lubo Smida a spol. „To, co dokázali z Karlína vytvořit, je naprosto neuvěřitelné. Stejně jako úroveň lidí, které jsou schopní k sobě přilákat.“
Navzdory respektu k renomovaným mobilním vývojářům, kteří dokázali prorazit v USA, chtějí Mandík s Novotným zůstat více lokální a k zahraničním klientům se dostat přes ty české.
„Pobočku ani výraznou aktivitu v USA neplánujeme. Zatím vidíme dostatek příležitostí u nás a v blízkém zahraničí, kam se znovu dostáváme na doporučení,“ tvrdí Mandík. Sám si nedávno po pěti letech vzal první dovolenou („Bylo to pět dní a bylo to strašný!“) a hned poté dotáhl velký obchod, kdy Pixelmate vyhrálo zakázku pro Zonky.
„S parťákem říkáme, že je náš byznys hořkosladký. Že máme přes 30 lidí a daří se nám, je super, ale zároveň nesmíme něco podělat, protože cítíme tíhu zodpovědnosti ke kolegům a ke klientům. Mně je pětadvacet, nikdy jsem nebyl zaměstnaný a celé se to učím za pochodu. Je to zkrátka jízda.“