Vojtěch Hlavenka začal s podnikáním už v patnácti. Jeho firma dnes vyvíjí aplikaci pomáhající zvýšit výkon vrcholových sportovců a nově uvádí produkt, kterým chce zlepšit zdraví nás všech.

Aplikace zvaná mySASY je založena na přesném měření srdeční frekvence, pomáhajícím vyvážit množství pohybu a regenerace. Verze pro vrcholové sportovce využívá hrudní pás a aplikace Elonga zase speciální snímač na předloktí. Díky umělé inteligenci se přitom měření podařilo zkrátit z dvaceti minut na tři.

„Na trhu je celá řada chytrých hodinek nebo prstenů, které monitorují výkon. Naše měření ale probíhá v klidovém stavu,“ přibližuje Hlavenka.

„Na základě stavu organismu uživatele v daný den mu aplikace doporučí, kolik a jakého pohybu je potřeba. Díky přesnosti měření vám nedává obecné rady jako už dávno vyvrácený mýtus deseti tisíc kroků denně, ale doporučení šitá na míru,“ tvrdí.

S chytrými hodinkami se dá přitom aplikace propojit. Doporučení tak sestavuje i na základě vašeho pohybu v poslední době. Od aplikace se například dozvíte, že jste výborně připraveni pro fyzickou aktivitu a měli byste ji naplno využít třeba pro běhání.

Poradí vám také, jak dlouhý by měl pohyb být a v jaké intenzitě. A jindy vám prostě napoví, že máte jít radši dřív spát a moc se nepřetěžovat, protože na vás nejspíš něco leze.

Vojtěch Hlavenka převzal žezlo od zakladatele firmy Radima Šlachty, který zasvětil celý svůj život výzkumu zlepšování sportovního výkonu a rozvoji diagnostické metody zvané SA HRV – spektrální analýzy variability srdeční frekvence.

Tu využívá i mySASY, kterou dnes používají tisíce lidí včetně celé řady vrcholových sportovců a sportovkyň z Česka i Slovenska. S novým produktem pro širší veřejnost by se počet zákazníků mohl zvýšit až na stovky tisíc. Nápad původně zaujal i investora Jiřího Hlavenku, který do startupu nalil miliony korun – a přes otce se k firmě dostal i jeho syn Vojtěch.

„Nastoupil jsem tam před rokem a čtvrt. Hledal jsem nový zajímavý projekt a táta se mi zmínil o firmě, ve které viděl obrovský nevyužitý potenciál. Není to ale tak, že by si mě dosadil do funkce. Čtvrt roku jsem se s mySASY sžíval a roli CEO mi nabídl sám Radim, který se rozhodl soustředit víc na výzkum a vývoj,“ popisuje dnešní šéf firmy.

Pod jeho vedením se firma dosud zaměřená na úzkou skupinu vrcholových sportovců otvírá celé populaci. „Na sportovcích jsme si vyzkoušeli, že náš produkt funguje. Ale je to příliš malý trh, proto se chceme zaměřit na širokou veřejnost, pro kterou zatím neexistoval nástroj, který by tak přesně dokázal měřit vaše tělo,“ konstatuje Hlavenka.

Po otci, ostříleném investorovi a radním Jihomoravského kraje pro vědu, výzkum, inovace a IT, zdědil nadšení pro byznys i politiku. V patnácti se mu podařilo vydělat první peníze vyhraným slosováním o limitovaný model bot Nike za pět tisíc korun, které obratem prodal za patnáct.

„Předávka proběhla na ulici. Vzal jsem kamaráda, který posiloval, jako bodyguarda. A vtipné bylo, že ten další člověk s sebou měl také bodyguarda. Byla to dost komická situace. Vydělal jsem ale deset tisíc, což v tom věku bylo něco jako kapesné na rok,“ vzpomíná podnikatel.

Rozhodl se proto přeprodávat oblečení ve větším. S kamarádem vykupovali limitované kousky a s marží je prodávali dál. Postupně rozjeli úspěšný obchod SaneStore, který má dnes na Instagramu třináct tisíc sledujících a loni dosáhl obratu kolem čtyř milionů korun.

„Dělali jsme to po večerech po škole. A táta dlouho ani nevěděl, že podnikám. Zjistil to, až když jsem za ním po čase přišel, že bych potřeboval vyřešit daně,“ líčí Hlavenka mladší, který na střední škole s kamarádem založil také neziskovku Názory politiků.

Chtěli díky ní přiblížit politiku mladé generaci a také pomoci voličům najít pro sebe „ideálního“ kandidáta. Vytvořili databázi, kde se dá dohledat, jaké hodnoty daný politik zastává i jakou má minulost. Volební rádce se rychle ujal a dnes v projektu pokračuje už druhá generace středoškoláků a tým deseti lidí.

„Dnes pracujeme na modernizaci výuky politologie na středních školách. Brzy představíme projekt, který připomíná deskovou hru, a věříme, že tohle téma zpopularizuje,“ doufá Hlavenka.

Nejlepším klíčem k úspěchu je naivita.

Další štací v jeho mladické kariéře bylo působení ve startupu Rostutu, který se zabývá vertikálním zemědělstvím a pěstováním microgreens a zároveň spadá do otcova portfolia. „Táta mě s nimi propojil, když zjistil, že sám podnikám a že by mě to mohlo bavit. Měl jsem tam na starosti marketing a byla to pro mě velká škola,“ líčí Vojtěch Hlavenka.

Svět byznysu ho nadchl natolik, že mu dal přednost před vysokou školou. „Věřím tomu, že nejlepším klíčem k úspěchu je naivita. Kdybych přečetl sto knih a roky studoval, možná bych si tím zavřel spoustu cest. Takhle se nebojím vydat se, kamkoli se mi zachce,“ míní mladík, který do mySASY zamířil hned po maturitě.

Dnes je jako dvacetiletý CEO nejmladší článek firmy. Většině z týmu šestnácti lidí je přes třicet a zakladateli firmy Radimovi Šlachtovi dokonce přes padesát.

„Trochu jsem se bál, jak mě budou brát. Ale vložili do mě důvěru a spolupráce nám funguje. Radim pracuje na tom, aby byl náš nový produkt co nejlepší. A já zase, abychom ho dostali co nejdál do světa,“ popisuje šéf firmy.

Zároveň musí zvládat spolupráci se svým otcem, který mu ale do podnikání příliš nemluví.

„Občas se pohádáme, protože jsem dost tvrdohlavý a jdu si za svým. Ale jinak máme standardní vztah investora a podnikatele,“ popisuje Hlavenka mladší. „Táta má v portfoliu desítky startupů a opravdu nemá čas mi pravidelně radit. O to víc mě těší, když občas o radu ohledně investic požádá on mě,“ pochvaluje si.

Dnes už drží v mySASY, která loni vykázala obrat kolem pěti milionů korun, svůj podíl. Díky novému produktu Elonga by jí měly tržby v dalších letech výrazně růst – v pilotní fázi chce prodávat zařízení s aplikací za jednorázovou cenu a časem přejít na bázi předplatného.

„Vždy jsem toužil dělat něco, co bude mít globální dopad. Příští rok chceme expandovat do celé západní Evropy, protože svět na nás nepočká. Máme v ruce nástroj, který se dá snadno škálovat a může pomáhat lidem najít co nejjednodušší a nejrychlejší způsob, jak se cítit dobře a žít zdravější život,“ věří Hlavenka.

V rukávu má přitom eso – v poslední době extrémně populární oblast takzvané longevity, tedy prodlužování aktivního lidského života. „Češi na to zatím neslyší, protože nevěří, že změnou životního stylu si mohou aktivní život skutečně prodloužit. Ale v zahraničí je to obrovské téma. Až na to přijde, tuhle kartu můžeme vytáhnout,“ uzavírá podnikavý dvacátník.