I v rámci pestré nabídky na pražské Letné se tento obchod vyjímá. Kaš-mi-daš představuje prostor, kam můžete přijít a dlouhé hodiny vybírat z pestré nabídky prémiového zboží. Ale také se usadit, nabídnout si výběrovou kávu z pražírny Beansmith’s či dezert a vysypat myšlenky i nápady do notýsku. Tohle bude dost možná nové místo, kam se budete rádi chodit uklidit před světem.

Zlata Vavrušková se celou svou profesní kariéru pohybovala v maloobchodním retailu. Prošla si řadou českých i zahraničních společností, kde na různých pozicích sbírala zkušenosti, jak pracovat s prostorem, vystavením zboží, zákazníkem i konceptem obchodu.

Ze světa retailu si ale odskočila a poslední tři roky pracuje pro Shoptet na pozici Chief Customer Office, kde se stará o spokojenost majitelů e-shopů. A k tomu si jako vedlejší projekt vytvořila vlastní byznys.

Odjakživa milovala krásné zápisníky i další papírenské propriety. Podnikatelské směřování bylo proto jasné. Po krásných obchodech a papírnictvích navíc pokukovala už během svých pracovních cest po Evropě. Tím největším impulsem byla ovšem její první návštěva New Yorku.

„To byl zcela jiný svět. Nejvíc mi utkvěl v paměti poměrně malý obchůdek, který nabízel pouze klasické tužky. Byl od podlahy až po strop plný nejrůznějších tužek, jaké vás mohou jen napadnout. To byl silný zážitek,“ říká. 

Tehdy se psal rok 2014 a v Praze byla spíše klasická papírnictví v tradičním stylu, kdy to nejzajímavější bylo schované za pultem ve vitríně.

K rytmickému a údernému názvu značky Vavruškovou přivedla její další slabost, a sice hraní her s přáteli. Při jedné z nich, kdy vymýšleli fiktivní názvy budoucích firem, vzniklo zcela spontánně slovo kaš-mi-daš. 

„Název jsem dlouho nosila v hlavě a hledala pro něj naplnění. Po chvíli jsem dostala nápad na designové papírnictví, a tak se spojila forma s obsahem,“ vzpomíná Vavrušková.

Zlata Vavrušková
info Foto Kaš-mi-daš

Papírenský e-shop založila v roce 2015, o rok později své zboží přesunula také do kamenné prodejny. Špatná konstelace podmínek, nedostatek stability i nečekaný vpád covidové pandemie ale způsobily, že obchod v roce 2020 zavřel.

Před rokem ale Vavrušková svůj záměr oprášila. „Současný kaš-mi-daš se znovuzrodil z myšlenky mého partnera, Ondry Chlumského, který mi chtěl udělat radost a koupit krásné razítko. Přišel ale na to, že se stále dá koupit jen v Japonsku a nechat si ho poslat nedávalo ekonomický a ani ekologický smysl,“ líčí.

Tehdy si uvědomili, že pro značku je na trhu prostor, a pustili se do projektu znovu, tentokrát společně.

V únoru minulého roku začali sestavovat zbrusu nový e-shop. A všechno nabralo poměrně rychlý spád. Od znovuspuštění prodali přes čtyři tisíce kusů ve více než dvou tisících nákupech, což je na segment, v němž se běžně neočekávají příliš závratné obraty, skutečně úspěch. 

Oba majitelé zároveň shodně slibují, že nový kaš-mi-daš je jiný než ten původní. Více se zaměří na kurátorství zahraničních značek. Oba navíc míní, že spoustu krásného už je vytvořeno a není potřeba tvořit další a další výrobky. Vybírají proto to nejzajímavější a dělají to dostupnějším pro zdejší zákazníky. 

Nejvíc mi utkvěl v paměti poměrně malý obchůdek, který byl od podlahy až po strop plný nejrůznějších tužek, jaké vás mohou jen napadnout.

Opětovné našlápnutí značky zpečetili Zlata s partnerem 8. listopadu stejného roku, slavnostním otevřením kamenné prodejny v ulici Janovského na Praze 7. Tu rafinovaně doplnili o kavárnu. V tomto ohledu se jedná o koncept, který je prozatím v Česku jediný svého druhu. 

„První myšlenka byla, že kavárenskou část budeme provozovat s nějakým partnerem formou pop-upu. Nakonec jsme se do toho ale pustili sami a celý provoz je náš. To nám umožňuje zajistit klientům komplexní zážitek. Nabízíme prostor ke zpomalení, kreativitě a detoxu od digitálních zařízení,“ doplňuje Vavrušková. Aby chod podniku hezky odsýpal, přibrali do týmu dalších pět papíromilů. 

Prostor, ve kterém měl bývalý spolumajitel domu dílnu na výrobu kožených opasků, ale bylo potřeba dost zásadně upravit. Nejvíce finančních prostředků spolykalo vybudování prodejny, a především pak kavárny, která zde předtím nikdy nebyla. Investice to nakonec byla poměrně vyšší, než majitelé doufali.

„Když sečteme vše dohromady, tak se nám náklady vyšplhaly těsně pod milion korun,“ dodávají. 

Design jejich papírnictví je inspirován japonskými koncepty a dýchne na vás čistota, příjemný minimalismus, ale i decentní hravost. Mimo hlavního prostoru a kavárny má objekt ještě jeden poklad.

Suterén, využívaný k workshopům, kurzům nebo seminářům, je důmyslně propojen přímo s prodejnou. Momentálně už zde stihli realizovat několik workshopů na míchání inkoustu a naplánované jsou i kurzy japonské knižní vazby nebo kurz akvarelové malby.

Nad samotnou nabídkou se vám možná na první dobrou lehce zamotá hlava. Zajímavé zápisníky, elegantní dopisní papíry, zábavné plánovače… Kritérií pro výběr zboží, které pochází vyjma Afriky skutečně z celého světa, mají majitelé několik.

Na prvním místě je design a kvalita. Tento princip uplatňují hlavně u rozmanitých inkoustů od klasických, parfémovaných až po těch vyrobených z vína, na něž máte navíc garantovanou doživotní záruku.

„Snažíme se o pestrost. V nabídce máme třeba i jednu inovativní značku, která vyrábí papírové produkty bez papíru, z recyklovaného kamene. Technologie se vyvíjí i v psacích potřebách, fascinuje nás, co vše nového vzniká, sledujeme to a vybíráme si z toho to nejzajímavější pro naše zákazníky. Každou chvíli také vycházejí inkoustové novinky, zajímavé odstíny nebo limitované edice. Jeden inkoust prostě nestačí. Je to podobné jako sbírat laky na nehty, “ zmiňuje Vavrušková.

Kolem inkoustů se točí také jedinečná novinka – inkbar, který nedávno spustili. Ten umožňuje každému zájemci, aby si vytvořil svůj jedinečný odstín, který bude stejně unikátní, jako je on sám. Aktuálně značka spolupracuje s jediným českým mikrovýrobcem, který ručně míchá velmi kvalitní inkousty na Vysočině.

A plány do budoucna? Produktová expanze, kdy veškerý zisk reinvestují do ještě zajímavějšího portfolia zboží či nové stránky v angličtině, čímž se chtějí ještě více otevřít světu. V prvním kvartálu také přijdou s novinkou.

„Nechali jsme si vyrobit svou řadu inkoustů, i tímto směrem chceme jít, ale vlastní výrobky budou i v budoucnu jen zajímavým doplňkem nabídky. Letos se budeme také více zaměřovat na upgrade workshopů a kurzů, rozvíjet chceme i kavárnu, aby se stala vyhledávaným podnikem nejen pro milovníky papíru,“ dodává Vavrušková.