Na českém trhu je sotva čtyři roky, přesto se startupista Jiří Štěpánek drží cíle přinést změnu do konzervativního světa pohřebnictví. Startup Goodbye se snaží digitalizovat a zároveň detabuizovat, jakým způsobem lidé řeší smrt svých blízkých – a nově spouští nabídku svých služeb formou zaměstnaneckých benefitů.

Štěpánek chtěl původně jen usnadnit psaní závětí a spustil portál, umožňující sepsat legální poslední vůli online. S covidem si následně všiml, že lidé začínají více přemýšlet o své smrtelnosti, avšak zkostnatělý obor, který se smrtí zabývá, se desítky let nezměnil. Tak vznikl nápad založit moderní pohřební službu, která do oboru přinese cenovou transparentnost a zmíněnou digitalizaci.

„Měli jsme obavy, zda budou lidé tak citlivou věc chtít řešit online. Brzy se však ukázalo, že je to mnohdy citlivější řešení než návštěva pohřebního ústavu, která je často stresující, zmatená, a kde se na místě musíte rozhodnout o spoustě detailů okolo pohřbu, aniž byste často předem znali jejich cenu,“ vysvětluje tvůrce projektu, který má za sebou také založení marketingové agentury nebo portálu Najdi mazlíčka.

Startup Goodbye chce dnes sloužit jako komplexní průvodce těžkými chvílemi, ve kterých se mnoho lidí nachází poprvé. „Člověk na naší stránce vyplní formulář a systém mu vygeneruje plán, jak postupovat a co vše zařídit. Celý pohřeb, obřad, výběr urny, rakve či květin lze pak objednat přímo prostřednictvím naší stránky – za zákazníka vše zařídíme, nebo jej propojíme s právníkem nebo terapeutem,“ popisuje podnikatel.

Ceny pohřbů se liší podle formy (případně úplné absence) obřadu a průměrná objednávka zákazníků Goodbye je 22 tisíc korun. Startup dnes dosahuje obratu v nižších desítkách milionů korun, své služby nabízí ve čtyřiadvaceti městech v Česku a pomáhá uskutečnit stovky pohřbů ročně. Již dříve do něj navíc několikamilionovou investicí vložil důvěru i Jinej fond Jiřího Hlavenky a Jana Slámy.

Na jaře startup spustí platformu Goodbye Care, se kterou chce proniknout do oblasti zaměstnaneckých benefitů. „Smrt blízkého bývá velice časově i emočně náročná a bezpochyby ovlivňuje i pracovní výkon. Podle průzkumu společnosti McKinsey dokonce čtrnáct procent lidí v takové situaci přemýšlí o výpovědi,“ vysvětluje Štěpánek.

Platforma je zatím určená firmám nebo pojišťovnám jako doplněk životního pojištění. „Zaměstnavatel tuto službu zaplatí formou pojištění a v případě smrti zaměstnance nebo jeho blízkého se o dotyčného i jeho rodinu postaráme,“ dodává.

V budoucnu chce Goodbye podobnou službu nabízet i hospicům či nemocnicím. „Ani v těchto případech lidé nebývají na smrt blízkého připraveni. Je to věc, na kterou nechtějí myslet. Věříme však, že i toto odvětví lze dělat citlivě a moderně,“ věří startupista.